عکس ، ثبت تصویری 10 ترابایتی از کهکشان راه شیری که بیش از 3 میلیارد جرم آسمانی را نمایش می دهد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، دیجیاتو نوشت: دانشمندان با استفاده از دوربین انرژی تاریک (DECam) تصویری را ثبت نموده اند که بزرگ ترین کاتالوگ تاریخ از کهکشان راه شیری با یک دوربین است.

عکس ، ثبت تصویری 10 ترابایتی از کهکشان راه شیری که بیش از 3 میلیارد جرم آسمانی را نمایش می دهد

دوربین تازهی در شیلی که مخصوص مشاهده انرژی تاریک است، توانسته تصویر حیرت انگیزی از صفحه کهکشان راه شیری ثبت کند. این تصویر توانسته 3.32 میلیارد شیء آسمانی را که قبلاً به صورت یک جا دیده نشده بودند، در قاب خود ثبت کند.

این تصویر با دوربین انرژی تاریک (DECam) متعلق به آزمایشگاه NOIRLab از زیرمجموعه های بنیاد ملی علوم آمریکا تهیه شده است که روی تلسکوپ چهار متری ویکتور ام. بلانکو در رصدخانه میان آمریکایی سرو تولولو (CTIO) قرار داشته است. کاربران حالا می توانند ده ها ترابایت اطلاعات موجود در این تصویر را که از 21,400 نوردهی جداگانه تشکیل شده است، به صورت آنلاین مشاهده نمایند.

تصویر حاضر ناحیه ای به وسعت 13 هزار برابر میزان ماه کامل در آسمان شب زمین را پوشش می دهد و شامل تعداد زیادی ستاره، سحابی و دیگر اجرام فضایی تازه کشف شده است. اندرو سیجری، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد مقاله ای که از این پژوهش در Astrophysical Journal Supplement چاپ شده است، می گوید: ما صرفاً دوربین را به سمت منطقه ای فوق العاده پرتراکم از ستارگان گرفتیم و مراقب شناسایی منابعی بودیم که روی یکدیگر قرار می گیرند. با این کار توانستیم بزرگ ترین کاتالوگ تاریخ را که با یک دوربین تهیه شده است، بسازیم.

ابرتصویر کهکشان راه شیری با دوربین DECam

این تصویر تازه، دومین داده منتشر شده از DECaPS2 است که بخش اول آن بیش از دو سال پیش از نیم کره جنوبی زمین گردآوری شد. مشاهدات قبلی با طول موج نزدیک مادون قرمز انجام گرفته بود که مشابه تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند پشت ابرهای غباری را ببیند.

دوربین DECam برای قرارگرفتن روی رصدگر انرژی تاریک (DES) ساخته شد و هدف از این رصدگر هم مشاهده انرژی تاریک بود. دانشمندان باور دارند که این انرژی عامل توسعه دنیا ماست. DECam چند وقت پیش تصویری 100 مگاپیکسلی از تعامل دو کهکشان با یکدیگر را تهیه و به دانشمندان یاری نموده بود تا یک سیارک احتمالاً خطرناک را که در نور خورشیدی مخفی شده بود هم شناسایی نمایند. این تصویر حالا ترکیبی از اطلاعات سایر تلسکوپ ها را هم دارد تا تصویری 360 درجه ای را از کهکشان راه شیری به دست بیاورد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، ثبت تصویری 10 ترابایتی از کهکشان راه شیری که بیش از 3 میلیارد جرم آسمانی را نمایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، ثبت تصویری 10 ترابایتی از کهکشان راه شیری که بیش از 3 میلیارد جرم آسمانی را نمایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید