آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول ، سخن خواهیم گفت.

آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول

غذاهای استانبول، آداب غذا خوردن

ترک ها ، حقیقتأ ملتی قانع هستند و علاوه بر اینکه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود به زندگی در شرایط سخت نیز عادت کرده و آبدیده شده اند، لکن این موضوع به مذاق و طبع آنها تاثیر مخربی نگذاشته است.

ترک ها به غذا و ذائقه خود در مواد غذایی و خوراکی اهمیت می دهند و این باعث شده است تا مطبخ ترک بصورت یکی از مطبخ های برگزیده دنیا درآمده و امروز در بین سه مطبخ مطرح دنیا قرار گیرد. مطبخ استانبول نیز با ویژگی های کلی سنت آشپزی ترک کاملا مطابقت می کند.

علت این امر نیز البته این است که این شهر زیبا سالهای زیادی مرکز دولت عثمانی بوده است. ترک ها فرهنگ غذایی آسیای میانه را با فرهنگ بیزانس، ایران، عرب و اروپا عجین ساختند و سفره ای غنی و متنوع را بوجود آوردند.

آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول

استانبول بعنوان مرکز امپراطوری که بالهایش را تا سه قاره گسترده بود، محل تجمع استادان آشپزی با مهارتها و ذوق های مختلف متعلق به نواحی مختلف جغرافیایی بود. با این تفاصیل، میتوان گفت که مطبخ استانبول مطبخی خاص به خود است که با داشتن جزیی از تمامی خصوصیتهای آشپزی دیگر منطقه ها، سفره ای متفاوت، متمایز و مجذوب کننده در دنیا است سفره استانبول سفره ای آماده شده با دستورهای متنوع غذایی، قوانین سلامتی و بهداشت، استادی و قناعت است. در سایه همین میراث و فرهنگ اصیل غذایی است که سفره ترک تا امروز در برابر فرهنگ Fast Food که در تمام دنیا شایع شده، بخوبی مقاومت نشان داده است. با آنکه در سفره غذایی استانبول، گوشت حرف اول را می زند، باز هم بعلت تنوع سبزی ها و میوه جات در آناتولی، گوشت به تنهایی نتوانسته است نقش اول این سفره را به خود اختصاص دهد.

حتی در برخی از دستورهای غذایی میوه هایی مثل لیمو، سیب و زرد آلو در کنار گوشت قابل مشاهده هستند.

از غذاهای مخصوص و با ماهیت محلی می توان به بورک مخصوص صبحانه مزگیت (نوعی ماهی است که بعد از سرخ کردن به همراه لیمو و سبزی پیاز سرو می گردد)، بینگول کوفته سی (کوفته بینگول)، مانته (غذایی سنتی است که شبیه آن تحت نام بولاماج در روستاهای منطقه ها ترک نشین ایران نیز تهیه می گردد)، کالامار(نوعی ماهی است که به صورت گرد بریده شده و سرخ می گردد مانند سرخ کردن سوسیس و با نوعی سس مخصوص سرو می گردد)، چیی کوفته (کوفته خام)، شوپرا (نوعی ماهی سرخ شده با سس مخصوص)، کوزو شیش(کباب بره)، اسکندر کباب کباب اسکندر)، انواع صدف و سالاد که ذیلا به چند نوع آن اشاره می گردد سالادی به نام پیاز، روس سالادی(سالاد روس، تقریبا شبیه الویه است)، سالاد آزمه (فلفلی و تند است)، میوا پلاکی که با صدف تهیه می گردد، فاسیو پلاکی یا لوبیای یونانی، شاک شولا که از بادمجان درست می گردد .

در سفره استانبول در کنار غذاهای اصلی، می توانید منوی متنوعی از شیرینی جات دسرها و نوشیدنی ها را نیز ببینید. یکی از مجذوب کنندهترین قسمت های تشکیل دهنده مطبخ ترکیه و استانبول، شیرینی ها و دسرهای آن هستند. تمامی دنیاگردانی که از استانبول گذر کرده اند، از تنوع و طعم زیبای این شیرینی ها سخن گفته اند. شیرینی جات این سفره رنگین را میتوان به سه دسته میوه ای، شیرینی جات تهیه شده از شیر و شیرینی جات خمیری تقسیم نمود.

شیرینی جات میوه ای مثل مرباها بیشتر در سفره صبحانه بکار میروند. تنوع زیاد میوه در جغرافیای ترکان باعث شده است که تقریبا از هر نوع میوه، سبزی و حتی خشکبار مربا تهیه گردد. نوع دیگر شیرینی تهیه شده با میوه ها نیز کمپوت ها یا خوشابها هستند که بعنوان دسر در کنار غذاهای اصلی صرف می شوند. خوشابها که از پختن یا نگهداشتن میوه جات در آب تهیه میگردد انواع مختلفی دارند که از میان آنها میتوان به کمپوت زردآلو، سیب، به، انگور و حتی پسته اشاره نمود. اما مارمالاد هم از بخشهای پر طرفدار سفره ترک است. اگر مربا بصورت آبمیوه یخ زده تهیه گردد شبیه ژله میگردد که اهالی قدیم شهر به این دسر ژله مانند نام پلته داده بودند. یکی از مشهورترین انواع شیرینی جات تهیه شده با شیر محلبی ها هستند.

محلبی ها که شبیه به پودینگ هستند بسته به موادی که به آنها اضافه میگردد و یا طرز پختشان، به نامهای مختلفی خوانده شده و بنا به عادت قدیم با گلاب یا دوشاب خورده می شوند.

منبع: تاپ تراول

به "آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب غذا خوردن و غذاهای معروف استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید