مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان امروز 18 دی ماه از ساعت 10 تا 13 در سالن همایش های مهرانه زنجان برگزار گردید.

مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار گردید

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز شنبه 18 دی 1400 در این مراسم اظهار کرد: دی ماه به عنوان روز کشف قدیمی ترین چاقوی زنجان در معدن چهرآباد زنجان ملی چاقوی زنجان برای بزرگداشت این صنعت فلزکاری زنجان انتخاب شده است که در کوشش هستیم تا این روز را به عنوان روز ملی چاقوی زنجان در تقویم ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان حفظ، احیا، توسعه و ترویج صنعت دست زنجانی ها را مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: صنعتگران زنجانی در حوزه چاقوسازی سرآمد هستند چاقوی زنجان یک برند شناخته شده در کل جهان محسوب می شود. و حمایت های لازم از این صنعت می شود.

ارجمند بیان نمود: استان زنجان نیز به عنوان یکی از مناطقی که نقش بسزایی در جنگ های مختلف ایران داشته، در باب ساخت انواع سلاح از قدمت بالایی برخوردار است. قدمت هنر چاقوسازی زنجان به هیجده قرن پیش برمی شود و صنعتگران زنجانی در این هنر تا به امروز فعالیت می نمایند.

او ادامه داد: صنعت چاقوسازی در استان زنجان وام دار سلاح سازی مردمان زنجان در زمان های دور بوده است. چاقو دومین صنعت ارزآور در حوزه صنایع دستی استان زنجان به شمار می رود حفظ و احیای هنرهای دستی در گرو تامین معیشت هنرمندان این عرصه است که کوشش داریم تا با مشارکت فعالان عرصه هنرهای دستی، محصولات و صنایع دستی زنجان را به وسیله فضای مجازی به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان بیان نمود: خوشبختانه فضای مجازی یاری زیادی به صنعتگران برای فروش محصولات نموده است و توانسته به پویایی اقتصاد شهری یاری فراوانی کند و رونق گردشگری را هم ایجاد کند. از زمانی که زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله انتخاب شده است یک رونق و خون تازه ای در این هنر صنعت و این استان دمیده شده است.

ارجمند اضافه کرد: این مراسم زمانی را فراهم نموده است از عزیزانی که باعث افتخار استان در حوزه صنعت چاقوسازی هستند، یادی نموده و از آن ها تجلیل کنیم چرا که تا زمانی که در حیات هستند باید قدرشان را بدانیم. تجلیل از مفاخر و بزرگوارانی که در راستای توسعه کشور و استان گام برمی دارند وظیفه ای همگانی است

او گفت: با هم اندیشی، هم فکری و ایجاد ارتباط و تعامل بین شهرهای صنایع دستی کشور می توانیم نسبت به معرفی شهرها، استفاده از تجارب و اقدامات اجرا شده برای رونق بیشتر صنایع دستی گام برداریم. بیش از 55 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آن ها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه به شمار می فرایند.

مهدی افضلی، رئیس مؤسسه انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان گفت: زنجان مهد چاقوی ایران است و باید برای بقای هنر چاقوسازی این روز را به عنوان روز ملی ثبت کنیم تا برای همواره ماندگار شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان ابراز کرد: مشخص تاریخ دقیق برای شروع چاقوسازی، این صنعت زنجانی کاری سخت است. از حدود قرن دهم شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه های مختلف اسلحه سازی دایر و چاقوسازی نیز یکی از صنایع جنبی آن، به حساب می آمده است. حمایت از تشکیل خوشه های صنعتی جزو اولویت های شرکت شهرک های صنعتی استان است که امیدواریم با حمایت مسؤولان استان و همکاری ذی نفعان خوشه های مختلف، شاهد رشد و تعالی صنایع استان باشیم. توسعه خوشه چاقو راهکاری کارآمد در ساماندهی مشاغل این حوزه است و توانمندی های صنعت گران استان زنجان را ارتقا می بخشد.

او بیان نمود: با توجه به تحقیقات و آنالیز ها 930 کارگاه چاقوسازی در زنجان وجود دارد که 2500 نفر در این بخش در حال فعالیت هستند و سالانه 1200 تن چاقو در این استان فراوری می شود که 60 درصد آن در شهرهای همسایه به فروش می رسند. راه اندازی وب سایت، تهیه کلیپ، انتشار نشریه، معرفی خوشه به وسیله صداوسیما و تهیه بانک اطلاعاتی از ذینفعان خوشه است. در زنجیره ارزش صنعت چاقوسازی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها، فرصت ها و روش حل مسائل و مسائل احصا می شود.

حمیدمنفرد رئیس اتحادیه چاقوسازان استان زنجان گفت: چاقوسازی در زنجان قدمتی دیرینه دارد و این هنر توانسته در قالب صنایع دستی جایگاه ویژه ای را در کشور کسب کند، این صنعت چاقوسازی زنجان بین سه هزار و 200 شاخه صنایع دستی رده پنجم کشوری را در حوزه صنعت فلزات دارد و جزء صنایع اصیل جهان هم محسوب می شود. این هنر در زنجان نیازمند حمایت و توجه ویژه مسئولان است.

منبع: توریسم آنلاین

به "مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم بزرگداشت چاقوی زنجان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید