خبرنگاران ناکامی دیگر برای کاخ سفید در دقیقه 90

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تهران- خبرنگاران- شمارش معکوس برای رسیدن موعد لغو تحریم های تسلیحاتی ایران شروع شده و دولت دونالد ترامپ که تقلای بسیاری برای مانع شدن در برابر این رویداد مهم و حاصل برجام انجام داده بود، حالا تنها در فاصله حدود دو هفته مانده به انتخابات، ناکامی دیگری را در فهرست سیاه ناکامی های سریالی او در برابر جمهوری اسلامی ایران شاهد خواهد بود.

خبرنگاران ناکامی دیگر برای کاخ سفید در دقیقه 90

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تقلای ترامپ برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران درحالی در آستانه شکست نهایی قرار گرفته که با توجه به برگزاری انتخابات قریب الوقوع در روز 13 آبان و اوضاع نه چندان رضایتبخشی که او در نظرسنجی ها دارد، به شدت احتیاج به جمع آوری امتیاز برای رهایی از شکست دارد.

یکی از مفاد توافق هسته ای ایران با غرب خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر (27 مهر) بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده که به عنوان دستاوردی مهم نیز به شمار می رود.

براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که مهر تاییدی بر توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام) ژوئیه 2015 است؛ تحریم ایران در خصوص ممنوعیت فروش سلاح و تجهیزات نظامی سنگین؛ در 18 اکتبر (27 مهر) لغو خواهد شد.

دولت ترامپ پس از خاتمه دادن به مشارکت خود در برجام، در ماههای اخیر تلاش کرد مانع از خاتمه یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه 2231 شورای امنیت شوند. از این رو ابتدا یک قطعنامه 13 صفحه ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبه رو شد، در نتیجه وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و در 4 بند ارائه دهند که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود. این پیش نویس قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد به طوری که از 15 عضو شورای امنیت 13 عضو با قطعنامه آمریکا مخالفت کردند.

تنش ترامپ با ایران و جامعه دنیای از سال گذشته و هنگامی شروع شد که ایالات متحده فهمید پس از خروج از برجام دیگر نمی تواند به آسانی از مزایای آن علیه تهران استفاده کند. از میانه های سال 2019 رسانه های دنیا بر خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران (از 18 اکتبر- 27 مهر) تمرکز کردند و مخالفت با نخستین امتیاز حقوقی و سیاسی توافق هسته ای برای تهران، کاخ سفید را به تکاپو واداشت.

مایک پمپئو در 31 مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد که در این راستا نیز باخت.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در خصوص لغو تحریم تسلیحاتی ایران توضیح داد: ما هفته آینده به مردم این خبر خوش و تبریک را می دهیم ده سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده برطرف می گردد چهار سال سر این موضوع با آمریکا جنگیدیم چهار سال آمریکا این در و آن در می زد این که روز 27 مهرماه اتفاق نیافتد این روز اتفاق می افتد که به خاطر ایستادگی مردم است. این به خاطر تلاش دیپلمات های ماست که آمریکا پیروز نشد. آن هایی که می گویند برجام برای ما چه نموده این یکی از کارهای برجام است. تحریم تسلیحاتی را برداشت و از یکشنبه میتوانیم از هر کس می خواهیم اسلحه بخریم و به هر کس می خواهیم اسلحه بفروشیم.

همچنین محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری برطرف محدودیت های تسلیحاتی از27 مهرماه را پیروزیت عظیم ایران در کارزار با آمریکا بیان کرد و گفت: از هفته دیگر محدودیت هایی که در زمینه صادرات و واردات تسلیحاتی داشتیم برداشته می گردد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در جدیدترین موضع گیری در این رابطه از خاتمه نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی ایران در بامداد 27 مهرماه جاری اطلاع داد و گفت: 27 مهر، روز شکست آمریکاست که علیرغم گردن کشی و حیله گری ها نتوانست کار خود را جلو ببرد.

اگرچه خروج دولت دونالد ترامپ از بعضی توافق های بین المللی منجر به بروز اختلاف نظرهایی میان اروپا و واشنگتن شد اما تاثیر چندانی در هم پیمانی میان آنها نداشت اما در میان تمامی این توافق ها، برجام به عنوان توافقی تاریخی و ثمره دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران، تنها توافقی است که اروپایی ها حاضر نیستند از آن عبور نمایند و تن به خواسته دولت ترامپ دهند.

خروج از برجام و شروع کارشکنی های آمریکا

آمریکا با خروج از برجام، توافق بین المللی را که بیشتر کارشناسان از آن به عنوان دستاورد قرن حاضر یاد نموده بودند، زیر پا گذاشت و عملا در خلاف جهت اصول و قوانین عرف بین المللی حرکت کرد. دولت دونالد ترامپ در این راستا طی ماههای اخیر بحث تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شدت پیگیر بود و توجیهات بی پایه و اساسی را مطرح می کرد. این در حالی است که در ماه اوت گذشته، تلاش واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم های بین المللی ضد ایرانی که طبق قطعنامه 2231 لغو شده بودند، ناکام ماند.

پیشتر نیز همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جز دومینیکن با رد قاطعانه پیش نویس قطعنامه آمریکا، به همراه ریاست این شورا اعلام نموده اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

در این میان امضانمایندگان برجام همگی بر اجرای دقیقا توافق هسته ای تاکید داشته اند و اعلام نموده اند که تحریم تسلیحاتی ایران از 27 مهر لغو خواهند شد. مسکو در ماه سپتامبر از تمایل خود به توسعه همکاری های نظامی با ایران پس از برطرف تحریم تسلیحاتی اطلاع داد و چین نیز گفت میخواهد پس از 18 اکتبر (27 مهر) به ایران سلاح بفروشد.

مخالفت دنیای با یک جانبه گرایی واشنگتن

حمایت جامعه دنیای از توافق هسته ای، ایالات متحده را منزوی ساخته است و بیشتر کشورها آمریکا را فاقد هرگونه صلاحیتی برای درخواست بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران می دانند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حالی پیشتر مدعی ازسرگیری تحریم ها ازجمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، مخالفت آشکار خود را با آن گفت و به جز آمریکا، تنها دومینیکن به آن رأی مثبت داد و همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه ریاست این شورا اعلام نموده اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این زمینه نخواهد کرد.

کارشناسان و مقامات بین المللی در حالی اقدامات آمریکا در تمدید تسلیحاتی ایران را مغابر با اصول بین المللی می دانند که خود آمریکایی ها نیز این پروژه دولت ترامپ را باخته می دانند. جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ اخیرا بیان کرد: تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها باخته و این مساله تلاش های آمریکا را برای حذف برنامه تسلیحات هسته ای ایران تضعیف می نماید.

در این میان واشنگتن از همراهی متحدانش علیه ایران به شدت ناامید شده است. این مسئله را مقامات آمریکایی اذعان نموده اند. الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا گفت که واشگتن از کشورهای اروپایی درباره اعمال تحریم های تسلیحاتی علیه ایران ناامید شده است. وی اظهار کرد: واشنگتن از متحدان اروپایی اش ناامید شده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر اعلام نموده بود که تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز 27مهرماه امسال(18 ماه اکتبر) لغو خواهد شد.

وی اخیرا گفته بود: شورای امنیت در قطعنامه 2231 مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می نماید گفت که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد آنالیز شورای امنیت است.

لاوروف گفت: روز 18 ماه اکتبر سال 2020 تحریم ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که تحریم های آمریکا بر همکاری های ایران و روسیه تاثیری نمی گذارند.

به همین دلیل میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز گفت: تمام تلاش های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران باخته است و در آینده نیز بی نتیجه خواهد ماند.

اولیانوف اخیرا در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ تکنولوپ در مسکو در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده با توجه لغو محدودیت تسلیحاتی ایران روز 18 اکتبر (27 مهر) می تواند از آن ممانعت کند، گفت: تلاش های اخیر آمریکا در شورای امنیت برای این اقدام (ادامه تحریم تسلیحاتی ایران) ناتوانی این کشور را نشان داد.

ایگور کوروتچنکو سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه هم معتقد است که هیچ محدودیت حقوقی برای فروش تسلیحات به ایران باتوجه به این واقعیت که محدودیت تسلیحاتی در خصوص تهران تمدید نشده، وجود ندارد.

کوروتچنکو که از کارشناسان نظامی مطرح در روسیه است روز سه شنبه در گفت وگو با وبلاگ تکنولوپ توضیح داد: براساس قوانین بین المللی هیچ ممنوعیتی در خصوص همکاری تسلیحاتی با ایران وجود ندارد و روسیه بر این امر مهم تاکید دارد.

ایگور کوروتچنکو سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه معتقد است که هیچ محدودیت حقوقی برای فروش تسلیحات به ایران باتوجه به این واقعیت که محدودیت تسلیحاتی در خصوص تهران تمدید نشده، وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: براساس قوانین بین المللی هیچ ممنوعیتی در خصوص همکاری تسلیحاتی با ایران وجود ندارد و روسیه بر این امر مهم تاکید دارد. ایران و روسیه می توانند همکاری درازمدت در حوزه فنی -نظامی داشته باشند.

این کارشناس ارشد روس ادامه داد: روسیه می تواند هر چیزی که ممنوع نیست بفروشد و ایران هم هر چیزی که لازم دارد می تواند برای خرید به روسیه پیشنهاد بدهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ناکامی دیگر برای کاخ سفید در دقیقه 90" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناکامی دیگر برای کاخ سفید در دقیقه 90"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید