اکبری: در 60 سال گذشته منطقه ها حفاظت شده دنیا 2.6 برابر اما در ایران 4.7 برابر شده

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 10.4 درصد از سطح خشکی ایران منطقه ها حفاظت شده است که این رقم تقریبا دو برابر کشور های خاورمیانه است.

اکبری: در 60 سال گذشته منطقه ها حفاظت شده دنیا 2.6 برابر اما در ایران 4.7 برابر شده

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ تکنولوپ از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری گفت: تا سال 1355 بیش از 65 منطقه حفاظت شده با وسعتی معادل 6.7 میلیون هکتار در کشور وجود داشت که این رقم اکنون به 309 منطقه با مساحت 19 میلیون هکتار رسیده است.

وی با اشاره به تنوع زیستی ارزشمند ایران به دلیل برخورداری از توپوگرافی خاص این کشور اضافه نمود: تا به امروز بیش از 1300 گونه مهره دار شامل پرندگان، خزندگان، پستانداران و دوزیستان و بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده، از سوی دیگر گونه های زیاد آندمیک (بوم زاد) وجود دارد که خاص کشور است و این گونه ها ارزش حفاظتی بالایی دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در 60 سال گذشته، منطقه ها حفاظت شده دنیا حدود 2.6 برابر، اما در ایران 4.7 برابر شده است. یعنی ایران در مقایسه با میانه دنیای از رشد بیشتری در سطح منطقه ها حفاظت شده برخوردار بوده است.

وی شرح داد: در منطقه خاورمیانه به طور میانه 5.3 درصد از سطح خشکی کشور ها به منطقه ها حفاظت شده اختصاص یافته، اما این رقم در ایران 10.4 درصد و تقریبا دو برابر میانه منطقه است. البته باید توجه داشت که ایران تنوع زیستی بسیار گسترده تری در مقایسه با دیگر کشور های منطقه دارد.

به گفته اکبری، در سازمان حفاظت محیط زیست بزرگ ترین و کامل ترین مجموعه نمونه های علمی حیات کشور نگهداری می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از 100 هزار نمونه در مخازن علمی سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شود که متولی آن هم دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست است، در این مخازن بیش از 30 هزار نمونه جانوری، 40 هزار نمونه گیاهی، 12 هزار نمونه موزه (نمایشگاهی)، 26 هزار نمونه زمین شناسی و 2500 نمونه بانک ژن وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت هریک از این نمونه ها گفت: به عنوان مثال، نمونه های بانک ژن کاربرد های زیادی دارند که از آن جمله استفاده در مطالعات و کار های پژوهشی است، مطمئنا در آینده دانش ژنتیک به جایی می رسد که بتواند با استفاده از این نمونه ها، بخشی از آسیب هایی که به محیط زیست در حوزه جانوری وارد شده را ترمیم کند.

اکبری اضافه نمود: در بیشتر استان های کشور حداقل یک موزه یا نمایشگاه تاریخ طبیعی داریم که بیش از 18 هزار نمونه موزه ای در آن ها نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 30 هزار نفر از موزه های تاریخ طبیعی بازدید می کنند، شرح داد: با دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در سال جاری بازدید های آموزشی از موزه های یاد شده برای مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها در سراسر کشور رایگان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وجود بیش از 100 نمونه اندمیک جانوری در کشور خبر داد و اضافه نمود: عمده این گونه ها مربوط به خزندگان و جوندگان است که خیلی از آن ها شناسایی و طبقه بندی شده اند و نمونه ای از آن ها در مخازن علمی سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شوند.

وی گفت: به تازگی پنج گونه تازه از سوسماران با نام عمومی مارمولک از طریق یکی از پژوهشگران کشور شناسایی و پنج نمونه تایپ آن ها به دفتر موزه سازمان حفاظت محیط زیست تحویل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اکبری: در 60 سال گذشته منطقه ها حفاظت شده دنیا 2.6 برابر اما در ایران 4.7 برابر شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکبری: در 60 سال گذشته منطقه ها حفاظت شده دنیا 2.6 برابر اما در ایران 4.7 برابر شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید