آیا آفت دهان همان تبخال است؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خیر، آفت با تبخال یکی نیست، آفت درون دهان است و مسری نیست. تبخال ویروسی است و اغلب در اطراف لب ها و خارج از دهان مشاهده می گردد و به علت ماهیت ویروسی اش، بسیار مسری است

آیا آفت دهان همان تبخال است؟

نویسنده: محمد جواد واعظی

خیر، آفت با تبخال یکی نیست، آفت درون دهان است و مسری نیست. تبخال ویروسی است و اغلب در اطراف لب ها و خارج از دهان مشاهده می گردد و به علت ماهیت ویروسی اش، بسیار مسری است. آفت دهان بین نوجوانان و جوانان شایع است و اغلب در مواقع استرس و فشار روحی (مثلاً در زمان امتحانات) به سراغ آنها می آید. برای کاهش درد آفت دهان می توان از استامینوفن استفاده کرد و از خوردن نوشیدنی داغ پرهیز کرد. استفاده از دهان شویه آب نمک هم مفید است.

اگر به طور مکرر به آفت دهان مبتلا می شویم چه باید بکنیم؟

ابتلای مکرر به آفت دهان ممکن است عوارض استفاده از یک داروی خاص یا نشانه بیماری دیگر باشد. در این موارد بهتر است به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید.

البته ممکن است آفت دهانی زمینه ژنتیکی داشته باشد. اما برخی از بیماری هایی که بر سیستم ایمنی اثر می گذارند مانند لوپوس، بیماری های مزمن، بیماری سلیاک، ایدز هم ممکن است سبب آفت دهانی مکرر شوند. البته تشخیص همه این موارد به عهده پزشک است.

علت ابتلا به آفت دهان چیست؟

در بیشتر موارد دلایل ابتلا به آفت دهان دقیقاً معین نمی گردد، عوامل چند گانه ای ممکن است سبب بروز آفت دهان شوند. برخی از آنها عبارتند از:

* خراشیدگی در مخاط دهانی. این خراشیدگی ها ممکن است در اثر مسواک زدن، کار دندانپزشکی یا تصادف بوجود بیاید.

* رژیم غذایی که کمبود ویتامین B12، روی، اسید فولیک و آهن دارد

* خمیر دندان هایی که دارای سدیم لوریل سولفات هستند

* حساسیت به برخی از باکتری های درون دهان

* هورمون ها

* استرس

* سیگار کشیدن

* اشکالات سیستم ایمنی بدن

هنگام ابتلا به آفت دهان از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

از خوردن غذاهای پر ادویه و تند پرهیز کنید. غذاهای ترش هم زخم های آفت را تحریک می نمایند.

چه خوراکی هایی به بهبود آفت یاری می نمایند؟

ماست: ماست زیاد بخورید. ماست نه تنها به بهبود آفت یاری می نماید بلکه از پیشرفت آن هم جلوگیری می نماید. البته باید دقت کنید که ماست از نوع شیرین شده نباشد (حاوی شکر نباشد).

عصاره آلوورا: به اسم دهان شویه می توانید از آن بهره ببرید.

دارچین: مقداری دارچین را در آب حل کنید و به اسم دهان شویه بهره ببرید. تقریباً 5 دقیقه آن را در دهان نگه دارید.

عسل: زخم های آفت را با کمی عسل بپوشانید و بگذارید بماند. عسل یکی از مفیدترین درمانهای خانگی برای زخم های دهان است. البته طبیعی بودن عسل بسیار مهم است.

گوجه فرنگی و انبه: مقدار مصرف گوجه فرنگی و انبه تازه را افزایش دهید. این دو میوه به بهبود زخم ها یاری می نمایند.

سیر: سیر دارای مواد ضد باکتری است، بعلاوه مقادیر زیاد سلنیوم در آن به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید. البته قبل از استفاده از سیر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از مولتی ویتامین از آفت دهان پیشگیری می نماید؟

گرچه کمبود ویتامین با آفت دهان مرتبط است، اما خوردن روزانه مولتی ویتامین از بیماری های دهان، از جمله آفت پیشگیری نمی نماید.

بیشتر بخوانید: داروهای خانگی جهت بهبود تبخال

آنالیز ها نشان می دهد، استفاده مولتی ویتامین روزانه برای افرادی که به آفت دهان عود نماینده (RAS) مبتلا هستند، اثری در پیشگیری ندارد. اما طبق برخی از تحقیقات قدیمی تر، برای بیمارانی که کمبود ویتامین دارند استفاده از مولتی ویتامین با دوز بالا در پیشگیری مؤثر است. در یک تحقیق تازه، افراد شرکت نماینده، کمبود ویتامین نداشتند و دوز ویتامین هم خیلی پایین بود. در این تحقیق مقدار ابتلا به مسائل دهانی در افرادی که دارونما برای آنها تجویز شده بود، از افرادی که مولتی ویتامین مصرف می کردند، بیشتر نبود.

یک متخصص بیماریهای دهانی در این زمینه می گوید: در برخی بیماران، کمبود ویتامین سبب آفت دهانی می گردد، به ویژه کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک در این میان نقش دارد.

حدود 40 درصد از جمعیت آمریکا مبتلا به آفت دهان می شوند که اغلب در سنین کمتر از 50 هستند. آفت دهان بین نوجوانان و جوانان شایع است و اغلب در مواقع استرس و فشار روحی (مثلاً در زمان امتحانات) به سراغ آنها می آید. برای کاهش درد آفت دهان می توان از استامینوفن استفاده کرد و از خوردن نوشیدنی داغ پرهیز کرد. استفاده از دهان شویه آب نمک هم مفید است.

منبع مقاله :

واعظی، محمد جواد، (1396)، دانستنیهای پزشکی، قم: نوید حکمت، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "آیا آفت دهان همان تبخال است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آفت دهان همان تبخال است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید