ویروسی تازه که برای اولین بار به دام افتاد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، ویروس هیبریدی فراری از سیستم ایمنی برای اولین بار مشاهده شد.

ویروسی تازه که برای اولین بار به دام افتاد

محققان دریافتند ویروس های RSV و آنفولانزا با هم ترکیب شده و نوع تازهی از ویروس بیماری زا را تشکیل می دهند.

خبرنگار علمی لیندا گدس به وسیله اشتراک گذاری در فیس بوک، شرح داد، دو ویروس تنفسی رایج می توانند با هم ترکیب شوند و یک ویروس ترکیبی تشکیل دهند که قادر به فرار از سیستم ایمنی انسان و آلوده کردن سلول های ریه است، اولین باری است که چنین همکاری ویروسی تا کنون مشاهده شده است.

محققان بر این باورند که یافته ها می تواند به شرح اینکه چرا عفونت های همزمان می توانند منجر به بیماری های بدتر برای بعضی از بیماران گردد، از جمله پنومونی ویروسی که به سختی قابل درمان است، یاری کند.

هر ساله حدود 5 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت آنفولانزای A در بیمارستان بستری می شوند، در حالی که ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) عامل اصلی عفونت های حاد دستگاه تنفسی تحتانی در بچه ها زیر پنج سال است و می تواند باعث بیماری شدید در بعضی از بچه ها و بزرگسالان گردد.

دکتر جوآن هانی از مرکز تحقیقات ویروس MRC دانشگاه گلاسکو که رهبری این مطالعه را برعهده داشت، گفت: ویروس های تنفسی به عنوان بخشی از مجموعه ویروس ها وجود دارند که همگی یک ناحیه از بدن را هدف قرار می دهند.

ما باید درک کنیم که چگونه این عفونت ها در برخورد با یکدیگر رخ می دهند تا تصویر کامل تری از بیولوژی هر ویروس به دست آوریم.

در پاییز تعداد کووید در سطوح پایین تر به اوج خود می رسد، اما موارد آنفولانزا در حال افزایش است.

برای آنالیز، هانی و همکارانش عمداً سلول های ریه انسان را با هر دو ویروس آلوده کردند و دریافتند که به جای رقابت با یکدیگر مانند بعضی ویروس های دیگر، با هم ترکیب شده و یک ویروس هیبریدی به شکل درخت خرما را با RSV تشکیل می دهند.

پروفسور پابلو مورسیا، سرپرست این تحقیق که در Nature Microbiology منتشر شده است گفت: این نوع ویروس هیبریدی قبلاً هرگز توصیف نشده بود.

ما در خصوص ویروس هایی از دو خانواده کاملاً متفاوت صحبت می کنیم که با ژنوم و پروتئین های خارجی هر دو ویروس ترکیب می شوند.

این یک نوع تازه از پاتوژن ویروس است.پس از تشکیل، ویروس هیبریدی بعلاوه قادر بود سلول های مجاور را نیز آلوده کند؛حتی در حضور آنتی بادی هایی علیه آنفولانزا که معمولاً عفونت را مسدود می نماید. اگرچه آنتی بادی ها هنوز به پروتئین های آنفولانزا روی سطح ویروس هیبریدی چسبیده اند، ویروس فقط از پروتئین های RSV همسایه برای آلوده کردن سلول های ریه استفاده کرد.

مورسیا گفت: آنفولانزا از ذرات ویروسی هیبریدی به عنوان اسب تروا استفاده می نماید. علاوه بر یاری به ویروس ها برای فرار از سیستم ایمنی، پیوستن نیرو ها ممکن است آن ها را قادر به دسترسی به طیف وسیع تری از سلول های ریه کند.

در حالی که آنفولانزا معمولاً سلول های بینی، گلو و نای را آلوده می نماید، RSV تمایل دارد سلول های نای و ریه را ترجیح دهد، اگرچه همپوشانی وجود دارد.

دکتر استفن گریفین ویروس شناس در دانشگاه لیدز، گفت: احتمال ایجاد یک عفونت ریه شدید و گاهی کشنده به نام پنومونی ویروسی وجود دارد.

اگرچه او هشدار داد که تحقیقات بیشتری برای اثبات دخیل بودن ویروس های هیبریدی در بیماری های انسانی مورد احتیاج است.

او گفت: RSV نسبت به ویروس آنفولانزای فصلی به سمت ریه پایین تر می رود و هرچه عفونت بیشتر گردد، احتمال ابتلای شما به بیماری شدیدتر است.

این علت دیگری برای جلوگیری از آلوده شدن به چندین ویروس است، زیرا اگر اقدامات احتیاطی برای محافظت از سلامت خود انجام ندهیم، این [هیبریداسیون]احتمالاً بیشتر اتفاق می افتد.

به طور قابل توجهی، تیم نشان داد که ویروس های هیبریدی می توانند لایه های کشت داده شده سلول ها و بعلاوه سلول های تنفسی فردی را آلوده نمایند.

گریفین گفت: این مهم است، زیرا سلول ها به روشی معتبر به یکدیگر چسبیده اند و ذرات ویروس باید به روش صحیح وارد و خارج شوند.مرحله بعدی تأیید این مطلب است که آیا ویروس های هیبریدی می توانند در بیماران مبتلا به عفونت همزمان ایجاد شوند یا خیر، و اگر چنین است، کدام ها این قابلیت را دارد.

مورسیا گفت: ما باید بدانیم آیا این فقط با آنفولانزا و RSV اتفاق می افتد یا به سایر ترکیبات ویروسی نیز توسعه می یابد.حدس من این است که این امکان وجود دارد و فرض می کنم که به [ویروس های]حیوانی نیز توسعه می یابد.البته ما هنوز اول اکتشافات در این جهت هستیم.

منبع: سایت گاردین

وبلاگ تکنولوپ علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ویروسی تازه که برای اولین بار به دام افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروسی تازه که برای اولین بار به دام افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید