راهنمای خرید برترین اینترنت بیسیم در ایران

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، کسب وکارها و کاربران پرمصرف در حال کوچ از اینترنت ADSL و حتی اینترنت TDLTE به سوی اینترنت بیسیم هستند. در دو سال اخیر، اینترنت بیسیم اشتراکی و اینترنت پوینت تو پوینت توانسته نظر مثبت کاربران ایرانی را جلب کند و علیرغم هزینه بسیار بالا، مزایای غیر قابل انکاری در بازاری دارد که عموم سرویس های اینترنت، با کندی و پینگ بالا و محدودیت سرعت و حجم روبرو هستند.

راهنمای خرید برترین اینترنت بیسیم در ایران

ضمن اینکه وقتی صحبت از اینترنت نامحدود می شود؛ اینترنت بی سیم اصلی ترین گزینه پیش روی کسب وکارها است. بعضی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت بی سیم، سرویس های نامحدود با سرعت های 50 مگابیت و 70 مگابیت و 80 مگابیت ارائه می دهند که و کسب وکارهای نوپا و کوچک است.

ما در این مقاله، می خواهیم ابتدا نگاهی به اینترنت بیسیم انداخته و دوباره مزایا و معایب آن را آنالیز کنیم. پیش تر، در مقاله به آنالیز اینترنت بی سیم پرداختیم ولی اینجا می خواهیم نگاهی به تعرفه ها و بسته های این نوع اینترنت در شرکت های مختلف هم داشته باشیم.

اینترنت بیسیم چیست؟

شاید بعضی از کاربران، اینترنت بیسیم را با اینترنت وای فای اشتباه بگیرند و تصور نمایند منظور از اینترنت بیسیم همان وای فای است. این تصور غلط است و ما بارها در مقالات قبلی شرح دادیم که اصولا .

اینترنت بیسیم (Wireless Intertnet) که اینترنت وایرلس، اینترنت پوینت تو پوینت و اینترنت بیسیم اشتراکی نیز گفته می شود؛ نوعی از اینترنت است که اتصال و کانکشن اینترنت میان مرکز ارائه دهنده سرویس و مشتری به صورت بی سیم است.

در ساده ترین حالت، یک آنتن در پشت بام ساختمان سرویس دهنده و یک آنتن در پشت بام مشتری نصب می شوند و این دو آنتن یک لینک اتصال برقرار می نمایند و با هم تبادل اطلاعات دارند. مشتری به وسیله کابل شبکه، اینترنت را از آنتن خارجی در پشت بام به داخل ساختمان آورده و به یک روتر بی سیم یا اکسس پوینت می دهد تا همه کاربران و دستگاه ها به آن وصل شوند. در داخل ساختمان، دستگاه های مختلف می توانند به وسیله کابل یا وای فای به اینترنت وصل شوند.

شرکت های مختلف می توانند از معماری و فناوری های مختلف برای ارائه سرویس اینترنت بیسیم استفاده نمایند. اینترنت بیسیم شاتل مبتنی بر فناوری PTMP یا Point to Multi Point است که در بسیاری شرکت های دیگر نیز استفاده می شود. اینترنت بیسیم صفر و یک مبتنی بر فناوری OWA است و …

بنابراین، اینترنت بی سیم یک نوع اینترنت رادیویی و مبتنی بر فرکانس های الکترومغناطیسی است. توجه کنید رسانه انتقال اطلاعات در اینترنت موبایل و اینترنت بیسیم مشابه است ولی ذات این دو نوع اینترنت با هم تفاوت اساسی دارد و نباید بگوییم که اینترنت بیسیم همان اینترنت موبایل است.

مزایای اینترنت وایرلس

اینترنت وایرلس مزایای بزرگ و غیر قابل انکاری دارد. نخست، احتیاجی به خط تلفن ثابت ندارد و عموما یک پهنای باند اختصاصی و تضمین شده در اختیار شما گذاشته می شود.

سرعت اینترنت وایرلس بسیار بیشتر از اینترنت ADSL و حتی اینترنت TDLTE است و شما می توانید سرویس هایی از 8 مگابیت تا 80 مگابیت واقعی بخرید. عمده سرویس های اینترنت بیسیم اشتراکی از 20 الی 30 مگ آغاز شده و به 50 مگ می رسند.

در تست هایی که ما با اینترنت بیسیم افرانت داشتیم، سرعت های دانلود 40 تا 48 مگابیت و پینگ 5 یا 6 میلی ثانیه به دست آمد. وقتی چندین دستگاه همزمان به اینترنت بیسیم وصل می شدند؛ آنگاه سرعت به 20 مگابیت می رسید. یعنی در این نوع نت، 50 مگابیت پهنای باند کاملا برای یک کسب وکار با چندین نفر کاربر و حدود 10 دستگاه، پاسخ گو است. پینگ این نوع اینترنت رادیویی نیز بسیار خوب است و واقعا برای استریم ویدئو، بازی های آنلاین و دانلود یا کارهای با ترافیک آپلود بالا، مناسب است.

مزیت بزرگ بعدی اینترنت بیسیم، امکان دریافت سرویس است. بعضی از شرکت ها مانند افرانت و تک نت، سرویس های اینترنت نامحدود واقعی دارند و شما به ازای پرداخت یک اشتراک ماهیانه، می توانید هرچقدر که دوست دارید یا احتیاج است، حجم ترافیک اینترنت داشته باشید.

نصب و راه اندازی آسان و کم دردسر اینترنت وایرلس به نسبت دردسرهای دسترسی به اینترنت ADSL و VDSL و FTTH و پایداری و پینگ بهتر در مقایسه با اینترنت 4G LTE و TDLTE و قیمت مناسب تر، باعث شده اینترنت وایرلس مورد استقبال شرکت ها و کاربران پرمصرف قرار بگیرد.

معمولا، شرکت های اینترنتی برای ارائه یک سرویس اینترنت P2P، امکان سنجی نموده و با اطمینان به شما یک خدمات اینترنت مطابق با SLA می دهند و شما بابت کیفیت اینترنت خیالتان راحت می شود. ضمن اینکه از چندین جهت بین المللی استفاده می نمایند تا اینترنت هیچ گاه قطع نشود.

معایب اینترنت بیسیم wireless

در عوض، باید به معایب اینترنت بی سیم نیز اشاره کنیم. همه شهرهای ایران زیر پوشش اینترنت بیسیم نیست و بسیاری از شرکت ها فقط در تهران و کرج و حداکثر چند مرکز استان پرجمعیت دیگر می توانند به شما لینک بی سیم بدهند. ضمن اینکه باید فاصله شما با اولین آنتن و مرکز ارائه سرویس، کم باشد تا برترین کیفیت را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

هزینه نصب و راه اندازی اولیه این سرویس بالا است و چون یک اینترنت ثابت محسوب می شود؛ نمی توانید با تغییر مکان، آن را همراه خود ببرید جز اینکه از شرکت اینترنتی بخواهید دوباره برای شما آنتن و تجهیزات لازم را نصب کند.

برای کاربران خانگی و کم مصرف، هزینه های اینترنت بیسیم بالا است و معمولا نمی توانند سرویس های آن را خریداری نمایند.

و اینکه اینترنت بیسیم یک اینترنت رادیویی است و می تواند با تغییرات جوی، کیفیت و سرعت آن پایین بیاید که البته به ندرت خواهد بود.

انواع اینترنت بیسیم

شما می توانید اینترنت بیسیم را به صورت اختصای یا اشتراکی بگیرید. در اینترنت وایرلس اختصاصی، کل پهنای باند یک لینک رادیویی برای شما است و معمولا مجتمع های مسکونی و تجاری، دانشگاه ها، ساختمان های تجاری و اداری، شهرک های صنعتی و کاربران خاص توان پرداخت هزینه های اینترنت بیسیم اختصاصی را دارند یا به کارشان می آید.

در اینترنت بیسیم اشتراکی، یک لینک رادیویی از یک آنتن مرکزی سرویس دهنده، برای چندین مشتری ارسال می شود. در این روش، اگرچه سطح کیفی اینترنت و سرعت تا حدودی تضمین شده است ولی باز مشتری باید در انتظار مقداری افت سرعت و کیفیت در بعضی ساعت های روز یا نقاط باشد.

بیشتر شرکت های سرویس دهنده اینترنت وایرلس در ایران، هر دو سرویس اینترنت بیسیم اشتراکی و اختصاصی را ارائه می دهند ولی برای کاربران خانگی، کسب وکارهای کوچک و نوپا، تعرفه های اینترنت اشتراکی در دسترس است.

مقایسه قیمت و بسته اینترنت بیسیم اشتراکی

اشاره شد که شرکت ها در ارائه سرویس های اینترنت بیسیم، رویه های متفاوتی در پیش گرفتند و یک چهارچوب و استاندارد خاص نداریم. در ادامه نگاهی به برترین و معروف ترین سرویس های اینترنت وایرلس خواهیم انداخت:

اینترنت بیسیم شاتل

شاتل دو سرویس اینترنت وایرلس اشتراکی PTMP-1024-NFG با تضمین سرعت حداقل 1 مگابیت و PTMP-8192-NFG با تضمین سرعت حداقل 8 مگابیت ارائه می دهد.

تعرفه بسته های اینترنت بیسیم شاتل را در پایین مشاهده می کنید:

برترین سرویس شاتل، همان یک ساله 1000 گیگابایت با حداقل سرعت 8 مگابیت بر ثانیه به قیمت 1 میلیون تومان است.

جدول هزینه های نصب و راه اندازی اینترنت بیسیم شاتل نیز در زیر آمده است:

شاتل یکی از گران ترین سرویس های وایرلس اشتراکی را می دهد و بیشتر برای مجتمع های ساختمانی و تجاری مناسب است.

اینترنت بیسیم آسیاتک

آسیاتک، یکی از شرکت های فعال در زمینه ارائه خدمات اینترنت وایرلس است و تعرفه های تعیین و متنوعی دارد. این شرکت در بسیاری از استان ها فعال بوده و به مشتریان سرویس می دهد.

آسیاتک می گوید هزینه های امکان سنجی، نصب و راه اندازی، تجهیزات و کابل کشی پس از بازدید از محل به مشتری اعلام می شود و چیزی در سایت خود درج ننموده است ولی تعرفه های اینترنت بیسیم اشتراکی OWS آسیاتک از قرار زیر است:

برای اینترنت بیسیم اشتراکی 50 مگ Outdoor Wireless:

برای اینترانت بیسیم اشتراکی 8 مگ Outdoor Wireless:

به گفته آسیاتک، هزینه امکان سنجی 60 هزار تومان و هزینه ایاب و ذهاب جهت نصب و راه اندازی و برطرف خرابی نیز 60 هزار تومان خواهد بود. در صورتی که امکان سنجی منفی باشد، تنها هزینه ایاب و ذهاب دریافت خواهد شد. در می توانید نقاط تحت پوشش آسیاتک را مشاهده کنید.

اینترنت بیسیم پیشگامان

پیشگامان در استان های تهران، یزد، فارس، قزوین، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان سرویس اینترنت وایرلس اختصاصی و خانگی ارائه می دهد.

این شرکت چیزی درباره هزینه های امکان سنجی، نصب و راه اندازی یا تعرفه های بسته های خود منتشر ننموده است ولی می گوید برای درخواست اینترنت بی سیم باید مشتری با واحد فروش پهنای باند (وایرلس) پیشگامان تماس گرفته و پس از دریافت مشاوره رایگان و انتخاب سرویس مورد نظر، ثبت درخواست امکان سنجی را انجام دهد تا پیشگامان مراحل بعدی را طی نمایند.

اینترنت بیسیم ایرانسل

بسیاری از کاربران دنبال اینترنت بیسیم ایرانسل هستند. ایرانسل سرویسی به نام اینترنت بیسیم یا اینترنت وایرلس یا اینترنت P2P ندارد و اینترنت بیسیم آن ها همان اینترنت موبایل و اینترنت TDLTE است.

البته، ایرانسل به بعضی از سازمان ها و مجموعه های بزرگ، سرویس اینترنت با پهنای باند اختصاصی می دهد که عموما شرایط و ضوابط خاص داشته و برای کاربران خانگی و حتی کاربران مجموعه های کوچک تجاری نیست.

اینترنت بیسیم صفر و یک

شرکت صفر و یک می گوید اینترنت بیسیم با سرعت های 20 مگ، 50 مگ و 100 مگ قابل ارائه است. البته، این شرکت در جدول تعرفه های خود حداقل سرعت تضمینی 4 مگ و 8 مگ را آورده است که در زیر مشاهده می کنید:

هزینه نصب اکسس پوینت و راه اندازی سرویس در این شرکت 15 هزار تومان است و هزینه نصب تجهیزات رادیویی در پشت بام و کابل کشی آن بسته به شرایط در محل دریافت می شود. هزینه تردد و برطرف خرابی نیز 50 هزار تومان عنوان شده است.

اینترنت بیسیم تک نت

تک نت یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت بیسیم نامحدود است. اگر این سرویس را بخواهید؛ باید به طور اختصاصی با شرکت تماس گرفته و تعرفه ها و شرایط آن را بپرسید ولی سرویس های حجمی اینترنت وایرلس تک نت به شکل زیر هستند:

هزینه های اینترنت بیسیم تک نت نیز پس از امکان سنجی و برآورد هزینه های کابل کشی و نصب تجهیزات، به مشتری اعلام می شود.

اینترنت بیسیم همراه اول

همراه اول نیز همچون ایرانسل، اینترنت بیسیم اشتراکی به کاربران خانگی و حقیقی نمی دهد و سرویس های پهنای باند رادیویی اختصاصی برای سازمان ها و پروژه های خاص دارد. اینترنت بیسیم همراه اول همان اینترنت موبایل می شود.

اینترنت بیسیم مبین نت

مبین نت، شرکت سرویس دهنده اینترنت TDLTE است و سرویس اینترنت بیسیم اشتراکی نمی دهد اما یک سرویس اینترنت فضای باز دارد که به وسیله مودم (به جای آنتن) و اتصال به اکسس پوینت داخل ساختمان، اینترنت بیسیم را به دست مشترکان می رساند.

هزینه اینترنت فضای باز مبین نت بسیار پایین تر از اینترنت بی سیم اشتراکی است ولی بعضی از مزایای گفته شده برای اینترنت وایرلس را ندارد.

اینترنت بیسیم مخابرات

شرکت مخابرات هم مانند همراه اول و ایرانسل، اینترنت بیسیم سازمانی و اختصاصی برای مشتریان خاص خود ارائه می دهد و بیشتر فروشنده پهنای باند رادیویی است تا اینترنت رادیویی خانگی و حقیقی.

اینترنت بیسیم ماهان نت

یکی دیگر از سرویس دهنده های اینترنت بیسیم اشتراکی، شرکت ماهان نت است. این شرکت بسته های اینترنت با سرعت 6 مگ تا 20 مگ دارد که کف سرعت تضمین شده را نشان می دهند. ماهان نت در شرحات سرویس اینترنت بیسیم خود گفته است که براساس امکان سنجی، باتوجه به شرایط محیطی و فاصله، مودم و آنتن این سرعت می تواند تا 100 مگابیت و 200 مگابیت افزایش پیدا کند.

در زیر، تعرفه بسته های اینترنت وایرلس ماهان نت را مشاهده می کنید:

برترین اینترنت بیسیم

در هنگام انتخاب یک سرویس اینترنت وایرلس، باید احتیاج حجمی، احتیاج پهنای باند و سرعت و کیفیت سرویس را مد نظر قرار دهید. اگر قرار باشد هزینه بیشتری برای اینترنت بیسیم بپردازید ولی همان سرعت اینترنت ADSL یا همان حجم ترافیکی را داشته باشید؛ منطقی نیست.

هنگامی سراغ اینترنت بی سیم می رویم که احتیاج به اینترنت پرسرعت با پایداری بالا، حجم ترافیکی زیاد و کیفیت خوب داشته باشیم تا چندین نفر بتوانند بدون دغدغه از یک اینترنت اشتراکی استفاده نمایند.

شرکتی برترین سرویس اینترنت بیسیم را می دهد که اولا، پوشش دهی خوبی در منطقه شما داشته باشد؛ هزینه نصب تجهیزات و مودم و روتر آن پایین باشد و بسته های اینترنت متنوعی با حجم بالا و مدت زمان طولانی ارائه کند.

تجربه نشان داده در اینترنت بی سیم، مصرف ترافیکی بالا است؛ بنابراین برای شرکت ها یا کاربرانی که چندین دستگاه دارند؛ بهتر است با شرکت ارائه دهنده سرویس صحبت شود تا یک سرویس نامحدود دریافت و از بابت اتمام حجم و خرید چندین بار ترافیک در ماه، خیالتان راحت شود.

منبع: شبکه چی

به "راهنمای خرید برترین اینترنت بیسیم در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین اینترنت بیسیم در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید