آمادگی اتاق اصناف اراک برای احداث شهرک صنوف آلاینده

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران/مرکزی رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی گفت: در صورت واگذاری 45 هکتار زمین، اتاق اصناف آماده احداث شهرک صنوف آلاینده است.

آمادگی اتاق اصناف اراک برای احداث شهرک صنوف آلاینده

جمشید زند امروز سه شنبه در اجلاس عمومی روسای اتحادیه های صنفی استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی که در اراک برگزاری شد، با اشاره به آمادگی اتاق اصناف برای ایفای نقش خود در کاهش آلودگی هوای شهر اراک، اعلام کرد: با توجه به طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و تعهدات دولت در این راستا، اما صنوف آمادگی دارند با در اختیار داشتن 45 هکتار اراضی مقابل میدان میوه و تره بار کمتر از 2 سال بیشتر واحدهای آلاینده منتقل نمایند.

وی اظهار کرد: اگر راه وشهرسازی زمین را با قیمت کارشناسی شده واگذار کند، صنوف با پرداخت تمامی هزینه های شهرداری و دستگاه های خدمات رسانی آمادگی انتقال را دارند و با توجه به تجربه تلخ واگذاری کار به سرمایه گذاری جهت انتقال واحدها و صنوف کسبه می توانند این کار را به سرعت اجرایی نمایند.

زند به مسائل میدان میوه و تره بار اراک اشاره نمود و اضافه نمود: این میدان از تمامی میادین میوه و تره بار کشور مستثنی شده است در حالی که میادین میوه و تره بار کشور زیر چتر حمایتی شهرداری ها واقع شده است، اما میدان میوه و تره بار اراک که توسط اتحادیه تعاون روستایی در زمینی اوقافی ایجاد شد تحت پوشش شهرداری نیست و از سال 1381 تا به امروز هیچ بخش خدماتی برای آن ایجاد نشده است.

وی توضیح داد: سردخانه، انبار و بارانداز میوه در استان قم واقع شده است و هر روز صبح تعداد زیادی نیسان میوه اراک را از استان قم تامین می نمایند و اگر مردم نسبت به قیمت میوه گلایه مند هستند به این دلیل است که میدان میوه و تره بار اراک در واقع مقصد برای استان قم است که با حل شدن مسائل تره بار اراک قطعا قیمت میوه نیز متاثر خواهد شد.

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، رییس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار با بیان اینکه میدان میوه و تره بار قطب مالی استان است و تا به امروز هرآنچه دولت خواسته در این میدان اجرایی شده است، گفت: از سال 81 انتقال کسبه به میدان شروع شد تا به امروز کوچکترین مسائل این میدان حل نشده است.

حسین درجاتی توضیح داد: میدان میوه و تره بار اراک تنها میدانی در کشور است که زیر نظر شهرداری نیست و ضروری است که مسئولان ارشد استان بازدیدی از این مجموعه داشته باشند تا در جریان مسائل قرار گیرند.

رشد 300 درصدی عوارض شهرداری در سال 98

در این جلسه رئیس اتحادیه خواربارولبنیات اراک با اشاره به قدرت خرید بسیار پایین مردم در حاشیه شهرها، اعلام کرد: مردم در حاشیه شهرها احتیاج خود را به میزان 100 گرم تامین می نمایند و همین امر باعث شده است این خریدهای 100 گرمی بر قیمت تاثیر گذار باشد.

حسین عباسی با شرایط عوارض معین شده توسط شهرداری اشاره نمود و اضافه نمود: در امسال عوارض شهرداری 300 درصد افزایش یافت و سپس با تصمیم شورای شهر 30 درصد تخفیف لحاظ شد، از طرفی عمده فروشان که مالیات بر ارزش اضافه نموده پرداخت می نمایند از پرداخت عوارض معافند چرا باید از عمده فروشان عوارض اخذ گردد؟

وی با انتقاد از شرایط کنونی بازار روزها گفت: اتحادیه هیچ مسئله ای با برگزاری بازار روزها ندارد، اما خواهان رعایت قانون هستیم. بازار روزها مختص افراد کم سرمایه و مشاغل خانگی هستند در حالی که امروز مغازه داران و دلالان اقلام و اجناس خود را به فروش می رسانند و اینجاست که کسبه ضرر می نمایند.

عباسی اضافه نمود: شهر اراک دارای واحدهای تجاری خالی است، اما از طرفی شاهد هستیم که شهرداری کیوسک هایی را در شهر ایجاد نموده است که اغلب به سوپرمارکت تبدیل شده است درحالی که ضرورتی ندارد که این امر انجام گردد و ظاهر شهر این چنین دچار بی نظمی گردد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی مبل، فقط سالی یکبار

در ادامه این جلسه رییس اتحادیه صنف صنایع چوب و فلز اراک با انتقاد از برگزاری نمایشگاه تخصصی مبلمان اعلام کرد: سال گذشته برگزاری این نمایشگاه در نیمه دوم سال به اتحادیه سپرده گردد، ابتدای سال نامه نگاری های اتحادیه جهت واگذاری مجدد نمایشگاه به اتحادیه انجام شد که تا به امروز پاسخی دریافت نشده است.

محمدرضا براتی توضیح داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده در سال فقط یکبار امکان برگزاری نمایشگاه تخصصی مبل وجود دارد، اما در اواخر دی ماه دومین نمایشگاه در اراک برگزار خواهد شد که باید ممانعت لازم در این راستا صورت گیرد چراکه اگر جلوگیری نگردد عملا کلید روزی فعالان صنعت مبل و چوب پشت کوه انداخته می گردد.

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، یدالله مهرجو رییس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین اراک اعلام کرد: در ابتدای ساخت شهرک خودرو قول ساخت واحدهایی با وسعت 60 تا 70 متر به کسبه داده شد، اما امروز واحدهای 25 تا 30 متری با رقم متری 3 میلیون تومان احداث شده است که عملا امکان استفاده از آن وجود ندارد و لازم بود که حداقل در زمان ساخت نظر اتحادیه گرفته می شد.

در ادامه جلسه صمد رشیدیان رییس اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش توضیح داد: با بروز آلودگی در شهر اراک بالافاصله اخطار و پلمب برای واحدهای صنفی مرتبط با خودرو صادر می گردد، در حالی که واحدهایی که از سازمان صمت مجوز دارند برخوردی با آنها صورت نمی گیرند و تنها واحدهای دارای مجوز از اتاق اصناف اخطار دریافت می نمایند، این واحدها مایل به انتقال هستند، اما بیان می گردد که امکان انتقال شهرک صنعتی خیرآباد و یا ایبک آباد وجود ندارد.

عوارض صدور مجوز مازاد بر تراکم؛ عامل اصلی گرانی مسکن در اراک

در این جلسه رییس اتحادیه مشاوران املاک اراک با بیان اینکه اراک یکی از گرانترین شهرهای کشور است، علت این گرانی را تصویب عوارض صدور مجوز مازاد بر تراکم در سال 98 توسط شورای شهر دانست.

محمود نوروزی تاکید نمود: در حال حاضر این عوارض بین 700 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است که باعث افزایش هزینه سربار سازنده مسکن و تحمیل این هزینه به رقم خانه شده است درحالی که در سال گذشته گذشته این عوارض بین 400 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان بود.

وی با اشاره به اینکه این جهش 3.5 برابری عوارض تاثیر مستقیم خود را بر روی مسکن گذاشته است، اضافه نمود: شورای شهر اعلام نموده است که امکان کاهش این عوارض را ندارد، این چه توجیهی است که عوارض را 3.5 برابر افزایش می دهند و سپس می گویند نمی توانیم عوارض را کم کنیم، به همین دلیل ضروری است که شورای شهر به منظور رفاه مردم و کاهش قیمت مسکن در اراک کاهش عوارض را مدنظر قرار دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آمادگی اتاق اصناف اراک برای احداث شهرک صنوف آلاینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی اتاق اصناف اراک برای احداث شهرک صنوف آلاینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید