راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟ ، 5 ترفند مهم و کاربردی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، غذاهای ملی و سنتی هر کشوری جزء ثروت های آن کشور به شمار می رود. عدس پلو هم یکی از این غذاهای خوشمزه در فرهنگ ایرانی به شمار می آید که با آیین ما هم گره خورده و عدس پلوی نذری یکی از برترین غذاهای نذری مردم ایران است. این غذا با طعم عدس، برنج، و ادویه های مختلف به همراه میوه های خشک شده مثل کشمش و خرما از طعم و طراوت بی نظیری برخوردار است. در این مقاله، ما به آنالیز راز خوشمزه شدن عدس پلو می پردازیم تا شما هم بتوانید یک پلوی لذیذ و سالم در خانه خود تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله راز خوشمزگی سالاد ماکارونی را آنالیز نموده بودیم، خوب است به آن هم نگاهی بیاندازید.

راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟ ، 5 ترفند مهم و کاربردی

راز خوشمزه شدن عدس پلو ؛ یک غذای محبوب و سالم

عدس پلو یک غذای خوشمزه، غنی از پروتئین و فیبر است که می تواند یک وعده غذایی کامل و متعادل برای خانواده ها باشد. این غذا با ترکیب عدس، برنج و ادویه جات مختلف، طعمی منحصر به فرد دارد. بنابراین برای آن که آن را به گونه ای بپزید که زبانزد خاص و عام شود و بخشی از برنامه غذایی هفتگی تان باید حتما رازهای خوشمزه شدن عدس پلو را بدانید.

1. نکات مهم برای عدس

برای تهیه یک عدس پلو خوشمزه، انتخاب عدس با کیفیت بسیار مهم است. برترین گزینه برای عدس پلو، عدس هایی با دانه های کوچک و رنگ یکنواخت هستند. بعلاوه، عدس های تازه معمولا طعم بهتری دارند.

اما خوشمزه شدن عدس پلو فقط کافی نیست که عدس مناسب انتخاب کنید بلکه باید عدس را به خوبی و به مقدار لازم بپزید تا نه خیلی له شود، آنقدری که پوستش جدا شود، نه آنقدری که سفت باشد و نپخته. بنابراین بهتر است عدس را قبل از این که له شود و پوستش جدا شود بپزید و باقی پخت را به زمان دم کشیدن برنج واگذاری کنید. یا در همان ابتدا مقداری نمک به آب عدس اضافه کنید تا عدس وا نرود.

نکته دیگری که باید برای خوشمزه شدن عدس پلو به آن دقت کنید مقدار عدس به برنج است. معمولا مقدار عدس را نصف برنج در نظر می گیرند البته دقت داشته باشید که حجم عدس هم مثل برنج بعد از پخت بیشتر می شود بنابراین بیشتر از این مقدار از عدس استفاده نکنید.

حواستان باشد که آب عدس را در برنج نریزید چون آن وقت برنج تان رنگ عدس را به خود می گیرد و تیره می شود ضمن این که غذایتان هم نفاخ می شود.

2. روش های مختلف پخت عدس پلو

عدس پلو را می توان به چندین روش مختلف پخت. از جمله روش های معمول می توان به روش پخت عدس پلو به شکل کته، یا پخت عدس پلو به شکل آبکش اشاره نمود اما سوای این دو روش اضافه کردن مایه میانی به عدس پلو هم بخشی از تنوعی است که می توان به این غذا داد. عدس پلو با گوشت چرخ نموده، عدس پلو با گوشت قلقلی یا عدس پلو با مرغ یا حتی عدس پلو با سویا و پخت عدس پلو با کشمش و خرما هم نوع دیگری از تنوع دادن به پخت این غذاست. هر کدام از این روش ها به روش مخصوص خودشان به عدس پلو طعم و ارزش افزوده می دهند. اما برترین گزینه برای تهیه عدس پلو این است که آن را آبکش کنید.

نکاتی برای درست کردن مایه عدس پلو

چه عدس پلو را آبکش کنید چه کته، قاعدتا بهتر است مایه میانی آن را خوب و با دقت آماده کنید تا وقتی به برنج اضافه می شود، بتوانید برترین نتیجه را داشته باشید. مایه عدس پلو شامل عدس، پیاز سرخ شده و البته ادویه های مناسب عدس پلو است. اما در کنار آن ها خوب است کشمش و خرما یا حتی زرشک را هم بهره ببرید.

یادتان باشد این غذا خورش ندارد بنابراین مایه آن باید به قدر کافی روغن داشته باشد و البته برنج باید آنقدری خوب بپزد که نرم باشد اما نه آنقدر که شفته شده باشد و عدس در آن له شده باشد.

اگر به مایه میانی گوشت اضافه می کنید حتما به مزه دار کردن آن دقت کافی داشته باشید. طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده و طرز تهیه عدس پلو با مرغ را می توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

جالبی عدس پلو این است که بدون گوشت هم خوشمزه است و البته حتی می توانید آن را با سویا هم بپزید. طرز تهیه عدس پلو با سویا و کشمش را قبلا در کتاب کاله آورده ایم.

3. افزودن ادویه های مناسب راز اصلی خوشمزه شدن عدس پلو

عدس پلو بدون ادویه قطعا کامل نیست. بنابراین خوب است برای تهیه عدس پلو دم دستتان ادویه لازم عدس پلو که معمولا زعفران و دارچین است را بگذارید. کلا حواستان باشد که در ریختن زعفران در این غذا چه برای تزیین، چه برای عطر و طعم دادن به غذا دست ودلباز باشید. اگر می خواهید ادویه مخلوط عدس پلو داشته باشید می توانید جزییات ادویه مناسب این غذا و نحوه ترکیب آن ها را با هم در مطلب ادویه مناسب عدس پلو بخوانید.

4. سرو کردن عدس پلو به شکلی خاص و زیبا

بخش عمده خوشمزه بودن عدس پلو به تزیین آن برمی شود. شاید از جمله قبل تعجب نموده باشید اما واقعیت همین است. عدس پلو از آن دسته غذاهایی است که به خاطر داشتن کشمش، خرما و حتی پیاز داغ به خوبی می توانید آن را تزیین کنید. اگر نگاهی به عدس پلوهای نذری بیندازید متوجه می شوید که یکی از دلایل خوشمزه بودنشان تزیین مناسبشان با مواد عدس پلوست. کافی است برای تزیین عدس پلو علاوه بر برنج زعفرانی، از کشمش و خرما و حتی مایه عدس پلو که معمولا گوشت چرخ نموده است بهره ببرید و آن ها را به اشکال مختلف روی عدس پلو بریزید تا غذایتان زیباتر شود.

5. مقدار برنج و عدس برای خوشمزه شدن عدس پلو

یکی از نکات مهم در تهیه و پخت یک عدس پلوی خوشمزه این است که مقدار عدس و برنج را به درستی انتخاب کنید. در حالت عادی مقدار عدس نصف برنج در نظر گرفته می شود اما باید دقت کنید که نوع عدس و برنج تان چطور است. چون هم عدس و هم برنج بعد از پخت حجمشان افزایش می یابد. اما در کل با توجه به نوع عدس و حتی ذائقه تان می توانید مقدار عدس را به همین نسبت در نظر بگیرید یا کمتر کنید. برای آشنایی با جزییات مقدار مواد لازم عدس پلو می توانید طرز تهیه عدس پلو ساده برای 4 نفر را مرور کنید.

منبع: کتاب کاله

به "راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟ ، 5 ترفند مهم و کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟ ، 5 ترفند مهم و کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید