با همت دانش بنیان ها ایران در فراوری کنترل ولوها خودکفا شد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، کنترل ولو دستگاهی است که برای کنترل جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد. شیرهای کنترل، اتوماتیک است و عملگر آن ها در یکی از سه نوع الکتریک، هیدرولیک یا پنوماتیک فراوری می گردد.

با همت دانش بنیان ها ایران در فراوری کنترل ولوها خودکفا شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ تکنولوپ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کنترل ولوها قابلیت پذیرش دستورالعمل را دارند، پس مقدار فشار مورد نظر برای خط لوله را برای شیر کنترل معین و شیر مدام اختلاف فشار جریان عبوری و فشار تعریف شده را کنترل می نماید و متناسب با این اختلاف فشار دریچه کنترل ولو بازتر یا بسته تر می گردد تا فشار عبوری و معین شده یکسان و اختلاف فشار آن ها هم صفر گردد.

حمید علیخانی، مدیرعامل شرکت برنا صنعت توس که این محصول را فراوری نموده است، شرح داد: این شرکت در راستای خودکفایی کشور و به منظور فراوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی کشور در سال 1383 تاسیس شد و به اسم اولین طراح و فراوری کننده انواع کنترل ولوها و اکچویتور فعالیت خود را آغازنموده است. این شرکت با مطالعات گسترده در صنعت نفت و آنالیز نیازهای آن و مطالعات تخصصی در حوزه استاندارد، حساسیت کارکرد دستگاه ها،HSE وانواع پروسیچرهای فراوری توانسته است کالای مورد تقاضا را فراوری کند.

کنترل ولوهای خطوط اسپین در دمای بالای 400 درجه سانتی گراد کارآیی دارند. کنترل ولو طراحی شده، در این دما با تزریق خنک کننده و آب، فرآیند را کنترل و تداوم می دهد. این محصول فقط در چند کشور خاص فراوری می گردد و ایران هم به جمع این معدود کشورها اضافه شده است. این دستگاه در سیستم، قبل از توربین نصب می گردد تا دمای بخار را تنظیم کند. کنترل ولو آنتی سرج هم پیش از کمپرسور نصب می گردد و از سرج شدن جلوگیری می نماید و استهلاک سیستم را کاهش می دهد.

این مدیر عرصه دانش بنیان با اشاره به کارآیی دیگر کنترل ولوها گفت: کنترل ولوهای میکرو سری MF که به ولوهای سوزنی هم معروف هستند قابلیت کنترل جریان سیال در مقادیر بسیار پایین با دقت بالا را دارند. ظرفیت این مدل از کنترل ولوها CV=0.003شروع می گردد. این دستگاه در مقدار دبی بالا و فلو پایین استفاده می گردد. مهم ترین کارآیی این دستگاه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

این محصول کاملا با اتکا بر توان داخلی ساخته می گردد و پس از 15 سال تحقیقات به این مرحله رسیده ایم که کلیه قطعات این دستگاه در داخل کشور فراوری می گردد. هیچ دانشی در این خصوص از خارج از کشور وارد نشده است و متخصصین دانشگاه های داخلی در واحد تحقیق و توسعه به این دست آورد رسیده اند. بالاترین هزینه، در حوزه تحقیق و توسعه پرداخته و این امر سبب شد تا کشور در این حوزه خودکفا گردد.

80 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم در این مجموعه دانش بنیان مشغول به کار شده اند.

کنترل ولو فراوری شده به وسیله این شرکت دانش بنیان، یک چهارم نمونه خارجی قیمت دارد. هر کنترل ولو نزدیک به 40 هزار دلار قیمت دارد در حالی که این محصول با قیمت 10 هزار دلار هم در داخل کشور فراوری می گردد. این شرکت در ماه، 50 دستگاه فراوری می نماید و به واسطه فراوری هر دستگاه، 30 هزار دلار صرفه جویی ارزی در کشور صورت می گیرد.

علیخانی در باره ظرفیت صادرات این محصول اعلام نمود: امیدواریم که حمایت های فعلی معاونت علمی ادامه پیدا کند و جهت صادرات محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس هموار گردد. این امر می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و 500 فرصت شغلی تازه هم ایجاد کند. مجموعه ما تا به امروز هیچ وام بانکی دریافت ننموده است و اگر آن چه که صرف واردات می گردد، صرف توسعه کارخانه ما گردد، می تواند در کوتاه مدت هزینه های کشور را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "با همت دانش بنیان ها ایران در فراوری کنترل ولوها خودکفا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با همت دانش بنیان ها ایران در فراوری کنترل ولوها خودکفا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید