گیاهان با یکدیگر حرف می زنند ، از ریشه ها به گوجه فرنگی ها با نشر سیگنال های الکتریکی!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، محققان دانشگاه آلاما در یک آنالیز تجربی و نظری سیگنال های الکتریکی بین گیاهان گوجه فرنگی را تشخیص دادند.

گیاهان با یکدیگر حرف می زنند ، از ریشه ها به گوجه فرنگی ها با نشر سیگنال های الکتریکی!

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ تکنولوپ، براساس تحقیقاتی که در دانشگاه آلاما صورت گرفته است، خاکی که بر روی آن قدم برمی داریم زنده است و توسط آن سیگنال هایی از یک گیاه به گیاهان دیگر فرستاده می گردد.

دکتر یوری شتزل متخصص مهندسی کنترل و الکساندر ولکوف، استاد بیوشیمی دانشگاه اوکوود مقاله ای را با همکاری یکدیگر منتشر نموده اند که از آزمایش های فیزیکی و مدلسازی ریاضی برای مطالعه انتقال سیگنال های الکتریکی بین گیاهان گوجه فرنگی استفاده می نماید.

دکتر ولکوف نشر سیگنال های الکتریکی درون و بیرون گیاهان را به وسیله شبکه ای از همزیستی قارچ های ریشه که در خاک وجود دارند و بنظر می رسد به عنوان اجزا ترکیب نماینده جریان برق عمل می نمایند؛ آنالیز کرد.

دکتر شتزل می گوید: یکبار که درباره نشر سیگنال های الکتریکی بین ساقه و خود گیاهان به وسیله خاک با ولکوف صحبت می کردیم، پیشنهاد دادم که یک مدار الکتریکی معادل و یک مدل ریاضیاتی مربوطه ایجاد نموده تا بتواند این فرآیند ها را توصیف کند.

مذل ریاضی بر پایه سوالات عادی و جزئی مختلف است. دکتر شتزل مسئول ساخت مدل ها، شبیه سازی و ایجاد طرح هاست. اما استفاده از مدلسازی ریاضی فرآیند های ارتباطی چه فایده ای دارد؟ پاسخ بسیار ساده است: استفاده از مدلسازی ریاضی برای شبیه سازی فرآیند های مطالعاتی روی کامپیوتر ها به جای آزمایش های طولانی و گران بسیار مناسب است.

گیاهان سیگنال های برقی فراوری می نمایند که از قسمت های مختلف آن ها منتشر می گردد. وقتی ریشه های گوجه فرنگی ها به طور تجربی با هوا از یکدیگر جدا می شوند، مقاومت ظاهری الکتریکی این فضای خالی بسیار عظیم است.

دکتر شتزل بیان می نماید: سیگنال های الکتریکی از این فاصله ها عبور نمی نمایند. در این آزمایش دکتر ولکوف نیز دریافت که ریشه ها از ارتباط بین گیاهان جلوگیری کردند.

با این حال، آزمایشات دکتر ولکوف نشان می دهد، وقتی گیاهان در خاک هستند؛ مقاومت ظاهری زمین زیاد نیست و آن ها با فرستادن سیگنال های الکتریکی به یکدیگر به وسیله شبکه های همزیستی قارچی درخاک ارتباط برقرار می نمایند.

دکتر شتزل می گوید: ما به وسیله شبیه سازی، شبکه ارتباطی بین تنها دو گیاه را به صورت تجربی و تحلیلی مطالعه کردیم. تحقیقات گیاهان گوجه فرنگی که بر مطالعات تجربی و مدلسازی ریاضی انتشار سیگنال های الکتریکی بین گیاهان یک گونه تمرکز نموده است؛ در های جدیدی از پرسش درباره ارتباط گیاهان به وسیله گونه های قارچی به روی محققان باز می نماید.

شتزل می گوید: فکر می کنم به طور قطع امکان پذیر است که سیگنال ها به وسیله شبکه های ریشه منتشر شوند و در یک زمین عادی یا خاک از یک گیاه گوجه فرنگی گسترش یابند. خاک در این جا نقش رسانا را بازی می نماید.

با این حال، ماهیت پیغام های ارسال شده ناشناخته و امکان شناخت آن نیز فراتر از محدوده آزمایش است. شتزل خاطر نشان کرد: هیچ مطالعه ای درباره پردازش شناختی سیگنال های برقی که توسط گیاهان عبور نموده و دریافت می شوند انجام نشده است. موضوع دیگر مطالعه ارتباط گیاهان با امواج الکتریکی از میان هواست که بحثی جداست و هنور مطالعه و آنالیز عمیقی درباره آن صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "گیاهان با یکدیگر حرف می زنند ، از ریشه ها به گوجه فرنگی ها با نشر سیگنال های الکتریکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان با یکدیگر حرف می زنند ، از ریشه ها به گوجه فرنگی ها با نشر سیگنال های الکتریکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید