سامانه ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، یک شرکت دانش بنیان با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام هوشیارینو برای خدمات رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی نموده است.

سامانه ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان

پرستاری از افراد کم توان نظیر سالمندان در شرایطی که زمان و مهارت کافی از سوی اطرافیانشان وجود ندارد، همیشه یکی از دغدغه های انسان قرن 21 است. در بسیاری موارد این افراد در صندلی پدر یا مادر هستند که به علت بیماری یا کهولت سن نیاز به مراقبت های تمام وقت دارند. حال اگر توان هزینه های به خدمت گرفتن پرستار موجود نباشد و از طرفی هم زمان کافی برای رسیدگی به افراد کم توان جسمی و سالمندان وجود نداشته باشد، امکان پیشرفت ناتوانی و بیماری چند برابر و حتی مرگ زودرس را در پی دارد.

برای حل این معضل، دنیای فناوری راه حل تازه ای اتخاذ نموده است. از آنجایی که هوش مصنوعی توانسته است امتحان خود را در انجام بعضی فعالیت های انسانی به خوبی پس بدهد، در حل مسائل مربوط به سالمندان هم راه کار تازه ای ارائه شده است، اما این بار از سوی یک شرکت دانش بنیان خلاق ایرانی. این شرکت دانش بنیان که از سال 1398 فعالیت خود را در زمینه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و توسعه سامانه های هوشمند آغاز نموده است، اکنون با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام هوشیارینو برای خدمات رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی نموده است. اپلیکیشن هوشیارینو، خدمات مراقبت هوشمند را در راستای حفظ کرامت سالمندان و دیگر اقشار جامعه مورد نظر ارائه و برای نخستین بار در ایران طراحی شده است.

به گفته دکتر امیرحسین آقا احمدی، مدیر ارشد دپارتمان فنی، تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان سازنده اپلیکیشن هوشیارینو، این اپلیکیشن، سامانه ای است که علاوه بر ارائه خدمات اپلیکیشن به افراد، خدماتی نظیر معرفی مراکز خدمات دهنده و مطمئن را نیز انجام می دهد و به تنهایی مجری و ارائه دهنده خدمات نیست. در واقع طراحان هوشیارینو در پی آن بوده اند که سالمندان، معلولان، بیماران و بچه ها دارای ناتوانی جسمی، در شرایط انبوه از مسائل مالی و محدودیت های تردد به علت همه گیری کرونا و به علت مشغله بیش از حد اطرافیانشان، از عدم رسیدگی رنج نبرند و در خانه های خود زندگی نمایند. بعلاوه جامعه هدف این اپلیکیشن می توانند تمامی نیازهای خود را با استفاده از خدمات این سامانه رفع نمایند.

به گفته آقا احمدی، این خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است که با اشراف بر سبک زندگی مخاطب مورد نظر، در صورت بروز شرایط خطرناک و خارج از استانداردهای روزانه، هشدارهایی به موقع به سرپرستان و افراد نزدیک افراد تحت نظر ارسال می گردد. برای مثال در سبک زندگی یک سالمند خواب روزانه یک ساعته وجود دارد؛ در صورتی که سیستم با بیش از زمان مشخص شده روبرو گردد، به گونه ای که فرد بیش از دو یا سه ساعت حرکت نکند یا بیدار نگردد، بلافاصله به خانواده آنان اطلاع رسانی می گردد. این سامانه می تواند تمامی مسائل روزمره فرد را اعم از مصرف دارو، غذا، ورود افراد غیرمجاز به منزل، خروج از منزل و برداشته شدن اشیاء از منزل را کنترل کند که همگی در مجموعه های متفاوت از کارنمودهای ساده هوش مصنوعی تا استفاده از واقعیت مجازی قابل ارائه است.

وی در تشریح خدمات دیگر این سامانه با عنوان خدمات سوپر مارکت یا غذای سالم مطرح نمود: در این سامانه اقلام و کالاهای ثابت مورد نیاز جامعه هدف با یک برنامه ریزی از پیش مشخص شده، به صورت هفتگی، دو هفته ای و ماهیانه با قیمتی کمتر از فروشگاه ها و فروش آنلاین در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. در این سرویس ابتدا به وسیله تکمیل فرم و ارائه اطلاعات به مراکز مربوطه سبد مورد نظر از مواد غذایی و بهداشتی تجهیزات مصرفی پزشکی و هر آنچه که نیازمندی ثابت این افراد در طی ماه است؛ با ارسال رایگان تحویل درب منازل به صورت از پیش مقرر شده می گردد. انجام چکاپ دوره ای این سامانه از سوی افراد فنی به صورت حضوری بر طبق تنظیمات دلخواه کاربران از دیگر امکانات این سامانه است. بعلاوه در این سرویس خدمات سلامت نیز به صورت دوره ای ارائه می گردد. چکاپ ماهیانه یا سه ماهه آزمایشات گوناگون از سوی مراجع دارای مجوز و صلاحیت و تجربه کافی و ارائه آن به خانواده سالمندان از نمونه های این خدمات است.

مدیر ارشد این شرکت دانش بنیان گفت: سرویس خانه امن از دیگر خدمات هوشیارینو است که به مناسب سازی منازل برای افراد کم توان اختصاص دارد؛ در این خدمت شرایط مکانی اثاثیه آشپزخانه سرویس های بهداشتی و غیره متناسب با شرایط فرد ناتوان و یا سالمند طراحی می گردد؛ به عنوان مثال تعبیه اقلام یاریی یا حرکتی در سرویس های بهداشتی، تسهیل استفاده از آشپزخانه، یاری به انجام امور حرکتی با استفاده از ابزار و استفاده از فناوری های برتر و رباتیک به منظور سهولت تردد فرد معلول و یا هر فرد ناتوان جسمی در منزل جزئی از این خدمات است. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که امکان استحمام ندارد که با استفاده از ابزار یاریی آن فرد می تواند به صورت مستقل و یا با یاری افراد دیگر با کمترین آسیب و با کمترین دشواری در خصوص تحمل وزن و یا هر گونه موضوع دیگر استحمام کند.

وی در خاتمه گفت: از آنجایی که سالمندان، معلولان و بیماران هم به سرگرمی، گردش، زیارت و سیاحت نیاز دارند، فراهم آوردن شرایطی که این قشر بتوانند سرگرمیی آسان و راحت را تجربه نمایند، یکی دیگر از خدمات هوشیارینو است. در این خدمت کلیه نیازمندی های این اقشار با هماهنگی مراجع مربوطه که دارای مجوز هستند، صورت می گیرد و به منظور جلوگیری از حضور بی مورد سالمندان و افراد کم توان در مراکز درمانی خدمات به شکل منزل محور انجام می گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "سامانه ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ای هوشمند، برای مراقبت از سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید