اعمال شب و روز عید غدیر

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرنگاران | سرویس مذهبی - در کتاب های ادعیه مسلمانان از جمله مفاتیح الجنان و اقبال الاعمال اعمالی به عنوان اعمال شب و روز عید غدیر خم ذکر شده است. اعمالی چون زیارت، دعا، نماز و آدابی چون پوشیدن لباس نیکو، شادی و تبسم و … که در این مطلب به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اعمال شب و روز عید غدیر

اعمال شب عید غدیر

در اعمال شب هفدهم ذی الحجه، زیارت، دعا و نمازی آورده شده که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

1. زیارت شب عید غدیر

زیارت حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در این روز فضیلت بسیار دارد و از نزدیک و دور موافق روایت صفوانى و غیر آن، اگر از دور زیارت نمایند دو رکعت نماز زیارت به جا آورند؛ در رکعت اوّل سوره انا انزلناه و در رکعت دوم قل هو اللّه احد بخوانند، پس این دعا را بخوانند:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِیِّکَ وَ أَخِی نَبِیِّکَ وَ وَزِیرِهِ وَ حَبِیبِهِ وَ خَلِیلِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ

خدایا! درود فرست بر ولى خود و برادر پیغمبر و وزیر او و حبیب او و دوست خالص او و محل سر او

وَ خِیَرَتِهِ مِنْ أُسْرَتِهِ وَ وَصِیِّهِ وَ صَفْوَتِهِ وَ خَالِصَتِهِ وَ أَمِینِهِ وَ وَلِیِّهِ

و منتخب او از خاصانش و وصى او و برگزیده و دوست خاص و خالص و امین و یاور و ناصر او

وَ أَشْرَفِ عِتْرَتِهِ الَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ أَبِی ذُرِّیَّتِهِ وَ بَابِ حِکْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ

و اشرف افراد عترتش که به او ایمان آوردند و پدر ذریۀ او و باب علم و حکمت او و ناطق به حجت

وَ الدَّاعِی إِلَى شَرِیعَتِهِ وَ الْمَاضِی عَلَى سُنَّتِهِ وَ خَلِیفَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ

و برهان او و دعوت نمایندۀ خلق به شریعت مقدسه و باقى بر طریقت و سنت او و جانشین او بر امت او

سَیِّدِ الْمُسْلِمِینَ وَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ

آن که بزرگ اوصیاء و امیر مؤمنین و پیشواى آبرومندان و روسفیدان عالم است

أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ وَ أَوْصِیَاءِ أَنْبِیَائِکَ.

برترین تحیت و رحمتى که بر یکى از مخلوقات و خاصان درگاهت و اوصیاى پیغمبرانت فرستادى.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ عَنْ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و آلِهِ مَا حُمِّلَ

پروردگارا! من گواهى مى دهم که محققا آن حضرت آنچه را باید از طرف پیغمبرت به امت تبلیغ کند کاملا تبلیغ کرد

وَ رَعَى مَا اسْتُحْفِظَ وَ حَفِظَ مَا اسْتُودِعَ وَ حَلَّلَ حَلَالَکَ وَ حَرَّمَ حَرَامَکَ

و آنچه باید محفوظ دارد رعایت نمود و آنچه بدو به ودیعه سپرده شد نگهبانى کرد و حلال تو را حلال و حرامت را حرام دانست

وَ أَقَامَ أَحْکَامَکَ وَ دَعَا إِلَى سَبِیلِکَ وَ وَالَى أَوْلِیَاءَکَ وَ عَادَى أَعْدَاءَکَ

و احکام تو را به پاداشت و خلق را به راه تو دعوت کرد و با دوستان تو دوستى و با دشمنانت دشمنى کرد

وَ جَاهَدَ النَّاکِثِینَ عَنْ سَبِیلِکَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ عَنْ أَمْرِکَ

و با عهدشکنان دین تو و عدول نمایندگان و سرکشان از فرمان تو جهاد کرد

صَابِراً مُحْتَسِباً مُقْبِلًا غَیْرَ مُدْبِرٍ لَا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ

و با کمال صبر و تحمل همیشه روبه سوى تو داشت و هرگز از خدا رو نگردانید و در راه خدا ملامت بدگویان او را از فرمانت باز نداشت

حَتَّى بَلَغَ فِی ذَلِکَ الرِّضَا وَ سَلَّمَ إِلَیْکَ الْقَضَاءَ

تا آن که در کار فرمان قضاى تو به مقام رضا و خشنودى ات نایل شد

وَ عَبَدَکَ مُخْلِصاً وَ نَصَحَ لَکَ مُجْتَهِداً حَتَّى أَتَاهُ الْیَقِینُ

و با اخلاص کامل تو را پرستش کرد و در نصیحت و دلالت خلق به راه حق براى رضاى تو هنگام رحلت کوشش کرد،

فَقَبَضْتَهُ إِلَیْکَ شَهِیداً سَعِیداً وَلِیّاً تَقِیّاً رَضِیّاً زَکِیّاً هَادِیاً مَهْدِیّاً

پس آن گاه که با مقام شهادت و ولایت و تقواى کامل و مقام رضا و تزکیۀ نفس و هادى و مهدى امت او را قبض روح کردى.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَنْبِیَائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خدایا درود و رحمت فرست بر محمد و بر او نیکوتر رحمتى که بر یکى از پیمبرانت و خاصان درگاهت فرستادى، اى پروردگار عالم هستى!

(به نقل از مصباح کفعمى ص. 685 و مفاتیح الجنان، ج. 1، ص. 374.)

⚘⚘ اعمال شب و روز عید غدیر ⚘⚘

2. دعای مخصوص شب عید غدیر

در کتاب ابو الحسین [الحسن] زید بن جعفر محمدى در کوفه دیدم که شیخ ابو عبد اللّه حسین بن عبید اللّه غضائرى نسخه اى قدیمى به خط شیخ ابو غالب احمد بن محمد زرارى را به من نشان داد که دعاهایى بدون ذکر سند در آن آمده بود. یکى از آن دعاها، دعاى شب غدیر بود. به این صورت:

اللَّهُمَّ إِنَّکَ دَعَوْتَنَا إِلَى سَبِیلِ طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ نَبِیِّکَ وَ وَصِیِّهِ وَ عِتْرَتِهِ دُعَاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِیَاءٌ وَ بَهْجَةٌ وَ اسْتِنَارٌ فَدَعَانَا نَبِیُّکَ لِوَصِیِّهِ یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ فَوَفَّقْتَنَا لِلْإِصَابَةِ وَ سَدَّدْتَنَا لِلْإِجَابَةِ لِدُعَائِهِ فَأَنَبْنَا [1]

إِلَیْکَ بِالْإِنَابَةِ وَ أَسْلَمْنَا لِنَبِیِّکَ قُلُوبَنَا وَ لِوَصِیِّهِ نُفُوسَنَا وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إِلَیْهِ عُقُولَنَا فَتَمَّ لَنَا نُورُکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ أَخْرِجِ الْبُغْضَ وَ الْمُنْکَرَ وَ الْغُلُوَّ لِأَمِینِکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ قُلُوبِنَا وَ نُفُوسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ هُمُومِنَا وَ زِدْنَا مِنْ مُوَالاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ مَوَدَّتِهِ لَهُ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ زِیَادَاتٍ لَا انْقِطَاعَ لَهَا وَ مُدَّةً لَا تَنَاهِیَ لَهَا وَ اجْعَلْنَا نُعَادِی لِوَلِیِّکَ مَنْ نَاصَبَهُ وَ نُوَالِی مَنْ أَحَبَّهُ وَ نَأْمُلُ بِذَلِکَ طَاعَتَکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ عَذَابَکَ وَ سَخَطَکَ عَلَى مَنْ نَاصَبَ وَلِیَّکَ وَ جَاحَدَ [وَ جَحَدَ] إِمَامَتَهُ وَ أَنْکَرَ وَلَایَتَهُ وَ قَدَّمْتَهُ أَیَّامَ فِتْنَتِکَ فِی کُلِّ عَصْرٍ وَ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ [2]

اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ عَلِیٍّ وَلِیِّکَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ حُجَجِکَ فَأَثْبِتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ وَ مُوَالاةِ أَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِکَ مَعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ تَجْمَعُهُمَا لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِیَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ [3]

یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین

خداوندا، تو ما را به راه اطاعت از خود و اطاعت از پیامبرت و جانشین و خاندان او فراخواندى، فراخوانى که از روشنایى، پرتو، برافروختگى و روشنگرى برخوردار است، سپس در روز غدیر خم، پیامبرت ما را به سوى جانشینش فرا خوانده و تو ما را به انتخاب راه درست پیروز گردانیده و در پاسخ مثبت به دعوت او یارى بخشیدى و بدین سان ما با تمام وجود به سوى تو بازگشتیم و دل هاى خود را به پیامبرت و جان هایمان را به جانشین او و عقل هاى خود را به آنچه ما را بدان فراخواندى، سپردیم و بدین ترتیب، نورت براى ما کامل شد، اى هدایت نماینده ى گمراهان، بغض، ناخوشایندى و غلوّ نسبت به امانت دارت امیر مؤمنان و امامانى را که از فرزندان او هستند، از دل، جان، زبان و اندیشه ى ما بیرون کن و سرسپردگى، محبت و دوستى ما نسبت به او و امامان بعد از او را چنان افزون کن که هیچ گسست و انتهاى براى آن نباشد و چنان مستدام بدار که هیچ انتهایى براى آن نباشد و ما را چنان بگردان که به واسطه ى ولى ات، با دشمنان او دشمن و با دوستان او دوست باشیم و مقصود ما از این، اطاعت از تو باشد، اى مهربان ترین مهربانان. خداوندا، عذاب و خشم خود را برکسانى قرار ده که با ولىّ تو دشمنى ورزیده و امامت و ولایت او را انکار نمودند، هم او که در روزگار گرفتارى و آزمایش در هر عصر و زمان و لحظه مقدم داشته اى، به راستى که تو بر هر چیز توانایى. خدایا، به حق فرستاده ات حضرت محمد و ولى ات على و امامان بعد از او که حجت هاى تواند، دل هاى ما را بر دینت و دوستى دوستان و دشمنى دشمنانت استوار بدار و خیر جهان و آخرت را براى من، خانواده، فرزندان و برادران مؤمنم فراهم کن، به راستى که تو بر هر چیز توانایى.

1) در برخى از نسخه ها به جاى این لفظ، واژه ى فأنلنا آمده است که چندان مناسب به نظر نمى رسد.

2) سوره آل عمران، آیه 26.

3) سوره آل عمران، آیه 26.

3. نماز

نحوه ى انجام این نماز که 12 رکعت است و فقط در انتها رکعت دوازدهم سلام گفته شده و بعد از هر 2 رکعت به یک نشستن اکتفا مى شود، به این صورت که در هر رکعت، سوره ى حمد را 1 بار و سوره ى قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ را 10 بار و آیة الکرسى را 1 بار باید خواند و در رکعت دوازدهم، سوره ى حمد را 7 بار و قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ را 7 بار باید خواند، آن گاه باید قنوت گرفته شود و در حال قنوت این دعا خوانده شود:

لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ [1] وحده لا شَرِیکَ لَهُ [2] لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ[3] یُحْیِی وَ یُمِیتُ [4] و یمیت و یحیی و هو حی لا یموت عشر مرات بیده الخیر وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ[5]

معبودى به جز خدا نیست که یگانه است و شریکى براى او نیست و فرمانروایى و ستایش از آن او است، زنده مى کند و مى میراند و مى میراند و زنده مى کند و او خود زنده اى است که هرگز نمى میرد و خیر و خوبى به دست او است و بر هر چیز توانا است.

سپس رکوع و سجده به جا آور و در حال سجده 10 بار بگو:

سبحان من أحصى کل شی ء علمه سبحان من لا ینبغی التسبیح إلا له سبحان ذی المن و النعم سبحان ذی الفضل و الطول سبحان ذی العزة و الکرم أسألک بمعاقد العز من عرشک و منتهى الرحمة من کتابک و بالاسم الأعظم و کلماته [کلماتک ] التامة أن تصلی على محمد رسولک و أهل بیته الطیبین الطاهرین و أن تفعل بی کذا و کذا إنک سمیع مجیب

پاکا خدایى که دانش او هر چیز را به شماره درآورده است، پاکا خدایى که تسبیح جز بر او شایسته نیست، پاکا داراى بخشش و نعمت ها، پاکا خداى تفضل نماینده و بخشنده، پاکا خداى سرفراز و گرامى، به گره گاه هاى سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از کتابت و به بزرگ ترین نام و سخنان کاملت از تو خواهانم که بر فرستاده ات حضرت محمد و خاندان پاک و پاکیزه ى او درود فرستى و خواسته ى مرا درباره ى. . . برآورده سازى، به راستى که تو شنوا و اجابت نماینده اى.

1) سوره محمد، آیه 19

2) سوره انعام، آیه 163

3) سوره التغابن، آیه 1

4) سوره آل عمران، آیه156

5) سوره التغابن، آیه 1

⚘⚘ اعمال شب و روز عید غدیر ⚘⚘

اعمال روز عید غدیر

از امام صادق (ع) درباره اعمال روز عید غدیر (هجدهم ذی الحجه) پرسیده شد که ایشان فرمودند: باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد (علیهم السلام) را یاد کنید و بر ایشان صلوات بفرستید. اعمال این روز چند چیز است:

1. روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره

2. انجام غسل

3. زیارت حضرت علی (علیه السلام) و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروفه به زیارت اَمینُ الله است که از نزدیک و دور خوانده مى شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

4. نماز روز عید غدیر

5. خواندن دعای ندبه

6. خواندن دعایی که سید بن طاووس از شیخ مفید نقل نموده است.

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ

خدایا از تو درخواست کنم به حق

مُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَ عَلِىٍّ وَلِیِّکَ وَالشَّاْنِ وَالْقَدْرِ الَّذى خَصَصْتَهُما بِهِ دُونَ

محمد پیامبرت و به حق على ولى تو و بدان منزلت و مرتبه اى که بدان وسیله آن دو را از سایر مخلوق خود اختصاص دادى که

خَلْقِکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ اَنْ تَبْدَءَ بِهِما فى کُلِّ خَیْرٍ

درود فرستى بر محمد و على و از آنان شروع کنى در دادن هر خیرى

عاجِلٍ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ الاْئِمَّةِ الْقادَةِ وَالدُّعاةِ

که فورى است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد پیشوایان رهبر و خوانندگان بزرگ و

السّادَةِ وَالنُّجُومِ الزّاهِرَةِ وَالاْعْلامِ الْباهِرَةِ وَساسَةِ الْعِبادِ وَ اَرْکانِ

سرور و ستارگان درخشان و نشانه هاى فروزان و تدبیرنمایندگان کار بندگان و پایه هاى

الْبِلادِ وَالنّاقَةِ الْمُرْسَلَةِ وَالسَّفینَةِ النّاجِیَةِ الْجارِیَةِ فِى الْلُّجَجِ

جاهاى آباد و ناقه فرستاده شده و کشتى نجات که روان است در دریاهاى ژرف

الْغامِرَةِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ خُزّانِ عِلْمِکَ وَ اَرْکانِ

پر آب خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد گنجینه هاى دانشت و پایه هاى محکم

تَوْحِیدِکَ وَ دَعآئِمِ دینِکَ وَ مَعادِنِ کَرامَتِکَ وَ صِفْوَتِکَ مِنْ بَرِیَّتِکَ

توحید تو و ستون هاى دین تو و معدن هاى کرامتت و برگزیدگان از خلقت

وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ الاْتْقِیآءِ الاْنْقِیآءِ النُّجَبآءِ الاْبْرارِ وَالْبابِ

و بهترین آفریدگانت آن پرهیزکاران پاکیزه و برگزیدگان نیکوکار و درگاهى که مورد

الْمُبْتَلى بِهِ النّاسُ مَنْ اَتاهُ نَجى وَ مَنْ اَباهُ هَوى اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى

ابتلاى مردم است هر کس بدان درگاه آمد نجات یافت و هر کس سر باز زد سقوط کرد خدایا درود فرست بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اَهْلِ الذِّکْرِ الَّذینَ اَمَرْتَ بِمَسْئَلَتِهِمْ وَ ذَوِى

محمد و آل محمد اهل ذکرى که دستور فرمودى بپرسش مسائل از آنها

الْقُرْبَى الَّذینَ اَمَرْتَ بِمَوَدَّتِهِمْ وَ فَرَضْتَ حَقَّهُمْ وَ جَعَلْتَ الْجَنَّةَ مَعادَ

وخویشاوندانى که دستور فرمودى به دوست داشتنشان و حقشان را واجب کردى و بهشت را بازگشتگاه (و سرمنزل)

مَنِ اقْتَصَّ اثارَهُمْ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ کَما اَمرَوُا

کسى قرار دادى که آثارشان را پیروى کند خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد چنانچه دستور

بِطاعَتِکَ وَ نَهَوْا عَنْ مَعْصِیَتِکَ وَ دَلّوُا عِبادَکَ عَلى وَحْدانِیَّتِکَ اَللّهُمَّ

پیروى تو را دادند و از نافرمانیت نهى کردند و بندگانت را بیگانگیت راهنمایى کردند خدایا

اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَ نَجیبِکَ وَ صَفْوَتِکَ وَ اَمینِکَ

من از تو مى خواهم به حق محمد پیامبرت و گرامى و برگزیده و امین تو

وَ رَسُولِکَ اِلى خَلْقِکَ وَ بِحَقِّ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ یَعْسُوبِ الدّینِ وَ قاَّئِدِ

و فرستاده ات بسوى خلق و به حق امیرمؤمنان و پیشواى دین و رهبر

الْغُرِّ الْمُحَجَّلینَ الْوَصِىِّ الْوَفِىِّ وَالصِّدّیقِ الاْکْبَرِ وَالْفارُوقِ بَیْنَ

سفیدرویان آن وصى باوفا و صدیق اکبر و جدانماینده بین

الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالشّاهِدِ لَکَ وَالدّالِّ عَلَیْکَ وَالصّادِعِ بِاَمْرِکَ

حق و باطل و گواه تو و راهنمایى نماینده بر تو و آشکار نماینده دستورت

وَالْمُجاهِدِ فى سَبیلِکَ لَمْ تَاْخُذْهُ فیکَ لَوْمَةُ لاَّئِمٍ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى

و جهادنماینده در راهت آن که نگیردش (و ناراحتش نکند) درباره تو ملامت ملامت نماینده اى که درود فرستى بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَنى فى هذَا الْیَوْمِ الَّذى عَقَدْتَ فیهِ

محمد و آل محمد و مرا قرار دهى در این روزى که بستى براى ولى خود پیمان

لِوَلِیِّکَ الْعَهْدَ فى اَعْناقِ خَلْقِکَ وَاَکْمَلْتَ لَهُمُ الّدینَ مِنَ الْعارِفینَ

(امامت) را در گردن خلق خود و کامل گرداندى براى آنها دین را از عارفان

بِحُرْمَتِهِ وَالْمُقِرّینَ بِفَضْلِهِ مِنْ عُتَقآئِکَ وَ طُلَقائِکَ مِنَ النّارِ وَلا

به حرمتش و اقرارنمایندگان به فضل او از آزادشدگان و رها شدگانت از آتش و

تُشْمِتْ بى حاسِدِى النِّعَمِ اَللّهُمَّ فَکَما جَعَلْتَهُ عیدَکَ الاْکْبَرَ وَ سَمَّیْتَهُ

شاد مکن نسبت به من حسودانم را در نعمت هایت خدایا چنانچه آن را عید بزرگ خود قرار داده اى و نامیدى آن را

فِى السَّمآءِ یَوْمَ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ وَ فِى الاْرْضِ یَوْمَ الْمیثاقِ الْمَاْخُوذِ

در آسمان روز عهد معهود و در زمین روز پیمان دریافت و انجمن بازخواست شده

وَالجَمْعِ المَسْئُولِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَقْرِرْ بِهِ عُیُونَنا

درود فرست بر محمد و آل محمد و روشن کن بوسیله اش دیدگان ما را

وَاجْمَعْ بِهِ شَمْلَنا وَلا تُضِلَّنا بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنا وَاجْعَلْنا لاِنْعُمِکَ مِنَ

و گردآور بدستش پراکندگى ما را و گمراهمان مکن پس از آن که هدایتمان کردى و قرارمان ده از سپاسگزاران نعمت هایت اى

الشّاکِرینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى عَرَّفَنا فَضْلَ هذَا الْیَوْمِ

مهربانترین مهربانان ستایش خاص خدایى است که شناساند به ما فضیلت این روز را

وَ بَصَّرَنا حُرْمَتَهُ وَ کَرَّمَنا بِهِ وَ شَرَّفَنا بِمَعْرِفَتِهِ وَ هَدانا بِنُورِهِ یا رَسُولَ اللّهِ

و بینامان کرد به حرمت این روز و گرامیمان داشت بدان و شرافتمان داد به معرفتش و هدایتمان کرد به نورش اى رسول خدا

یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ عَلَیْکُما وَ عَلى عِتْرَتِکُما وَ عَلى مُحِبِّیکُما مِنّى

اى امیرمؤمنان بر شما و بر عترت شما و بر دوستان شما

اَفْضَلُ السَّلامِ ما بَقِىَ اللّیْلُ وَالنَّهارُ وَ بِکُما اَتَوَجَّهُ اِلىَ اللهِ رَبّى

بهترین سلام و درود من باد تا برپاست شب و روز و بوسیله او رو کنم به سوى خدا پروردگار من

وَ رَبِّکُما فى نَجاحِ طَلِبَتى وَ قَضآءِ حَوآئِجى وَ تَیْسیرِ اُمُورى اَللّهُمَّ

و پروردگارتان در پیروز شدن به مقصودم و برآورده شدن حاجاتم و آسان شدن کارهایم خدایا

اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ

از تو خواهم به حق محمد و آل محمد که درود فرستى بر محمدو آل

مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَلْعَنَ مَنْ جَحَدَ حَقَّ هذَا الْیَوْمِ وَ اَنْکَرَ حُرْمَتَهُ فَصَدَّ عَنْ

محمد و لعنت کنى کسى را که انکار کند حق این روز را و انکار کند حرمتش را و جلوگیرى کرد

سَبیلِکَ لاِِطْفآءِ نُورِکَ فَاَبَى اللهُ اِلاّ اَنْ یُتِمَّ نُورَهُ اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ اَهْلِ

از راه تو براى خاموش کردن نورت ولى خدا هم نمى خواهد جز آن که نورش را آشکار کند خدایا گشایش ده به کار خاندان

بَیْتِ مُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَاکْشِفْ عَنْهُمْ وَ بِهِمْ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ الْکُرُباتِ

محمد پیامبرت و برطرف کن از ایشان و بوسیله ایشان از اهل ایمان گرفتاری ها و محنت ها را

اَللّهُمَّ امْلاَءِ الاْرْضَ بِهِمْ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ اَنْجِزْ لَهُمْ

خدایا پر کن زمین را بوسیله ایشان از عدل و داد چنانچه پر شده از ستم و بیداد و وفا کن براى آنها

ما وَعَدْتَهُمْ اِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ

آنچه را وعده دادى به آنها که براستى تو خلف وعده نمى کنى

7. صد بار این ذکر گفته شود:

اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ

ستایش خاص خدایى است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیه السلام

8. در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده کردن از عطر و شادى کردن شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) و عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تبسم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن بر ایشان و شکر الهى به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صَلَوات و عبادات کردن فضیلت بسیار دارند.

9. خواندن عهد اخوت و برادری میان مومنین

کلام آخر

در سال دهم هجری و کمی پیش از هجدهم ذی الحجه آیه 67 سوره مائده، معروف به آیه تبلیغ بر رسول خدا (ص) نازل شد که پیامبر را مامور می کرد تا آنچه خداوند بر ایشان نازل نموده را به مردم ابلاغ نمایند که اگر این کار را انجام ندهند رسالتشان ناتمام مانده است.

حضرت محمد (ص) که در راه بازگشت از آخرین سفر حج خود، معروف به حجة الوداع بودند در منطقه ای به نام غدیر خم توقف نموده و دستور فرمودند کسانی که جلوتر بودند بازگردند و آن هایی نیز که عقب مانده بودند خود را به کاروان ایشان برسانند.

پس از آنکه همه حج گزاران خود را به محل غدیر خم رساندند، پیامبر (ص) نماز ظهر را به جا آورده و خطبه ای ایراد نمودند که به خطبه غدیر مشهور گشت و در آن حضرت علی (ع) را به جانشینی و خلافت خود منسوب نمودند. به همین علت عید بزرگ غدیر خم برای شیعیان جهان اسلام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اعمال به خصوصی برای آن نقل شده است. اعمال شب و روز عید غدیر را در این مطلب برای شما گردآوری کردیم. دعا برای دوستان و اطرافیان را در این روز عزیز فراموش نکنید و نظرات و پرسش های خود را نیز با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم پیام تبریک عید غدیر را نیز در وبلاگ تکنولوپ بخوانید و از این جملات زیبا برای شادباش به آشنایان خود استفاده کنید.

منبع: setare.com

به "اعمال شب و روز عید غدیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال شب و روز عید غدیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید