تحولی در صنعت کود شیمیایی تنها با یک ایده ی ساده!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، خبرگزاری خبرنگاران- کود شیمیایی یا Chemical Fertilizer دارای مواد مغذی اصلی مورد نیاز گیاه یعنی عناصر پتاسیم، نیتروژن و فسفر است و با وجود برخی معایب در بین کشاورزان و به طور کلی صنعت کشاورزی استفاده گسترده ای دارد. در این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب این نوع کودها و سپس اهمیت ساخت جعبه و طراحی بسته بندی حرفه ای این محصولات برای پخش داخلی و صادرات بپردازیم.

تحولی در صنعت کود شیمیایی تنها با یک ایده ی ساده!

بررسی مزایا و معایب کود شیمیایی

کود شیمیایی(Chemical Fertilizer) که به آن کود غیر آلی، سنتزی یا مصنوعی هم گفته می گردد حاصل تصفیه شدن مواد کود با پرکننده یا فیلرهای شیمیایی هستند و عموما از مواد غیر آلی مثل فرآورده های نفتی و سنگ ها تولید می شوند. بیشتر کشاورزان در مشاغل خود به استفاده از کودهای شیمیایی تمایل زیادی دارند با اینکه همانطور که اشاره خواهیم کرد معایبی نیز دارند اما دلیل اصلی در کنار مزایایی که خواهیم گفت این است که سه ریز مغذی اصلی یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند و به همین دلیل هم به آنها کودهای NPK هم می گویند که به نسبت های مختلف در بازار موجود هستند.

اما چرا استفاده از کود شیمیایی با چالش و تردید همراه است و چرا اساسا طرفداران استفاده از کود در صنعت کشاورزی به دو دسته طرفداران کودهای شیمیایی و کودهای آلی تقسیم می شوند. در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این نوع کودها و اهمیت بسته بندی و طراحی مناسب و حرفه ای جعبه کود شیمیایی خواهیم پرداخت:

مزایای کود شیمیایی:

  • استفاده از کودهای شیمیایی منجر به رشد بهتر، سریعتر و بیشتر محصولات کشاورزی می شوند مخصوصا مواقعی که تعداد زیادی گیاهان باعث فقیر شدن خاک از مواد مغذی می گردد و تنها با کود می توان جبران کرد
  • با استفاده از این کودها، گیاهان قویتری خواهید داشت و قویتر بودن گیاهان به معنای مقاومت و قدرت آنها در مبارزه با آفات گیاهی است و هر چقدر مکانیسم دفاعی قویتری داشته باشند نیاز به استفاده از حشره کش و آفت کش ها که عوارض جانبی مختلفی دارند نخواهد بود
  • در برخی کشورهای دنیا به طور کلی خاک غنی وجود ندارد و تنها راه استفاده از کود شیمیایی است
  • برخی از این کودها اسیدی یا قلیایی هستند یعنی علاوه بر اینکه مواد مغذی گیاه را تأمین می کنند به عنوان تنظیم کننده pH خاک نیز استفاده می شوند
  • امکان ذخیره سازی و حمل آنها به شکل گرانول وجود دارد که حمل و نقل راحتی دارند و هم کود شیمیایی به این فرم تا مدت زمان طولانی بدون از دست دادن خاصیت خود دوام می آورد
  • قیمت و فراوانی کودهای شیمیایی به ترتیب پایینتر و بیشتر از کودهای آلی است و به سرعت می توان کود مورد نیاز را با مواد مغذی ثانویه مثل کلسیم، منیزیم و گوگرد پیدا کرد.
  • در صورتی که بخواهید این نوع کودها را با سایر ترکیبات مثل علف کش یا حشره کش ها ترکیب کنید مسئله ای پیش نمی آید و تنها کافیست کود شیمیایی مایع خریداری کنید و طبق نسبت گفته شده مخلوط کنید
  • اثربخشی تزریق کود یا ترکیب کردن آن با خاک پس از چند روز معین می گردد نیاز نیست که چند هفته یا حتی چند ماه صبر کنید چون آزادسازی مواد مغذی در آنها سریعتر از کودهای آلی می باشد.

کود شیمیایی باعث رشد بهتر، سریعتر و بیشتر گیاهان و محصولات زراعی می گردد .

معایب کود شیمیایی:

  • آلودگی خاک یکی از معایب اصلی استفاده از این نوع کودهاست که به مرور زمان سبب آلودگی خاک می گردد که اثرات منفی روی رشد گیاه و محیط زیست مثل آب های زیرزمینی دارد.
  • در برخی موارد نادر، این کودها روی کیفیت محصولات گیاهان نیز اثر منفی می گذارد به همین دلیل کشاورزان باید موقع خرید کود شیمیایی و استفاده از آن مطمئن باشند که آسیبی به کیفیت و سلامت مواد غذایی گیاه نخواهد زد.
  • علاوه بر آسیبی که در دراز مدت به خاک و محصولات گیاه و حتی محیط زیست وارد می گردد برای کشاورزان هم چندان امنیتی ندارد و می تواند موجب بیماری در آنها گردد به همین دلیل حتما توصیه می گردد موقع کوددهی به گیاهان حتما از دستکش و تجهیزات لازم استفاده گردد.
  • معمولا مواد غذایی ثانویه ندارند و این باعث بروز مشکل در گیاهان می گردد مثلا نبود آهن باعث افتادن برگ ها شده و نبودن منیزیم باعث سیاه شدن برگ ها می گردد.
  • با اینکه مصرف کود شیمیایی به خاطر جذب سریع باعث رشد سریع و بیشتر گیاهان می گردد اما همین رشد سریع باعث سخت کردن شرایط برای رشد ایده­آل سایر گیاهان جوانتر شده که هنوز ریشه های آنها در جذب مواد غذایی قدرت و سازگاری کامل را پیدا نکرده اند و در این شرایط باید کود بیشتری هم مصرف کنید لذا با اینکه قیمت کمتری دارند اما در نهایت مقدار بیشتری هم باید خرید کرد.
  • کودهای شیمیایی برای هر نوع گیاهی درصد خاصی از NPK را دارند و میزان مصرف نیز متفاوت است به همین دلیل احتمال اینکه بدون داشتن اطلاعات دقیق کشاورزان اقدام به استفاده کنند زیاد بوده و در نتیجه آلودگی خاک، گیاه و از بین رفتن میکروارگانیسم های مفید خاک در این حالت بیشتر هم می گردد
  • کود شیمیایی در اثر آبکمک به راحتی شسته می گردد و افزایش آب باعث رقیق شدن کود و کاهش مقدار غلظت ماده مؤثر آن می گردد و لذا پس از آبکمک هم معمولا کوددهی انجام می گردد.

یکی از معایب اصلی استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی، آلودگی خاک، گیاهان و آب های زیرزمینی است

اهمیت طراحی حرفه ای جعبه کود شیمیایی و بسته بندی

همانطور که متوجه شدید با وجود برخی معایبی که برای کودهای شیمیایی نام می برند همچنان مصرف آن در صنعت کشاورزی بسیار بالاست و تصور این صنعت بدون چنین کودهایی امکان ناپذیر است و به همین دلیل استانداردهایی برای کارتن سازی و ساخت جعبه های کود شیمیایی و بسته بندی آن تعریف شده و به همین دلیل شرکت های تولید کننده و عرضه کننده کودهای شیمیایی در سراسر دنیا از جمله ایران با شرکت های حرفه ای در این زمینه به طور مجزا قرارداد همکاری امضاء می کنند.

به عنوان مثال باید جعبه و بسته بندی کود شیمیایی از پلیمر سه لایه باشد تا با مواد مؤثر کود واکنش ندهد، ضدآب و رطوبت باشد. جنسی که برای ساخت این جعبه ها استفاده می گردد رنگ یا مواد سازنده آن در اثر زمان به کود منتقل نگردد. قابلیت بازیافت داشتن این بسته بندی ها کمک زیادی به محیط زیست خواهد کرد. وزن کم فاکتور مهم دیگری است که باید در بسته بندی و ساخت جعبه کود به آن توجه کرد تا مشکلاتی در ارسال و انبارداری ایجاد نکند.

علاوه بر اینکه بسته بندی انواع مختلف کود شیمیایی باید از ویژگی های گفته شده برخوردار باشند لازم است که چاپ لوگو و نشان تجاری و لیبلینگ، انتخاب رنگ و درج اطلاعات به طور معین و واضح، رنگ های با کیفیت و ماندگار نیز به بهترین شکل انجام گردد که تنها شرکت های با سابقه کاری حرفه ای در این زمینه می توانند این مورد را برای شما تضمین کنند.

حتما به این موضوع اشراف کامل دارید که مشتریان ابتدا ظاهر بسته بندی و کیفیت ساخت و ویژگی های گفته شده را می بینند پس در جذب اولیه مشتری بسیار تأثیرگذار است و پس از آن کیفیت عالی کود مطرح می گردد.

همکاران ما در مجتمع چاپ و بسته بندی وبلاگ تکنولوپ هنر با بیش از 10 سال سابقه درخشان و ایده هایی نو و یونیک و رضایت بالای مشتریان این اطمینان خاطر را به شما می دهند که بهترین کارتن سازی و ساخت جعبه و طراحی و چاپ لوگو و لیبلینگ را برای شما انجام خواهند داد.

نمونه بسته بندی کود شیمیایی توسط شرکت چاپ و بسته بندی وبلاگ تکنولوپ هنر پیشرو.

منبع: خبرگزاری آریا

به "تحولی در صنعت کود شیمیایی تنها با یک ایده ی ساده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولی در صنعت کود شیمیایی تنها با یک ایده ی ساده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید