بهترین سوغات و صنایع دستی زنجان؛ از چاقوی زنجان تا سبزی کوهی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، حرف از سوغات زنجان که به میان می آید همه یاد چاقوی زنجان می افتند. چاقوی زنجان که آوازه جهانی دارد، درکنار ظروف مسی خوش رنگ و لعاب و ملیله کاری، جزو صنایع دستی زنجان هستند که می توان آنها را برای کسانی که به یادشان هستید از این شهر سوغات ببرید.

بهترین سوغات و صنایع دستی زنجان؛ از چاقوی زنجان تا سبزی کوهی

صنایع دستی زنجان

چاقوی زنجان

مشهورترین سوغات زنجان، چاقوی خوش تراش آن است. چاقو به صورت دست ساز از ابتدا در زنجان و آلمان تولید می شده است، این را رئییس اتحادیه چاقوسازان زنجان می گوید.

تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان برمی شود. در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه آنها داس و ابزار جنگی انسان های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش هزار سال عقب برد.

در زنجان بیش از 200 مدل چاقو پیدا می شود و در این میان چاقوهای آشپزخانه برای خودشان دنیایی دارند، متفاوت از سایر چاقوها.

چاقوهای زنجان به تیزی بسیار زیادشان شهره اند و دلیل این کیفیت بالا هم تعیین است. برای درست کردن شان از دسته های نشکن، نسوز و تیغه های ضد زنگ استفاده می شود و معروف است که آشپزخانه ای که در آن چاقوی زنجان باشد، یکی از کامل ترین هاست.

حال اگر بخواهید چاقوی زنجان را بخرید چطور بفهمید اصل است یا نه؟ دسته و تیغه هایی که در چاقوی زنجان و برای مصرف آشپزخانه استفاده می شوند یک تکه هستند، اما چاقوهای کارخانه ای که امروزه در سوییس، نروژ، ترکیه و سوئد تولید می شوند دسته هایی دارند که به صورت جداگانه ساخته می شوند. علاوه بر چاقو، قندشکن، قیچی، دشنه و قداره هم جزو سوغات زنجانند.

می توان آنها را از بازار سنتی زنجان که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است و در خیابان انقلاب واقع شده، خرید.

بهترین جاهای دیدنی زنجان کجاست؟

ملیله کاری

ملیله کاری یکی از اصلی ترین صنایع دستی زنجان است و البته گران قیمت ترین آنها. شمش های نقره ذوب می شوند و از قالب مخصوص می گذرند تا تبدیل به مفتول هایی یک سانتی شوند. بعد دوباره ذوب می شوند و از قالب می گذرند تا قطرشان این بار به یک میلی متر برسد. بعد آن قدر با سیم کش کشیده می شوند تا نازک تر و ظریف تر شوند و آماده ملیله کاری.

ساخت ظرف و ظروف به شیوه ملیله کاری به دوره هخامنشیان برمی شود. در آن زمان ملیله کاری هنری بود مختص اشراف و درباریان. این روزها ملیله سازی در تزیین انواع پایه هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذا و چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و پارچه به کار می رود و جزو نفیس ترین سوغات و صنایع دستی زنجان است.

چاروق

یکی دیگر صنایع دستی زنجانی ها، چاروق است. چاروق، پاپوشی است کف چرمی با رویه ای از ابریشم و زری و سیم وگلابتون با دو منگوله که براساس منابع تاریخش به 2000 سال پیش برمی شود و بیشتر چوپانان در دشت و بیابان آن را می پوشیدند.

درست است که چاروق های قدیمی پر زرق و برق و منگوله دار بودند و پاشنه نداشتند، اما چاروق هم مشمول گذشت زمان شده و تغییر کرده است. خبری از زرق و برق و منگوله و گلابتون رویشان نیست و با اضافه شدن پاشنه و رویه چرمی به آنها، کفش مناسب و قشنگی برای بیرون از خانه هم هستند. از اینها گذشته بوی بد هم نمی گیرند.

مس

مسگری در زنجان مثل بیشتر صنایع دستی این استان سابقه ای طولانی دارد. به طوری که آن را به یک هزار سال قبل و دوره ساسانیان نسبت می دهند. مسگری در زنجان و به خصوص قلم زنی روی مس که همان زدن نقش و نگار روی ظروف است، دستخوش تغییرات زیادی شده است. و متاسفانه از رونق سال های گذشته چندان خبری نیست.

مس زنجان را می توان از روی نقوشی که به روش کنده کاری روی آن ایجاد می شود تشخیص داد. انواع ظروف مسی از جمله لگن، مجمعه، آفتابه و لگن، قابلمه و تشت را که می تواند زینت دهنده هر خانه ای باشد از بازار مسگرها می شود خرید.

قالی بافی

زنجان در قالی بافی هم شهره است. بافت قالی در این شهر به دوره ساسانیان برمی شود. بیدگینه، نام و رسم دارترین فرش زنجان است؛ فرشی پر از طبیعت، با چهار لچک و ترنجی شش ضلعی و متنی پوشیده از گندمزار.

بیدگینه در بازار کمیاب است. اما غلط ماهی، تخته ماهی، قلتوق، خمسه، بسته میری، چارقات در بازار بسیارند. فرش افشار زنجان هم که جزو قالی های ریزبافت و پشمی است از پرطرفدارترین فرش های ایرانی به شمار می رود، به طوری که طرح و رنگ و دوامش شهره عام و خاص است.

در زنجان بیش از 63 هزار بافنده به صورت تمام وقت و نیمه وقت قالی می بافند. جاجیم و گلیم هم در روستاها بافته می شود.

سبزیجات کوهی زنجان

زنجان، یکی از سرآمدان تولید سبزیجات کوهی است. چرا؟ چون آب و هوا و میزان بارندگی در این شهر مناسب است. در زنجان می توان انواع و اقسام سبزیجات کوهی را از بازار خرید ولی اینها از بقیه معروفترند و خاصیت درمانی دارند:

غاز یاغی یا پای غاز که نامش را به خاطر شکل و شمایلش گرفته. این سبزی را هم در پلو می ریزند و هم در سوپ. غازیاغی برای تصفیه خون، درمان بیماری های پوستی، تنظیم ترشحات غدد داخلی مفید است و آرامش بخش هم هست.

گل آقا یا تره کوهی که تند است، برای تهیه کوکو از آن استفاده می کنند، در آش و سوپ هم آن را می ریزند. بالابردن یادگیری یادگیری، کاهش ابتلا به سکته قلبی و سرطان، تقویت سیستم دفاعی بدن، دفع کلسترول و افزایش قدرت بینایی از خواص گل آقاست.

بهترین رستوران های زنجان کدامند؟

شیرینی های زنجان

زنجانی ها نان خوشمزه ای دارند به نام نان اردک. که نانی است روغنی و محلی که هم با غذا خورده می شود و همه چای. موادش هم بسیار ساده است. آرد نان بربری، تخم مرغ، شیر، شکر، بکینگ پودر و روغن و گاهی آب پنیر را باهم ترکیب و مواد را در روغن سرخ می کنند. این نان با مربا یا عسل محشر می شود.

اما شستی های زنجان معروف ترند. شستی، شیرینی ای است ساده که از آرد، پودر قند و کره درستش می کنند. بعد از ورز دادن، شیرینی پز با انگشت شستش به وسط خمیر فشار می آورد. و باعث شکل گرفتن یکی از شیرینی های خوشمزه ترک ها می شود.

زنجانی ها همچنین شیرینی ای دارند به نام انگشت پیچ که با چای خورده می شود. سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر و آب موادی را باهم، هم میزنند و این کار را آنقدر ادامه می دهند تا شبیه عسل سفت شود و دور انگشت بپیچد.

دیگر سوغات زنجان

در بازار رنگارنگ زنجان که راه می روید اگر چشمتان به اینها هم خورد بدانید که مرغوبند و جزو بهترین سوغات و صنایع دستی زنجان:

گیوه، جوراب و دستکش، لباس ها و پارچه های سوزن دوزی، نمد، ظرف و ظروف سفالی، کیسه های حمام و تابلوهای خاتم.

سفر به دودکش جن ماهنشان؛ جاذبه عجیب وغریب زنجان

منبع: اسنپ تریپ

به "بهترین سوغات و صنایع دستی زنجان؛ از چاقوی زنجان تا سبزی کوهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین سوغات و صنایع دستی زنجان؛ از چاقوی زنجان تا سبزی کوهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید