هدف گذاری ایجاد 86 هزار شغل در خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، اشتغال از جمله مولفه های افزایش رفاه و ارتقای سطح اقتصادی هر جامعه است و با وجود شیوع کرونا، تحریم و فشارهای اقتصادی، ایجاد 86 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی هدف گذاری شده است.

هدف گذاری ایجاد 86 هزار شغل در خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ به نقل از ایرنا، بعد از شیوع جهانی ویروس کرونا و درگیر شدن کشورها از جمله ایران با این ویروس، بخش های مختلف دچار آسیب شدند. با توجه به اینکه در خانه ماندن به عنوان شرط اصلی مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس معرفی گشت خیلی از فعالیتهای اقتصادی با رکود و کاهش یا تعطیلی و تعدیل نیرو روبرو شد.

بیست و پنجم خردادماه سال جاری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برآوردها نشان می دهد 6 میلیون شاغل و 3 میلیون کارگاه در سراسر کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا خسارت دیده اند.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و با توجه به ضرورت رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و عدم مراجعه به ادارات کار، اسفندماه پارسال به منظور ثبت نام افرادی که به خاطر شرایط ایجاد شده بر اثر کرونا کار خود را از دست دادند سامانه imebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرد.

در این سامانه قرار بر این است که کسانی که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بودند و کارفرمای آنها سه درصد حق بیمه بیکاری را تا دی ماه پارسال به صندوق بیمه بیکاری پرداخت کرده است برای مدت سه ماه از اسفند پارسال تا اردیبهشت سال جاری با توجه به شرایط خود بیمه بیکاری دریافت کنند که تا کنون نزدیک به 49 هزار نفر از خراسان رضوی در این سامانه ثبت نام کرده اند.

در کنار فشار تحریم اقتصادی، شیوع کرونا هم مسائل جدیدی را در عرصه های مختلف ایجاد کرده است و مسوولان به منظور حفظ اشتغال موجود و ایجاد فرصت های شغلی جدید از ظرفیت های مختلف استفاده و اقدام به برنامه ریزی کرده اند.

برنامه ریزی برای 86 هزار فرصت شغلی جدید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص برنامه های مورد نظر اشتغالزایی در سال جاری برای استان گفت: پارسال هدف گذاری ایجاد اشتغال در خراسان رضوی 76 هزار فرصت شغلی بود که در خاتمه سال 101 هزار و 498 فرصت شغلی ایجاد شد.

محمد سنجری با بیان این که هدف گذاری اجرا شده برای سال جاری ایجاد 86 هزار فرصت شغلی است اضافه کرد: فرصت های شغلی بر اساس ظرفیت های موجود بین دستگاهها توزیع شده است و باید با جدیت بیشتری کار کنیم تا بتوانیم به این هدف گذاری دست یابیم.

وی ادامه داد: اجرای مثبت طرح مثلث توسعه اقتصادی سبب شده که میزان شاخصهای اقتصادی استان خراسان رضوی رشد پیدا کند و در این راستا برای نخستین بار پاییز پارسال میزان بیکاری در خراسان رضوی به 6.3 درصد کاهش یافت که این میزان در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به مسائل کرونا و تعدیل نیروی اجرا شده گفت: برای حفظ بازار کار و کاهش بیکاری 8.3 درصدی این استان اقداماتی همچون راه اندازی واحدهای نیمه فعال، استفاده از ظرفیت معینهای اقتصادی و ایجاد فعالیتهای جدید اقتصادی در حال انجام است.

سنجری با اشاره به شیوع کرونا و کارهای اجرا شده به منظور حفظ اشتغال و تولید استان خراسان رضوی اضافه کرد: کرونا باعث نشده است که از پیگیری مباحث مرتبط با حوزه اقتصادی غفلت کنیم. 28 میلیارد و 680 میلیون ریال تسهیلات برای حمایت از گروه های اقتصادی آسیب دیده از کرونا در این استان تخصیص یافته است.

وی با بیان این که مبلغ یادشده برای 67 هزار و 396 بنگاه اقتصادی متضرر از کرونا با اشتغالزایی 183 هزار و 419 نفر در نظر گرفته شده است اضافه کرد: دولت با سیاست ها و بسته های اقتصادی حمایتی متنوع، قدم های خوبی برای جبران زیان واحدهای خسارت دیده از کرونا برداشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تا کنون بنگاه های اقتصادی در 14 رسته شغلی شناسایی شده اند و به ازای هر بیمه شده دارای بنگاه اقتصادی که جزء این رسته ها باشند و طبق نظر ستاد کرونا تعطیل هستند بین 120 میلیون تا 160 میلیون ریال تسهیلات با سود 12 درصد و بازپرداخت دو ساله و سه ماه دوره تنفس پرداخت می شود.

سنجری اضافه کرد: 50 درصد مشاغل استان خراسان رضوی در بخش خدمات است به همین علت از شیوع ویروس کرونا آسیب بسیاری دیدیم و افراد بسیاری کارشان را از دست دادند و دولت برای حمایت از این مشاغل، منابع خوبی را برای حمایت از کسب و کارها و خانوارها تخصیص داد.

وی توجه به حوزه اشتغال حمایتی موضوع تبصره 16 کمیته امداد و بهزیستی و همچنین حوزه مشاغل خانگی استان را از دیگر برنامه های مورد نظر برای ایجاد اشتغال برشمرد و ادامه داد: پارسال در حوزه اشتغال حمایتی موضوع تبصره 16 کمیته امداد و بهزیستی چهار هزار و 130 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که 87 درصد آن جذب و برای 11 هزار و 459 نفر شغل ایجاد شد. در حوزه مشاغل خانگی هم سال جاری 120 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که بر اساس تعهد شهرستان ها هزینه خواهد شد.

اشتغالزایی تعاونی ها

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: هم اینک هفت هزار و 45 واحد تعاونی با چهار میلیون و 612 هزار و 337 نفر عضو در خراسان رضوی فعالیت می کنند که این تعاونی ها برای 115 هزار و 900 نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

اسماعیل سلطانخواه اضافه کرد: بیشترین تعداد تعاونیها مربوط به بخش خدمات است و تعاونی های کشاورزی و صنعت در رتبه های بعدی قرار دارند به طوری که در بخش خدمات دو هزار و 386 تعاونی و در بخش کشاورزی هزار و 660 و در بخش صنعت نیز 962 تعاونی فعال هستند.

وی با بیان این که 372 واحد تعاونی و اتحادیه با سرمایه 40 میلیارد ریال و 6 هزار و 444 عضو ظرف یک سال اخیر در بخش های چندمنظوره، توسعه و عمران شهری، روستایی و صنوف مختلف در این استان تشکیل شده است اضافه کرد: در این تعاونی ها برای هشت هزار و 25 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

به کارگماری هزار و 254 نفر در سه ماه

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم گفت: هم اینک 56 موسسه کاریابی در این استان فعال است که این کاریابی ها طی سه ماه نخست سال جاری هزار و 254 نفر را به کار گماشته اند.

محمد امین بابایی اضافه کرد: به ازای هر 30 هزار نفر جمعیت فعال و یا هر شهرک صنعتی یک کاریابی می تواند تاسیس شود و کسانی که مایل به تاسیس مرکز کاریابی هستند در صورت داشتن توانایی، آشنایی با بازار کار و داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و 30 سال سن می توانند درخواست خود را به ادارات کار شهرستانها بدهند.

وی ادامه داد: در فرآیند نظارت و پایش عملکردی که به طور مستمر از کاریابی ها انجام می شود پارسال 14 و سال جاری دو موسسه به دلیل عملکرد ضعیف و یا عدم رعایت برخی دستورالعملها و غیر فعال بودن لغو مجوز شدند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: پارسال 44 هزار و 494 نفر در کاریابی های استان خراسان رضوی ثبت نام کردند و 26 هزار و 999 فرصت شغلی به وسیله کاریابی ها شناسایی و 9 هزار و 924 نفر نیز در این فرصت ها مشغول به کار شدند و 17 هزار و 75 فرصت شغلی بدون پاسخ ماند که بیشتر آنها به خاطر نداشتن مهارت شغلی بوده است.

بابایی اضافه کرد: امروز که مساله بیکاری جزء موضوعات اصلی جامعه است باید بتوانیم از فرصت های شغلی ایجاد شده با مهارت آموزی بیشتر بهترین استفاده را ببریم و با حساسیت زیاد از اشتغال موجود حفاظت کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "هدف گذاری ایجاد 86 هزار شغل در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری ایجاد 86 هزار شغل در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید