چطور از تعدیل نیرو مصون بمانیم؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، من مدیر میانی یک شرکت هستم. طی یک سال اخیر، اخبار زیادی درباره تعدیل نیروی گسترده در شرکت های تکنولوژی دیده ام. گرچه کار ما در حوزه تکنولوژی نیست، اما می دانم که تعدیل نیرو در هر صنعتی اتفاق می افتد. هم در فضای آنلاین خبر هایی دیده ام و هم زمزمه هایی در محل کارم شنیده ام که احتمال تعدیل قابل توجه نیرو ها در شرکتمان وجود دارد. هنوز کسی رسما این خبر ها را تایید نکرده، اما می دانم که تا 3 یا 6 ماه دیگر، اتفاق خواهد افتاد. از سوی دیگر، من واقعا از شغلم بیزارم و دوست دارم دنبال کار بگردم. در این شرایط رکود مالی که همه نگران تعدیل نیرو و از دست دادن شغلشان هستند، چطور می توانم در پی کار نو بگردم؟ آیا راهی هست که جلوی تعدیل شدن را چه در شرکت فعلی و چه در شرکت بعدی، بگیرم؟

چطور از تعدیل نیرو مصون بمانیم؟

پاسخ: دوست عزیز، هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از تعدیل شدن به وسیله کارفرما وجود ندارد (منظورم اخراج به واسطه تعدیل نیروست). اما اگر شرکتی قصد تعدیل نیرو داشته باشد، معمولا نشانه هایی وجود دارد که می توانی پیدایشان کنی و جایگاهت را به قدری محکم کنی که اگر این رخ داد، تو جزو گزینه ها نباشی.

اول از همه باید بدانی که عملکرد تو، در حفظ جایگاهت نقش بسیار مهمی دارد. برخی شرکت ها برای کاهش هزینه ها ممکن است یک یا چند واحد را کلا حذف نمایند، اما برخی دیگر ترجیح می دهند برای تعدیل نیرو سراغ کارکنان کم کار و ضعیف بروند، چون در این شرایط رکود مالی، تعدیل نیرو بسیار راحت تر از اخراج کارکنان است. آیا با مفهوم استعفای نامحسوس آشنا هستی؟ در این حالت، تو رسما از کار خود استعفا نمی دهی. فقط دیگر برایش سنگ تمام نمی گذاری و به انجام حداقل وظایف بسنده می کنی. انگار که شغلت را ترک نموده ای، اما بی سر و صدا. توصیه ام به تو این است: الان وقت این کار ها نیست. به مسوولیت های روزمره و مهارت هایت خوب فکر کن و ببین آیا شکاف یا کاستی ای وجود دارد؟ ببین آیا مسئله ای در واحدتان هست که بتوانی با اتکا به سابقه منحصر به فردت، آن را برطرف کنی؟ گفتی که شایعاتی در سازمان پخش شده.

این می تواند یک نشانه باشد که شرکتتان با مسائلی روبرو شده است. در این شرایط، ممکن است همه روی مشکل تاکید نمایند و کمتر کسی در پی راه چاره باشد. اما تو در پی راه چاره باش. به علاوه، اگر چالش یا فرصتی پیش آمد و در توانت بود، آن را قبول کن. لازم نیست بیش از حد از خودت کار بکشی. فقط باید با احتیاج های کارفرما همسو شوی. ببین در حوزه کاری ات، چه مهارت های نوی وجود دارد که تقاضا برایشان زیاد است؟ چه مهارت هایی می تواند مشکل فعلی سازمان را حل نماید؟ کسب چنین مهارت هایی هم در جایگاه فعلی یاریت می نماید و هم هنگام معرفی خودت به کارفرما های بعدی. سپس سعی کن با همکارها، مدیران و حامیان مالی سازمان، ارتباط برقرار کنی. این ارتباطات را حفظ کن. در شرایط مبهم، نباید مثل یک راز سر به مهر، در شرکت، ناشناس باشی. باید کوشش کنی دیگران بدانند که هستی و چه کاری انجام می دهی. اگر قبلا با افراد ذی نفع کلیدی، شبکه ارتباطی ایجاد ننموده ای، فهرستی از همکار هایی که به ارتباط با آن ها علاقه داری، بنویس و با آن ها قرار صرف قهوه بگذار تا هم خودت را معرفی کنی و هم گپی بزنید.

اگر کارفرما در حال تهیه یک فهرست برای تعدیل نیرو باشد، افرادی که حامی کار تو هستند و به حرفه ات اهمیت می دهند، ممکن است در نبودِ تو از تو دفاع نمایند. بعلاوه مهم است که سازگار و انعطاف پذیر بمانی. در دوران رکود مالی، شرکت ها ممکن است مجبور شوند برای تغییر مسیر کسب وکار و حفظ کارکنان کلیدی، یکسری تغییرات و اصلاحات کوچک اعمال نمایند. ممکن است وظایف نو به تو بسپارند یا حتی یک نقش نو را به تو محول نمایند که برایت مجذوب کننده و هیجان انگیز نیست. اگر چنین اتفاقی افتاد، باید برگشت پذیری و توانایی کار تیمی داشته باشی تا برای تغییرات، آمادگی داشته باشی. همزمان، شرایط مالی کارفرما، ترند های حوزه کاری و شرایط بازار را زیر نظر داشته باش. این اطلاعات به تو یاری می نمایند چالش های احتمالی را پیش بینی کنی و در شغل فعلی و فرآیند جست وجوی کار، از دیگران متمایز شوی.

قبل از هرگونه تصمیم شغلی بزرگ، سعی کن اطلاعات کافی درباره امور مالی و برنامه های شرکتتان کسب کنی. منظورم همان اطلاعاتی ا ست که در اختیار عموم قرار ندارد. با آشنایانی که در حال حاضر داری، تماس بگیر و بپرس که شرکت در گذشته، چطور تعدیل نیرو انجام می داده. حواست به اطلاعیه های عمومی شرکت باشد، چون گاهی، نشانه های یک تعدیل نیروی قریب الوقوع را فاش می نمایند. همین کار را می توانی در خصوص شرکت بعدی نیز انجام دهی. به علاوه، گاهی شرکت ها قبل از تعدیل نیرو، یک مشاور تغییر ساختار استخدام می نمایند. تحقیق کن که آیا شرکت شما نیز چنین اقدامی نموده یا نه. اگر شرکتتان با مسائل مالی مثل کاهش عایدی یا سود یا مسائل جریان نقدینگی روبرو است، این می تواند نشان از یک تعدیل نیروی قریب الوقوع باشد. در این شرایط، شرکت ها معمولا برای کاهش هزینه ها دست به یکسری اقدامات می زنند، مثل کاهش مزایای کارکنان، توقف استخدام ها، برکناری موقت کارکنان یا کاهش حجم پروژه های فعلی. هدف از چنین اقداماتی، کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی و سهولت عملیات هاست. حواست به آن ها باشد. تغییرات سازمانی، مثل ادغام، اکتساب یا تغییر ساختار اساسی می تواند به حذف مشاغل یا تعدیل ناشی از مازاد نیرو منجر گردد.

هرگونه تغییری را که در ادبیات یا پیغام های تیم رهبری سازمان ایجاد شده زیر نظر داشته باش. عدم شفافیت ناگهانی، شایعات مکرر یا صحبت نکردن از برنامه های آینده شرکت، همگی می توانند نشانه این باشند که در حال تبادل نظر یا برنامه ریزی برای تعدیل نیرو هستند. اگر شرکتتان، آغاز نموده به برون سپاری کار ها به خارج از سازمان، یا اگر عملیاتش را به کشور دیگری منتقل می نماید یا حتی اموری را که قبلا به شرکت ها یا نیرو های خارجی واگذار می کرد به داخل شرکت بازگردانده، همه این ها می توانند نشانه های کوشش برای کاهش هزینه ها باشند. البته باید تاکید کنم که این نشانه ها، علت قطعی تعدیل نیروی قریب الوقوع نیستند. از چند منبع، اطلاعات جمع آوری کن و با تیمت ارتباط و تبادل نظر های آزاد داشته باش تا درک شفاف تری از شرایط پیدا کنی. پیشنهاد می کنم کمی پول پس انداز کنی که اگر کارفرما جایگاهت را حذف کرد، بتوانی از پس مخارجت تا سه یا شش ماه آینده بربیایی. اما این را بدان که امنیت شغلی، دیگر مثل سابق به این معنا نیست که بیست سال در یک سازمان کار کنی. در این دوران، برای داشتن امنیت شغلی باید مهارت هایت را ارتقا دهی که در صورت از دست دادن شغلت، بتوانی سریع کار پیدا کنی و به اصطلاح،

قابل عرضه به بازار باشی. این را هم بدان که بسیاری از مراجعان من، در همین شرایط رکود توانسته اند شغل های نو پیدا نمایند، بدون اینکه مشمول تعدیل نیرو شده باشند (حتی خودم!).

کلید موفقیت، این است که همیشه در جریان اطلاعات باشی، در شبکه ارتباطی ات فعال باشی و حواست به شغل های نوی باشد که هم راستا با مهارت هایت هستند.

نویسنده: Alison Green

ترجمه: دنیای اقتصاد

منبع: The Cut

منبع: فرارو

به "چطور از تعدیل نیرو مصون بمانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور از تعدیل نیرو مصون بمانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید