دانشمندان پیروز به ساخت کوچک ترین ردیاب امواج فراصوت شدند ، تصویربرداری با وضوح فوق العاده

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، دانشمندان آلمانی پیروز به ساخت کوچک ترین ردیاب امواج فراصوت شده اند که ریزتر از سلول خون است و امکانات جدیدی را در تصویربرداری با وضوح فوق العاده بالا ایجاد خواهد کرد.

دانشمندان پیروز به ساخت کوچک ترین ردیاب امواج فراصوت شدند ، تصویربرداری با وضوح فوق العاده

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ تکنولوپ، دانشمندان مرکز تحقیقات سلامت محیط زیست در آلمان و دانشگاه فنی مونیخ، دستگاهی را برای آشکارسازی امواج فراصوت ابداع کرده اند که در نوع خود کوچک ترین در جهان است. آن ها نتایج تحقیقات خود را مهیج توصیف کرده اند و امیدوارند که با این فناوری در آینده بتوان امکان مطالعه بافت های بیولوژیکی با جزئیات بی سابقه ای را فراهم آورد.

دانشمندان امیدوارند که با ظهور این فناوری، فناوری مربوط به تصویربرداری فراصوت یا همان سونوگرافی سنتی منسوخ خواهد شد. فناوری کنونی سونوگرافی متکی به دستگاه های پیزوالکتریک است. این دستگاه ها فشار ناشی از امواج فراصوت را می گیرد و آن را به ولتاژ الکتریکی تبدیل می کند.

کیفیت تصویر تولید شده در دستگاه های سونوگرافی کنونی مستقیما به اندازه آشکارساز پیزوالکتریک بستگی دارد؛ هرچه آشکارساز کوچک تر باشد، وضوح تصویر بالاتر است. اما همین مساله به نوبه خود حساسیت دستگاه را به خطر می اندازد. در واقع دانشمندان آلمانی سعی کرده اند در پژوهش خود نوع دیگری از فناوری تصویربرداری را ابداع کنند که به جای دستگاه های پیزوالکتریک به سیلیکون فوتونیک متکی است.

فناوری مبتنی بر سیلیکون فوتونیک به دلیل اینکه به اجزای نوری کوچک شده امکان تجمع در بالای تراشه های سیلیکونی کوچک را می دهد، پتانسیل زیادی در برخی زمینه ها مثل رایانش نسل جدید و انتقال داده دارد. در حقیقت، سیلیکون قادر است نور را در ابعاد بسیار کوچکی محدود کند و دانشمندان نیز از همین قابلیت در دستگاه خود استفاده کردند.

این دستگاه که آشکارساز سیلیکونی موج بر ایتالون یا SWED نامیده شده است، به جای ردیابی ولتاژ از طریق بلور های پیزوالکتریک، با تغییرات شدت نور در هنگام انتشار از مدار های فوتونی کوچک شده کار می کند. محققان ادعا می کنند که این این دستگاه حتی از سلول خون هم کوچک تر است و این نخستین باری است که از آشکارسازی به این اندازه برای تشخیص امواج فراصوت استفاده می شود.

اندازه این دستگاه تقریبا نیم میکرون و حداقل 10 هزار برابر کوچک تر از کوچک ترین ردیاب های پیزوالکتریک است و به این ترتیب، توانایی تصویربرداری از اندازه های کمتر از یک میکرومتر را دارد. در نتیجه با این روش می توان با وضوح فوق العاده بالا، از سلول ها و بافت های بدن تصویربرداری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشمندان پیروز به ساخت کوچک ترین ردیاب امواج فراصوت شدند ، تصویربرداری با وضوح فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان پیروز به ساخت کوچک ترین ردیاب امواج فراصوت شدند ، تصویربرداری با وضوح فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید