مریخ نورد کنجکاوی یک کتاب سنگی را در مریخ کشف کرد!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، مریخ نورد کنجکاوی هنگام کاوش روی سطح مریخ، یک سنگ را کشف نموده که به یک کتاب شباهت دارد.

مریخ نورد کنجکاوی یک کتاب سنگی را در مریخ کشف کرد!

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در مریخ نمی توان یک سنگ به شکل کتاب را از روی جلد آن قضاوت کرد. مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا در 15 آوریل از روی چنین سنگی عبور کرد که مصادف با سه هزار و هشتصدمین روز مریخی از ماموریت طولانی مدت آن بود.

زمین شناسان نیز مانند کتاب دار ها باید سرنخ های پیرامون خود را با دقت آنالیز نمایند. مقامات ناسا می گویند شکل عجیب سنگ های مریخ مانند این نمونه معمولا به علت چکیدن آب در این منطقه در میلیارد ها سال پیش است؛ یعنی زمانی که سیاره سرخ بسیار مرطوب تر بود.

اکنون، این سیاره بسیار خشک تر شده و مقدار وزش باد در آن افزایش یافته است. مقامات آزمایشگاه پیش رانش جت (JPL) ناسا که مأموریت کنجکاوی را مدیریت می نمایند، روز 11 مه در خصوص این یافته تازه گفتند: پس از گذشت چندین سال از پرت شدن شن و ماسه به وسیله باد، سنگ نرم تغییر شکل داده است و فقط مواد سفت تر به جای مانده اند.

گزارش آزمایشگاه پیش رانش جت نشان می دهد مریخ نورد کنجکاوی از اوت 2012 در حال کاوش در دهانه گیل (Gale Crater) مریخ بوده و نتایج کلیدی را در مقالات علمی پیرامون کشف آب مایع پایدار در مریخ باستان، شواهد بالقوه حیات باستانی در مواد آلی و آنالیز تشعشعات روی سطح مریخ به همراه داشته است.

ماموریت جانشین، مریخ نورد استقامت (Perseverance) است که در دهانه جیزرو (Jezero Crater) کار می نماید و لوله های حاوی نمونه ها را برای آوردن به زمین در آینده ذخیره می نماید. انتظار می رود که کوشش برای آوردن نمونه ها به زمین، در اواخر دهه 2020 با پرتاب مجموعه ای از فضاپیما های ارتباطی و چند بالگرد کوچک افزایش یابد.

منبع: فرارو

به "مریخ نورد کنجکاوی یک کتاب سنگی را در مریخ کشف کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کنجکاوی یک کتاب سنگی را در مریخ کشف کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید