تشکیک معارضان سوریه در روایت آمریکا درباره کشتن البغدادی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، بعضی رسانه های وابسته به معارضان در شمال سوریه درباره روایت آمریکا در حمله به مقر سرکرده داعش در استان ادلب تشکیک کردند و گفتند حمله به منزل رهبر یک گروه مسلح دیگر اجرا شده است.

تشکیک معارضان سوریه در روایت آمریکا درباره کشتن البغدادی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تکنولوپ، بلافاصله بعد از آنکه نشریه نیوزویک از حمله تیم نظامی ویژه آمریکا به محل اختفای سرنموده داعش در استان ادلب سوریه اطلاع داد، بعضی کارشناسان درباره این روایت ابراز تردید کردند.

ادعای هدف قرار دادن البغدادی در ادلب در حالی مطرح شد که این منطقه بندرت شاهد حضور داعش بوده و عمده گروه های تروریستی حاضر در ادلب گروهک های وابسته به القاعده هستند که از لحاظ سازمانی با داعش دشمنی دارند. از این رو حضور البغدادی در مرکز تجمع گروه های رقیب، بسیار بعید به نظر می رسید. این مسئله در توییتر هم مورد توجه شماری از کارشناسان آمریکایی قرار گرفته است، خصوصا آنکه ادلب با آخرین مناطقی هم که زمانی تحت سیطره داعش بود پیوستگی جغرافیایی ندارد.

کارشناسان می گویند، در صورت صحت ادعای واشنگتن مبنی بر حضور البغدادی ادلب، با آزادسازی این منطقه احتمال بازداشت وی و بازپرسی از او می رفت. روزنامه نیویورک تایمز هم نوشته است که با توجه به حضور نیروهای القاعده در ادلب و خصومت میان القاعده و داعش، بعضی کارشناسان در خصوص ادعای حضور البغدادی در این منطقه ابراز تردید نموده اند.

حمله به مقر یک فرمانده حراس الدین

هم زمان با این ابراز تردیدها، بعضی رسانه های محلی وابسته به معارضان سوریه می گویند، آنچه در حمله آمریکا هدف قرار گرفته، منزل یکی از فرماندهان گروهک های مسلح در شمال سوریه است.

کانال تلگرامی رادیو محافظة ادلب امروز یکشنبه نوشت، آنچه هدف حمله قرار گرفته، منزل فرمانده گروهک حراس الدین است که او در این حمله به همراه همسر و پنج فرزندش کشته شده است. هدف حمله آمریکا در نزدیکی ارتفاعات باریشا در نزدیکی مرز سوریه اعلام شده است.

حراس الدین، گروهکی مسلح و نزدیک به القاعده است که در شمال سوریه فعال است. فردی موسوم به ابو همام الشامی که پیشتر عضو گروهک هیئة تحریر الشام (هتش) جبهة النصره سابق (شاخه القاعده در سوریه) بود، فرماندهی آن را بر عهده دارد. در 29 آوریل سال 2018 این گروهک اظهار داشت که با گروه انصار التوحید (جند الاقصی سابق) تحت عنوان ائتلاف نصرة الاسلام ادغام شده است.

همچنین شبکه أمجاد الاخباریه از دیگر کانال های تلگرامی وابسته به گروه های مسلح در شمال سوریه نوشت: یکی از برادران از منبعی قابل اعتماد نقل کرد، اتفاقی که در باریشا افتاده، حمله به خانه ابومحمد الحلبی مقلب به ابوالبراء است.

این کانال تلگرامی، مرگ این فرد را شهادت نامید و نوشت: او یکی از مهم ترین فرماندهان [گروهک] حراس الدین است که با همسر و پنج فرزندش به شهادت رسید. جسد خودش و همسرش را گرفتند و بردند.

این منبع خبری در پُست دیگری در کانال تلگرامی نوشت: ساعت 03:20 دقیقه صبح امروز پنج موشک تاماهاوک آمریکایی از ترکیه به سمت منزل ابوالبراء از فرماندهان حراس الدین شلیک شد. او در این حمله به همراه همسر و فرزندانش کشته شد.

نمونه ای از مطالب معارضان سوریه

چند سوال معارضان درباره قتل البغدادی

همچنین کانال تلگرامی اخبار ادلب لحظه بلحظه وابسته به معارضان شمال سوریه نوشت: ادعای آمریکا درباره کشته شدن البغدادی، کاملا مثل ادعای این کشور درباره وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق در زمان حکومت صدام است. اهداف، همان اهداف است. اینها می خواهند ادلب را ویران نمایند.

این رسانه در ادامه نوشت، اصلا معقول نیست که شخصی مثل ابوبکر البغدادی در روستایی مثل باریشا که مملو از آوارگان است و نظارت امنیتی زیادی روی آن است حضور داشته باشد. باید دید هدف آمریکا از اعلام مرگ او چیست.

کانال تلگرامی رادیو محافظة ادلب در مطلبی دیگر نوشت: روایت کشته شدن البغدادی چه درست باشد، چه نادرست، سوال اصلی این است که البغدادی در ادلب چه می کرد؟ چه کسی امنیت و پوشش را برای او فراهم نموده است؟ آیا معقول است که او در ادلب که تحت کنترل هیئة تحریر الشام (جبهة النصره سابق / القاعده) و رقبای البغدادی است، مقری داشته باشد. آیا ادلب تحت کنترل ترکیه نیست؟

در ادامه این مطلب آمده که اطلاعات قبلی حکایت از این داشت که البغدادی در شرق سوریه است؛ به دلایل مختلف، از جمله اینکه امکان انتقال به عراق را داشت. پس چگونه زیر چشم نیروهای دموکراتیک سوریه و [گروهک] ارتش ملی سوریه وابسته به معارضان و نیروهای آمریکایی، روسیه، ترکیه و فرانسوی، از شرق [سوریه] به غرب آمده؟ سوال بزرگتر این است که آیا ترامپ گمان می نماید که با اعلام خبر کشته شدن البغدادی، سازمان الدولة الاسلامیة را از بین برده است؟ آیا فراموش نموده خبر اعلام کشته شدن بن لادن یا الزرقاوی و دیگران را که گروهکهایشان ادامه یافت و بلکه گروهکهای جدید شکل گرفت؟ آیا قرار است فرمانده جدید یا گروهکی جدید جایش را پر کند یا بهانه ای است برای اشغال منطقه و سرقت نفت آن.

مأموریت داعش برای آمریکا تمام شد؟

این کانال تلگرامی وابسته به مخالفان دولت سوریه در انتها مطلبش نوشت: مأموریت البغدادی و مأموریت داعش برای آمریکایی ها تمام شد. او جای پایی برای آمریکایی ها در سوریه مقابل روس ها و متحدانش در خاک وسیعی از جمله در میادین نفتی بود. در عراق، اشغالگری به بهانه سلاح های کشتار جمعی و به بهانه آزادسازی عراق شکل گرفت و مبارزه با تروریسم صرفا پوششی برای ماندن بیشتر و تاراج [منابع عراق] بود.

غیر از معارضان سوریه، امروز همچنین بعضی طرف های دیگر نیز در این خصوص ابراز تردید کردند. رمضان قدیروف رئیس جمهور جمهوری خودمختار چچن در واکنش به ادعای قتل ابوبکر البغدادی به دست نیروهای آمریکایی، نوشت، دوباره البغدادی کشته شد؟.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، قدیروف در کانال تلگرامی خود نوشت: دوباره ابوبکر البغدادی کشته شد؟ [با این خبر] فورا سخنان تاراس بولبا (شاعر بزرگ اوکراینی) به ذهن متبادر می گردد که به پسرش اندریه گفت: تو از نسل منی و من حق این را دارم که تو را بکشم... آنها رهبر سازمان القاعده، اسامه بن لادن را در سال 2011 کشتند اما موجب فروپاشی این گروهک تروریستی نشد. تا زمانی که تروریست ها به خوب و بد تقسیم می شوند، مرگ البغدادی چیز زیادی را در واقعیت تغییر نمی دهد. مهم این است که کل سوریه از داعش پاکسازی گردد (جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "تشکیک معارضان سوریه در روایت آمریکا درباره کشتن البغدادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیک معارضان سوریه در روایت آمریکا درباره کشتن البغدادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید