سهم تجدیدپذیر ها یک درصد از کل برق تولیدی کشور

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ایران گفت: در حال حاضر 905 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده که این فقط یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور است.

سهم تجدیدپذیر ها یک درصد از کل برق تولیدی کشور

به گزارش خبرگزاری وبلاگ تکنولوپ، آقای محمود کمانی در ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی انرژی های تنوپذیر اضافه نمود: هم اکنون در جهان 30 درصد از برق مورد احتیاج به وسیله انرژی های تنو پذیر تامین می گردد و حتی بعضی از کشور های پیش رو سال 2030 را سال پایانی استفاده از انرژی های فسیلی اعلام کردند.

وی با بیان اینکه ما در توسعه انرژی های تنو پذیر بسیار عقب هستیم گفت: بسیاری از سازندگان نیروگاه های تنو پذیر و سرمایه گذاران از سازمان ساتبا مطالبه دارند که البته ما در حال پیگیری برای پرداخت مطالبات آن ها در وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی هستیم.

رئیس سازمان انرژی های تنوپذیر و بهره وری انرژی ایران ادامه داد: اگر بند ی قانون بودجه 1400 محقق گردد ما می توانیم بخش عمده ای از بدهی های خود را به سرمایه گذاران این بخش پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در پی ایجاد زمینه صادرات برق فراوریی از انرژی های تنو پذیر هستیم گفت: تامین برق مورد احتیاج مراکز استخراج رمزارز یکی دیگر از راه چاره های ما برای یاری به توسعه انرژی های تنوپذیر است.

کمانی با اشاره به احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تنوپذیر نو در کشور اضافه نمود: پس از اعلام فراخوان این نیروگاه ها تا به امروز 40 هزار مگاوات درخواست از سوی بخش خصوصی ارائه شده است که ما پس از گرفتن مصوبه لازم از شورای اقتصاد در مورد رفع موانع فراوری، قرارداد های مورد احتیاج در این زمینه را منعقد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با وزارت نفت در حال مذاکره برای تامین سرمایه این نیروگاه ها هستیم گفت: در این مدل نو اصل و سود سرمایه ظرف 4 سال باز خواهد گشت که البته سرمایه گذاران باید معادل 6 تا 7 سال برق فراوری نموده و به دولت تحویل دهند، پس از آن می توانند برق فراوریی نیروگاه های خود را در بازار انرژی بفروشند و ساتبا دیگر خرید تضمینی نخواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی های تنوپذیر و بهره وری انرژی ایران با اشاره به توسعه انرژی های تنو پذیر در بخش خانگی اضافه نمود: ما با توسعه این نیروگاه ها در بخش خانگی برق آن ها را بصورت تضمینی خریداری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روزانه 50 تا 60 هزار تن زباله در کشور فراوری می گردد ادامه داد: ما باید بتوانیم با یاری سازمان های مربوطه از جمله محیط زیست و شهرداری ها مدلی را مصوب کنیم که سرمایه گذاران به این بخش جذب و امکان فراوری برق از این ظرفیت نیز فراهم گردد.

کمانی بومی سازی تجهیزات نیروگاه های تنو پذیر در کشور را یکی دیگر از اولویت های این بخش دانست و گفت: در حال حاضر ساخت پنل های خورشیدی و نیروگاه های بادی در کشور فراهم است که ما باید این توان را تقویت کنیم و بتوانیم در نهایت یک سلول خورشیدی را از ابتدا تا سرانجام بسازیم، در این زمینه البته مجموعه هایی اعلام آمادگی نموده اند.

وی با اشاره به احتیاج کشور برای افزایش ظرفیت توربین های بادی اضافه نمود: باید مجموعه هایی در کشور ساخته گردد که بتواند اندازه بیشتری از این نوع تجهیزات را در کشور بسازد.

کمانی با تاکید بر ظرفیت ایران برای فراوری 140 هزار مگاوات انرژی تنو پذیر گفت: مهم ترین موانع توسعه این نوع نیروگاه ها، مجموعه های حاکمیتی هستند که ما باید با سیاست گذاری مناسب این موانع را رفع کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "سهم تجدیدپذیر ها یک درصد از کل برق تولیدی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم تجدیدپذیر ها یک درصد از کل برق تولیدی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید