خیران تبریزی که به کتاب و کتابخوانی یاری کردند، لزوم افزایش کتابخانه های شهر

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، محمد فرجپور باسمنجی در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران در تبریز، ضمن توصیف چهره یکی از خیابان های معروف تبریز، از جای خالی کتابخانه های عمومی را در نقاط مختلف شهر ابراز ناخرسندی کرد و گفت: دو طرف مسیر آبرسان تا میدان ساعت تبریز را در نظر بگیرید که جای کتاب و کتابفروش و کتابخانه ها در آن خالی است.

خیران تبریزی که به کتاب و کتابخوانی یاری کردند، لزوم افزایش کتابخانه های شهر

وی ادامه داد: بر اساس رتبه بندی استان های کشور از نظر تعداد کتابخانه های عمومی از سوی مرکز رصد فرهنگی و مرکز آمار ایران، تعداد کتابخانه عمومی فعال در کشور سه هزار و 557 اعلام شد. طبق این آمار آذربایجان شرقی با دارا بودن 150 کتابخانه عمومی رتبه شش کشوری را به خود اختصاص داده است.، این در حالی است که تبریز عنوان مؤسس اولین کتابخانه عمومی به نام تربیت و اولین قرائت خانه عمومی در کشور به نام زنده یاد خازن خان لشکر را به نام خود ثبت نموده است، حال این رقم در اصفهان هشت درصد بوده که دو برابر آذربایجان شرقی است.

وی با بیان اینکه اقدامات مردان بزرگ و نامی شهرمان در ادوار گذشته در خرید، اهدا و توسعه کتابخانه های شهر تبریز، زبانزد عام و خاص است، ادامه داد: این دیار پر از انسان هایی است که فرهنگ دوست و فرهنگ پرور بودند، که از آن جمله می توان به خازن خان لشکر از بزرگان وقت تبریز، 150 سال پیش اولین قرائت خانه ایران در تبریز را تأسیس کرد یا زنده یاد حاج حسین آقا ملک تبریزی(بزرگترین واقف ایران)، محل فعلی کتابخانه ملی ملک را اهدا نموده است، اشاره نمود.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها مرحوم برادران نخجوانی، حاج محمد و حاج حسین، کتابخانه ملی تبریز را با هزینه های شخصی بنیان نهاده اند و هزاران نسخه کتاب نفیس خطی در کتابخانه ملی سابق و کتابخانه فعلی مرکزی تبریز، یادگار این مردان فرهنگ دوست است. برادران نخجوانی با اهدا و انتقال نسخ خطی گران قیمت چه از داخل و چه خارج کشور، دریچه های روشنایی جدیدی را به روی دوستداران فرهنگ، تمدن، تاریخ و ادبیات ایران گشودند و حق بزرگی بر گردن ما دارند.

فرجپور باسمنجی در رابطه با اهمیت و جایگاه کتابخانه ها در جهانی امروزی گفت: امروزه کتابخانه ها در جهان اهداف مختلفی را دنبال می نمایند که هدف اول، آموزش و یادگیری است و در کنار آن اطلاع رسانی از تازه های نشر نیز مدنظر است. فراهم آوردن مکان مناسب با امکانات وسیع و فراوان با استفاده از فناوری های روز برای انجام فعالیت های پژوهشی از دیگر اهداف مهم کتابخانه در هزاره سوم دانایی است. حتی امروزه کتابخانه با فعالیت های متنوع به محل سرگرمی مردم نیز تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق استانداردهای یونسکو باید در هر خیابان، محله و کوچه، کتابخانه های شبانه روزی در دسترس عموم مردم باشند، اضافه کرد: امروزه نقش کتابخانه ها در افزایش سواد عمومی و اطلاعاتی، ارتقای سطح فرهنگی، امنیت اجتماعی و کاهش بزهکاری اجتماعی و کاهش افسردگی و تقویت نشاط عمومی، تحکیم روابط اجتماعی و خانوادگی و تقویت بنیان های عدالت اجتماعی ثابت شده است، پس ما باید و باید به تقویت کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی بیاندیشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خیران تبریزی که به کتاب و کتابخوانی یاری کردند، لزوم افزایش کتابخانه های شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیران تبریزی که به کتاب و کتابخوانی یاری کردند، لزوم افزایش کتابخانه های شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید