ماندگاری زائران نوروزی در مشهد حدود 5 روز بوده است

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران: عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: ماندگاری زائران در نوروز 1402 با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان نسبت به نوروز 1401 در مشهد تفاوتی نداشته و حدود پنج روز بوده است.

جواد براتی امروز، 27 فروردین ماه، در سمینار زیارت نوروزی، تکریم زائر در رمضان که در سالن اجتماعات پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار گردید، اظهار کرد: در نوروز سال جاری که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، زائران و مسافران در مشهد تمایل بیشتری به اقامت داشته اند.

ماندگاری زائران نوروزی در مشهد حدود 5 روز بوده است

وی اعلام کرد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز امسال ماندگاری زائر در مشهد 5.18 روز بوده که این اندازه در هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین امسال 4.14 روز بوده است. بر اساس داده ها سه درصد مسافران قبل از ماه مبارک رمضان در مشهد 10 روز اقامت داشته اند که این اندازه در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان 11 درصد افزایش یافته است.

براتی با اشاره به اینکه 13.5 درصد مسافران در هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین ماه امسال در قالب تور به مشهد سفر نموده اند، گفت: این اندازه از سوم فروردین ماه با آغاز ماه مبارک رمضان کاهش یافته است.

96 درصد مسافران با هدف زیارت به مشهد سفر نموده اند

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد: در ماه مبارک رمضان و نوروز امسال، تمایل سفر برای سفرهای مستقل بیشتر شده و 96 درصد مسافران هدف از سفر خود را زیارت عنوان نموده اند. در ایام تقارن رمضان و نوروز امسال 62 درصد اقامت زائران، اقامت های هزینه بر مانند اقامت های هتلی بوده و اقامت های هتلی نیز امسال در سفر به مشهد بیشتر شده است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران های نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

براتی اظهار کرد: بر اساس داده های به دست آمده در نوروز امسال نسبت به نوروز 1401، به نظر می رسد که سفرهای منتهی به مشهد با برنامه تر انجام شده است؛ این در صوتی است که سال گذشته 37 درصد مسافران با تصمیم آنی به مشهد سفر نموده بودند و این اندازه در نوروز امسال 33 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه نمود: سهم زائران ورودی به مشهد در ایام تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز امسال نسبت به هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین ماه که به صورت لحظه ای تصمیم به سفر گرفته بودند، افزایش داشته است.

براتی در مورد سهم هزینه های زائران گفت: سهم هزینه های زائران در ایام ماه رمضان در مبدا و مقصد افزایش یافته اما سهم هزینه های اقامت کاهش یافته است.

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز سفرهای زائران از استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و بعلاوه شهرهای استان خراسان رضوی به مشهد به شدت کاهش یافت و شاهد افزایش سفرهای دور بوده ایم که این تصمیم هزینه سفر از جمله سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما را افزایش داده است.

وی به کاهش قدرت خرید خانوار نیز اشاره و اظهار کرد: بعلاوه باید توجه داشت که تغییر قدرت خرید خانوار در شکل سفرها و مواردی چون نوع اسکان، نوع خوراک و نوع مقصد تغییراتی ایجاد نموده است.

براتی مطرح کرد: در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان که پیک سفر بود، بر اساس آمارها متوجه می شویم که بعضی از شغل ها مانند تورگردانان متضرر شده اند.

وی با اشاره به اینکه عمده بازدیدها در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز از جاذبه های اطراف حرم مطهر بود، گفت: باید زیرساخت های حمل ونقلی با توجه به اینکه سهم سفرهای دورتر افزایش پیدا می نماید، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. بعلاوه بر اساس مدت اقامت باید گفت که 89 درصد از زائران و مسافران که به مشهد سفر نموده بودند، روزه نداشته اند.

منبع: توریسم آنلاین

به "ماندگاری زائران نوروزی در مشهد حدود 5 روز بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماندگاری زائران نوروزی در مشهد حدود 5 روز بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید