دلیل عرق کردن زیاد چیست؟، برترین روش برای درمان تعریق بیش از حد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، اگر در پی راهی برای درمان تعریق زیاد هستید، ابتدا باید ببینید دلیل تعریق زیاد چیست. رژیم غذایی نامناسب، استرس، داشتن بیماری های زمینه ای و بیماری هایپرهیدروزیس بعضی از دلایل تعریق زیاد است.

دلیل عرق کردن زیاد چیست؟، برترین روش برای درمان تعریق بیش از حد

به گزارش همشهری آنلاین، در فصل تابستان به سر می بریم و اهمیت رعایت بهداشت فردی بیش از همواره ضروری است، اما بعضی افراد به دلایل مختلف دچار تعریق بیش از مقدار می شوند که گاهی این تعریق ها به فصل خاصی نیز برنمی گردد و به جز اطرافیان به خودشان نیز از نظر روانی آزار می رساند. زیرا عرق کردن آنها برخلاف تعریق سایرین معمولی نیست؛ به طوری که مقدار تعریق این افراد از حالت طبیعی خارج و بیش از مقدار می گردد. به این نوع تعریق زیاد، هایپرهیدروزیس می گویند. معمولا هم تعریق زیاد در زیر بغل، کف دست و کف پا و گاهی سر و صورت این افراد احساس می گردد.

دکتر شهرام آریایی نژاد متخصص پوست، مو و زیبایی در این باره گفت: تعریق مکانسیم طبیعی بدن است و برای تنظیم درجه حرارت بدن روی می دهد. در واقع پوست در زمان گرمای زیاد یا فعالیت زیاد و... غدد عرق را فعال می نماید و عمل تعریق را انجام می دهد؛ در نتیجه با تبخیر رطوبت سطح پوست در سطح بدن خنکی ایجاد می نماید.

وی اضافه کرد: ما یکسری غدد عرق داریم که در بعضی قسمت های بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و... بیشتر است. سایر غددهای عرق هم در سطح بدن پراکنده هستند. اما ما در زیر بغل بیشترین مقدار فراوری عرق را داریم. زمانی که مقدار تعریق بیش از مقدار باشد خود رابه صورت بیماری ظاهر می نماید.

نقش بیماری ها در تعریق بیش از مقدار

آریایی نژاد با اشاره به اینکه بعضی بیماری ها در تعریق بیش از مقدار نقش دارند، گفت: بعضی بیماری ها مانند سرطان، تیروئید و... می توانند در افزایش تعریق نقش داشته باشند. از سوی دیگر، بعضی مسائل روانی مانند اضطراب، فوبیا و ترس نیز به تعریق بیش از مقدار منجر می شوند. در چنین حالتی که فرد تعریق بیش از مقدار دارد می گوییم دچار هایپرهیدروزیس است.

وی درباره عرق کردن کف دست و پا نیز گفت: عرق کردن کف دست و پا نیز در بعضی افراد ممکن است به دلایل مختلف ژنتیکی، روانی، اختلال هایپرهیدروزیس و اختلالات تیروئیدی رخ دهد. عرق کف دست و پا گاهی ارثی است و گاهی می تواند نشانه بروز یک بیماری و اختلال باشد. معمولا هر وقت به افرادی که کف دستشان عرق می نماید دست می دهید، دستشان خیس است که باعث می گردد آنها از لحاظ اجتماعی طرد شوند. چون تماس با یک دست خیس برای افراد عادی قابل تحمل نیست. برای همین روی روحیه و روان این افراد تاثیر منفی می گذارد و چون از اجتماع طرد و به شدت منزوی و گوشه گیر می شوند. در کل افرادی که مبتلا به هایپرهیدروزیس هستند، به علت استرس و نگرانی که از بوی پا یا زیربغل دارند گوشه گیر می شوند و ممکن است همواره اضطراب درونی داشته باشند.

درمان تعریق با بوتاکس

این متخصص پوست، مو و زیبایی به درمان تعریق نیز اشاره نمود و گفت: درمان های مختلفی برای تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس وجود دارد؛ از درمان های مغناطیسی و بوتاکس گرفته تا درمان های دارویی. اما درمان های دارویی به مقدار بوتاکس چندان موثر نیست. مثلا استفاده از ضد عرق ها هم نقش خیلی مهمی بازی نمی نمایند. بوتاکس باعث می گردد که غدد تعریق ناحیه ای از بدن مانند زیربغل بسته گردد. این روش به عنوان کاهنده تعریق، عوارض خاصی هم ندارد و در دو سه سال اخیر این نوع درمان بسیار رواج پیدا نموده است؛ به طوری که مانع از تکثیر بوی بد در افراد شده است.

آریایی نژاد اضافه کرد: غدد تعریق در بدن در قسمت هایی مانند زیربغل با سیگنال های عصبی تحریک و فعال می شوند. با تزریق بوتاکس در این نواحی سیگنال های تحریک نماینده عصبی به صورت موقت مسدود می شوند و در نتیجه جلوی تعریق بیش از حد گرفته می گردد.

نقش تغذیه در تعریق

آریایی نژاد اضافه کرد: رعایت بهداشت فردی اهمیت دارد، اما برای کسانی که دچار تعریق زیاد هستند باید کار اساسی تری صورت گیرد. تغذیه و گاهی مصرف دخانیات و الکل نیز تاثیرگذار است. مصرف الکل دمای بدن و متابولیسم بدن را بالا می برد. استفاده از مام و ژیلیت نیز چون هیدروکسید آلومینیوم دارند به عنوان اولین ضد عرق ها در جهان رواج یافت که بی تاثیر نبوده و حتی نتایج خوبی هم داشته است، اما به طور کامل کنترل نماینده تعریق نیستند. یکی از معضلات استفاده از مام خسارتی است که به لباس می زند و درکل نتیجه مطلوبی برای همه ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی در انتها گفت: فراموش نگردد که ما برای درمان تعریق قبل از هر چیز باید در پی بیماری ها و دلایل زمینه ای آن بگردیم. ببینیم آیا شخصی که تعریق زیاد دارد دچار تیروئید یا اظطراب است؟ اضطراب نقش مهمی در جامعه ما در تعریق بیش از مقدار دارد که نمی گردد منکر آن شد. افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس با درمان به یاری بوتاکس نتیجه کافی را خواهند گرفت و نباید تا این حد از نظر روانی نگران باشند.

منبع: فرارو

به "دلیل عرق کردن زیاد چیست؟، برترین روش برای درمان تعریق بیش از حد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل عرق کردن زیاد چیست؟، برترین روش برای درمان تعریق بیش از حد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید