توسعه گردشگری پایدار نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک مناسب است

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های واصله، توسعه گردشگری پایدار نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک مناسب است.

توسعه گردشگری پایدار نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک مناسب است

معصومه توانگر، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: گردشگری پایدار یک مفهوم چند بعدی در صنعت گردشگری است؛ به این معنا که در توسعه گردشگری باید به مسائل زیست محیطی، مالی، فرهنگی و اجتماعی به طور همزمان توجه گردد، به طوری که کمترین آسیب را برای جامعه میزبان و محیط زیست بوجود آورد.

وی اضافه نمود: این رویکرد گردشگری بحث محافظت از منابع را مطرح می نماید و معتقد است که به منظور حفاظت از ظرفیتهای گردشگری که روی آنها سرمایه گذاری شده، فعالان حوزه گردشگری باید محافظت از منابع را هم مورد توجه قرار دهند. افراد هم باید در جوامع محلی کسب و کارهای خودشان را با توجه به این موضوع تنظیم و مسئولیت ترویج حفاظت از محیط زیست را بر عهده گیرند تا بتوانند این منابع و داشته های خود را حفظ و در درازمدت از آن بهره برداری نمایند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی توضیح داد: در این دیدگاه معتقد هستیم که قرار نیست منابع یکبار مصرف باشند و در یک دوره زمانی کوتاه استفاده و به انتها برسند بلکه باید به صورت پایدار مورد بهره برداری افراد بومی و گردشگران قرار گیرند. اهدافی که در توسعه پایدار گردشگری دنبال می گردد شامل استفاده بهینه از منابع و مدیریت فرآیندهای اکولوژیکی است.

وی با بیان اینکه باید به ارزش های فرهنگی، اجتماعی و بومی جوامع محلی توجه گردد، اضافه نمود: تنوع و اختلاف فرهنگی بین منطقه ها را باید به عنوان یک جاذبه گردشگری به شمار آوریم. بعلاوه به لحاظ مالی اطمینان داشته باشیم فعالیت های گردشگری توانایی ایجاد اشتغال پایدار و فرصتهای درآمدزایی عادلانه و برابر را برای جوامع محلی بوجود می آورد.

توانگر در پاسخ به این پرسش که اگر گردشگری پایدار در صنعت گردشگری توسعه پیدا کند احتیاجمند چه راه چارههایی است، بیان نمود: راه چارههایی که میتوان در رابطه با این موضوع ارائه داد، ابعاد مختلف توسعه گردشگری را دربرمی گیرد؛ در وهله اول، حفاظت و استفاده از منابع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی، کاهش اتلاف و استفاده بی برنامه منابع، حفظ و ارتقای تنوع طبیعی، اجتماعی، فرهنگی می تواند از مهمترین راه چارههای گردشگری پایدار در صنعت گردشگری باشد. بعلاوه برنامه ریزی در چارچوب برنامه ریزی راهبردی محلی و ملی از ضرورت های توسعه گردشگری است که می تواند تاثیرات قابل توجهی بر محیط زیست و پایداری گردشگری داشته باشد.

وی بیان نمود: حمایت از نظام اقتصاد محلی هم یک راه چاره بسیار مهم و ارزشمند است که به وسیله فعالیتهای گردشگری به خصوص در نواحی روستایی و دورافتاده که دارای ظرفیت توسعه گردشگری هستند، تحقق پیدا می نماید. بعلاوه مشارکت اجتماع های محلی، هم اندیشی فعالان گردشگری و سازمان های مردم نهاد نیز می تواند در این راستا مورد توجه مدیران و برنامه ریزان گردشگری قرار گیرد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: مسئله مهم دیگری که باید در توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد، آموزش فعالین در تمام سطوح خدماتی، مدیریتی، اجرایی تا سطوح ارائه دهنده خدمات کسب و کارهای گردشگری است، زیرا ارتقای سطح دانش منابع انسانی موجب افزایش سطح کیفی خدمات و فعالیتهای گردشگری خواهد شد.

توانگر در مورد اهمیت آموزش در توسعه گردشگری گفت: آموزش گردشگری در قالب رشته های دانشگاهی، دوره های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان فنی و حرفه ای و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به علاقمندان ارائه می گردد، اما آموزش اصول حفاظت از محیط زیست، فضاها و جاذبه های گردشگری به بچه ها و افزایش حس مسئولیت پذیری آنها از جمله موارد دارای اهمیتی است که مورد غفلت قرار گرفته است؛ در حالی که بچه ها باید نسبت به محیط طبیعی و منابع اجتماعی و فرهنگی اطراف خود مسئولانه برخورد نمایند که متاسفانه در مقاطع پایین تر، ابتدایی و مبه وسیلهه کمتر به این موضوع پرداخته می گردد.

وی اضافه نمود: در آموزش صرفا برگزاری دوره های آموزشی به وسیله سازمان ها و ارائه مدارکی که افراد احتیاج دارند برای اینکه پروانه های بهره برداری خود را به هنگام و مجوزها را مجدد تمدید نمایند، کفایت نمی نماید و باید برنامه های آموزشی شکل و فرم دیگری داشته باشد تا بتواند عمیقا روی عملکرد افراد در ارائه خدمات تاثیر بگذارد. بعلاوه عدم آموزش می تواند روی فرهنگ میزبانی ما و وفاداری مشتریان و ماندگاری بیشتر گردشگران که جزو اهداف راهبردی توسعه گردشگری استان است، تاثیر منفی بگذارد.

وی اظهار کرد: راه چاره مهم دیگری که وجود دارد بازاریابی گردشگری است؛ توسعه بازاریابی اطلاعات کاملی را در اختیار گردشگران قرار می دهد تا سبب افزایش احترام نسبت به محیط فرهنگی، اجتماعی و طبیعی آن منطقه گردشگری و از طرفی رضایت مشتری در درازمدت گردد. بنابراین یکی از مهمترین راه چارههایی که می تواند در این زمینه وجود داشته باشد، انجام پروژه های کاربردی در حوزه بازاریابی و اطلاع رسانی گردشگری مبتنی بر دانش و تکنولوژی های نوین اطلاعاتی است.

منبع: همگردی

به "توسعه گردشگری پایدار نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک مناسب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری پایدار نیازمند توسعه روابط دیپلماتیک مناسب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید