آیا فصل دوم سریال خانم مارول ساخته خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خانم مارول اگرچه بازخوردهای مثبتی از هواداران دریافت نکرد اما در نهایت به یکی از سریال های پیروز فاز چهارم دنیای سینمایی مارول و سرویس دیزنی پلاس تبدیل شد. با استقبال غیرمنتظره منتقدان و رضایت مارول از شش قسمت ابتدایی، حالا تنها سوال این است که آیا فصل دوم سریال خانم مارول هم ساخته می گردد؟

آیا فصل دوم سریال خانم مارول ساخته خواهد شد؟

خانم مارول قصه کامالا خان (ایمان ولانی) را روایت می نماید، دختر 16 ساله آمریکایی-پاکستانی که از هواداران پروپاقرص انتقام جویان و کاپیتان مارول (بری لارسون) است. او که یک زندگی عادی را تجربه می نماید و والدین سخت گیری دارد، ناگهان به واسطه یک دست بند جادویی صاحب قدرت های فراطبیعی می گردد و حالا باید با چالش های زندگی به عنوان یک ابرقهرمان کنار بیاید. این سریال برای برداشت مناسبی که از فرهنگ هندی-پاکستانی ارائه می دهد و نوآوری هایی که دارد، مورد توجه نهاده شد و اگرچه نقدهایی هم به آن وارد است اما حداقل سعی می نماید تا از کلیشه های آثار نوجوانانه تا حدودی دور گردد و تمرکز اصلی اش بر روی دوران مدرسه، روابط عاشقانه و دیگر مضامین رایج دوران بلوغ نیست.

خانم مارول با یک سکانس هیجان انگیز به خاتمه رسید، جایی که کارول دنورز (کاپیتان مارول) سرزده و بهت زده از راه می رسد. این سکانس اما در حقیقت ارتباطی با فصل دوم ندارد و با فیلم مارول ها مرتبط است که به زودی اکران می گردد و در آن شاهد اتحاد کامالا خان، کاپیتان مارول و مونیکا رمبو (تیونا پریس) خواهیم بود. این سه نفر قرار است یک نسخه زنانه از انتقام جویان را تشکیل دهند. اگرچه دیدار دوباره با کامالا خان در این فیلم اتفاق خوبی است اما این بدین معنا نیست که فصل دوم سریال مستقل او را باید تاییدشده بدانیم. شرکت مارول هنوز فصل نو را به صورت رسمی تایید ننموده اما نسبت به ساخت آن علاقه نشان داده است.

آن ها بعلاوه به این نکته اشاره نموده اند که پیروزیت فیلم مارول ها نقشی کلیدی در آینده کامالا خان دارد، به عبارت دیگر در صورت شکست تجاری این فیلم پرخرج و پرسروصدا، احتمالا این سه شخصیت به حاشیه خواهند رفت، دیگر فیلمی با موضوع کارول دنورز ساخته نخواهد شد و خبری از فصل دوم سریال خانم مارول نخواهد بود. البته همیشه این احتمال وجود دارد که آن ها حضوری کوتاه و افتخاری در آثار دیگر داشته باشند.

چرا سریال خانم مارول سزاوار فصل دوم است؟

شاید همه موافق باشند که دنیای سینمایی مارول حال وروز خوبی ندارد، فیلم های بزرگ آن ها به جز نگهبانان کهکشان 3 عملکرد خوبی در گیشه نداشته اند یا هواداران را راضی ننموده اند، خصوصا مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی که قرار بود یکی از مهم ترین قسمت های فاز پنجم باشد. از طرف دیگر، سریال پرخرج اخیر آن ها، تهاجم مخفی افتضاح از آب عایدی، تا حدی که تصمیم گرفتند در پروژه های آینده بازنگری نمایند و بودجه آن ها را کاهش دهند. البته بخشی از مشکل ناشی از مارول نیست، این روزها سینمادوستان و هواداران مجموعه های تلویزیونی از آثار ابرقهرمانی خسته شده اند و از آن ها کمتر استقبال می نمایند.

اما اگر صادق باشیم، مارول هم آثار خوبی فراوری ننموده است و ظاهرا نمی داند می خواهد به کدام مسیر برود و چگونه به دوران اوجِ پیش از خاتمه بازی بازگردد. البته مارول همچنان هواداران خاص خود را دارد و مخاطبان هم اگر اثر خوبی از راه برسد، از آن استقبال می نمایند. برای مثال از همین حالا می توانیم حدس بزنیم که فصل دوم سریال لوکی پیروز خواهد شد یا به فروش تحسین برانگیز مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی در گیشه نگاه کنید، فیلمی که با کیفیت بالای خود، استانداردهای تازه ای را به دنیای انیمیشن سازی افزود. بر این مبنا، فیلم و سریال های خوش ساخت و باکیفیت، شانس بسیار بالاتری برای پیروزیت دارند.

سریال خانم مارول از دو اثر فوق الذکر فرق دارد اما از ویژگی هایی بهره می برد که آن را از نمونه های مشابه متمایز می نماید. برای مثال، ما با یک ابرقهرمان مسلمان (از نوع پاکستانی) روبه رو هستیم و مارول بُعد مذهبی قصه و شخصیت اخلاق گرای کامالا خان را با ظرافت ویژه ای مدیریت نموده است. سازندگان از شعارهای رایج فمینیستیِ آثاری که قهرمان اصلی زن دارند هم تا حد زیادی دوری می نمایند و ما با یک دختربچه فروتن و مهربان روبه رو هستیم که نه فقط یک زن بلکه می خواهد انسان خوبی باشد.

خانم مارول بعلاوه ترند ابرقهرمانان نامتعارف را ادامه می دهد و از بُعد فرهنگی قابل توجه است زیرا این فرصت را در اختیار مخاطبان قرار می دهد تا با یک فرهنگ نو آشنایی پیدا نمایند. همان طور که شانگ چی و افسانه ده حلقه (2021) به فرهنگ کشور چین و مهاجرت چینی ها به آمریکا نگاهی جزئی اما محترمانه داشت، خانم مارول هم گوشه ای از تاریخچه کشور هند و پاکستان را در مرکز توجه قرار می دهد و آن را به یکی از عناصر کلیدی قصه تبدیل می نماید. این رویکرد به نویسندگان، هنرمندان و بازیگرانی که ریشه آسیایی (خصوصا پاکستانی) دارند نیز اجازه داده است تا بلندپروازی نمایند، برداشتی قابل قبول از کشور خود ارائه دهند و از آثار رایج مارولی فاصله بگیرند.

فصل دوم سریال خانم مارول این شانس را دارد تا فرهنگ و دنیا بینی این ابرقهرمان را توسعه دهد و به چیزهایی که در فصل اول معرفی گردید عمق ببخشد. در شش قسمت نخست سریال، ایده هایی به چشم می خورد که شبیه آن ها را در دیگر آثار مارولی ندیده اید. فیلم مارول ها می تواند جایگاه کامالا خان را به عنوان یکی از ابرقهرمانان شاخص دنیای سینمایی مارول مستحکم کند اما با توجه به مدت زمان کوتاه فیلم و حضور دو شخصیت اصلی دیگر (کارول دنورز و مونیکا رمبو)، سازندگان نمی توانند ابعاد مذهبی-فرهنگی زندگی و شخصیت کامالا خان را به مارول ها بیاورند و این مهم تنها با فراوری فصل دوم ممکن می گردد.

آینده خانم مارول نباید تنها در دستان فیلم مارول ها باشد

مارول ها شاید اثر پرفروش و پیروز بعدی دنیای سینمایی مارول باشد. به هر حال روی کاغذ، هر سه شخصیت اصلی فیلم محبوب هستند، مونیکا رمبو در سریال وانداویژن درخشید، فیلم کاپیتان مارول (2019) از مرز 1 میلیارد دلار فروش عبور کرد و درباره پیروزیت های کامالا خان هم شرح دادیم. کراس اُورها (آثاری که در آن، شخصیت های آثار مختلف روبه رو یا کنار یکدیگر قرار می گیرند) نیز همیشه پرطرفدار بوده اند و مخاطبان را به سینماها می کشانند. افزون بر این، مارول ها یکی از قسمت های مهم فاز پنجم است که مسیر را برای فیلم های بعدی هموار می نماید.

با این حال، همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، این فیلم نیامده با بازخوردهای منفی روبه رو شده است. بری لارسون چهار سال قبل برای برداشت فمینیستی اش از کاپیتان مارول مورد انتقاد نهاده شد و این نقدها همچنان ادامه دارد. البته دیدگاه های منفی تنها به مارول یا کاپیتان مارول مربوط نیست و در حال حاضر همه فیلم هایی که از چنین عناصری بهره می برند، با جنجال و حاشیه روبه رو می شوند. فیلم کاپیتان مارول علی رغم این واکنش های ضدونقیض، به فروش دیوانه واری رسید اما یک تیم ابرقهرمانانه زنانه شاید کار سخت تری در گیشه داشته باشد. نباید فراموش کنید که کاپیتان مارول در برترین زمان ممکن به اکران عایدیه بود (دقیقا پیش از اکران فیلم انتقام جویان: خاتمه بازی) و همه می خواستند با یکی از قدرتمندترین ابرقهرمانان دنیای سینمایی مارول آشنا شوند. فیلم مارول ها اما در دوره ای از راه رسیده است که نگاه ها به آثار شرکت مارول منفی شده است و فیلم هایشان نمی فروشد.

با این تفاصیل، احتمال دارد که مارول ها از نظر تجاری در حد انتظار ظاهر نگردد اما باید امیدوار بود که این مسئله بر شخصیت ها تاثیر نگذارد، خصوصا کامالا خان که پتانسیل خوبی دارد و می توان انتظار داشت که در صورت بازگشت سریال خانم مارول، از آن استقبال گرمی گردد. در حال حاضر اما آینده این دختربچه ابرقهرمان روشن به نظر نمی رسد و به مارول ها وابسته است؛ فیلمی که در صورت شکست آن، پرونده خانم مارول را هم باید مختومه بدانیم. اما شاید بهتر بود سرنوشت چنین شخصیتی را فیلمی مشخص نکند که به دلایل مختلف حاشیه دارد و قرار است در زمان نامناسبی اکران گردد. کامالا خان هنوز هم می تواند یکی از شخصیت های تاثیرگذار و مهم دنیای سینمایی مارول باشد اما باید دید که به او فرصت دیگری داده می گردد یا خیر.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا فصل دوم سریال خانم مارول ساخته خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فصل دوم سریال خانم مارول ساخته خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید