تصویر 160 سال پیش عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا (ع)

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، آنتونیو جیانوزی، عکاس ایتالیایی است که حدود 160 سال پیش برای نخستین بار مجموعه ای تصاویر از مشهد به ویژه حرم مطهر را ثبت کرد.

تصویر 160 سال پیش عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا (ع)

حدود 160 سال پیش بود که جوانی اهل ایتالیا به نام آنتونیو جیانوزی با دوربین عکاسی اش به سرزمین ایران پا گذاشت و برای نخستین بار مجموعه ای تصاویر از مشهد به ویژه حرم مطهر را ثبت کرد.

عکسی که جیانوزی از حرم امام رضا (ع) گرفته است، ابعاد مختلف و تاریخی یک شهر کهن را به نمایش می گذارد؛ نمایی از معماری حرم و گنبدی که در اولین بازسازی خود کاملا طلا شده است و نمایی کلی تر از شهری که گرد حرم امام رضا (ع) شکل گرفته است.

در مرکز عکس دو مرد دیده می شوند که روی پشت بام یک حمام ایستاده اند و کلاه قاجاری به سر دارند؛ عکسی که در کنار نشان دادن نمایی از بنای حرم آن روزگار، شمایلی از آدم ها و زندگی مردم و مشاغل را نیز به نمایش گذاشته است.

جالب اینکه اگر همین الان دست به کار شوید و سراغ این عکس را در فضای مجازی بگیرید، در همه صفحاتی که چنین مطلبی را بارگذاری نموده اند، همین عکس به عکاس دیگری به نام لوئیجی پشه نسبت داده شده است. این درحالی است که این عکاس ایتالیایی مأموریتش در گرفتن عکس هایی از بناهای تاریخی و باستانی ایران به ویژه تخت جمشید بود.

به گفته بهزاد چوپانکاره، پژوهشگر حوزه تاریخ و هویت مشهد، اصل کار لوئیجی پشه مجموعه تخت جمشید بود که او را خیلی معروف می نماید؛ عکس هایی که بسیار قابلیت داشته اند و بعدها سبب عقد قرارداد معروف بین ایران و فرانسه می گردد که بر اساس آن 5000 آثر تاریخی و باستانی ایران به موزه لوور فرانسه می رود، زیرا ناصرالدین شاه مجوزی را امضا نموده بود که بر اساس آن امکان حفاری و اجازه دسترسی به حفاری تخت جمشید را به آن ها می داد. امضایی که در برابر آن ناصرالدین شاه 500 هزارتومان دریافت می نماید و با آن به سفرهای خارج از کشور می رود.

با این توضیحات عکس فوق با اینکه به نام لوئیجی پشه ثبت شده و در صفحات مختلف فضای مجازی به همین نام منتشر شده است، در اصل مربوط به جیانوزی است.

جیانوزی، مردی از اهالی ناپل ایتالیاست که سال ها پیش، زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار در مدرسه نظام ایران به تدریس مشغول بوده است اما اطلاعات بیشتری از زندگی اش در دسترس نیست.

اما آنچه درباره او اهمیت دارد، اینکه نخستین تصاویر از گنبد و بنای حرم است که نام جیانوزی را برای همواره در تاریخ عکاسانِ ایران ماندگار نموده است.

وبلاگ تکنولوپ خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تصویر 160 سال پیش عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا (ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر 160 سال پیش عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا (ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید