راز موفقیت نیوزلند درمقابله با کرونا

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، عملکرد جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در مقابله با کرونا سبب شد تا این کشور سومین نقطه امن جهان در شرایط همه گیری این بیماری شناخته شود. مستندات حاکی است که واکنش سریع ولینگتون به همراه پراکندگی جغرافیایی، جمعیت کم، توسعه یافتگی و اعتماد ملی، مهمترین ابزارهای ایجاد این توفیق بوده است.

راز موفقیت نیوزلند درمقابله با کرونا

جغرافیا ، جمعیت و اقتصاد

براساس آمار منتشر شده، جمعیت نفوس در نیوزیلند در ژوئن سال 2019 میلادی، 4 میلیون و 917 هزار نفر ثبت شده که این رقم در سال 2006 برابر با 4 میلیون و 27 هزار نفر بوده است.

طبق گزارش های رسانه ای جمعیت این کشور اقیانوسیه با نرخ رشد 1.4 تا 2 درصد تا سال 2025 (پنج سال آینده) به رقمی حدود 5.51 میلیون نفر خواهد رسید.

جمعیت نیوزیلند در جغرافیای این کشور ساحلی در دو بخش شرقی و غربی در دل اقیانوس آرام پراکنده اند اما وزنه جمعیت و جغرافیا در بخش شرقی سنگین تراست که این موضوع به دلایل تاریخی در قرون 18 و 19 و نیز میزان بارندگی در این کشور باز می شود.

رشد تولید ناخالص داخلی نیوزیلند در سال 2019 میلادی 2.7 درصد برآورد شد، رشد اقتصادی که این کشور به طور مستمر و پیوسته از آن بهره منداست.

براساس بنیاد هریتج؛ نیوزیلند به عنوان سومین اقتصاد آزاد جهان از بین 180 کشور درسال گذشته میلادی شناخته شده است. این کشور در 12 شاخص اقتصادی از جمله حقوق مالکیت، کسب و کار آزاد و آزادی تجارت رتبه بسیاربالایی داشته است.

واکنش دولت آردن در بحبوحه کرونا

براساس گزارشی که چهارشنبه گذشته روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد نیوزیلند سومین مرکز امن در جهان در شرایط همه گیری ویروس کرونا بوده است که این شرایط ناشی از واکنش سریع این کشور به این مساله بوده است.

خانم آردرن از اولین روز درگیری این کشور با این بحران گفت که دولت وی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر این ویروس و نجات جان مبتلایان و نیز پیشگیری از ابتلای افراد سالم به این بیماری به کار خواهد گرفت.

دستورالعمل های دولت آردرن در یک برنامه مدون و مدیریت شده یکی پس از دیگری بی وقفه به اجرا درآمد که از جمله آنها؛ اعلام دوران قرنطینه، تعطیل کردن تمام مشاغل و فعالیت های جاری عمومی و بستن مرزها و ورودی های این کشور به روی اتباع خارجی و همزمان اجرای اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا بوده است.

نیوزیلند درحالی سومین هفته درگیری خود با بیماری کووید-19 را می گذارند که تا به امروز قریب به 100 هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست داده اند، اما دولت خانم آردرن در این مدت اقداماتی را انجام دادکه به گفته وی بخوبی از آن پاسخ گرفته است.

آردرن روز پنجشنبه گذشته خطاب به مردم نیوزیلند در تشریح اقدامات اجرا شده این نوید را به مردمش داد که با اقدامات احتیاطی اجرا شده باید گفت که این کشور شاهد چرخشی در این زمینه است اما همه ما نباید از خود ابراز رضایت داشته باشیم تا با همکاری هم شاهد پایان یافتن دوره بحران این بیماری باشیم.

وی اضافه کرد: اعتقاد و اعتماد مردم به دانشمندان، مقامات و رهبری سیاسی سبب شد تا با هم راه درستی را در پیش گیریم.

وی تاکید کرد :حقایق نشان می دهد که نیوزیلند نیز پیش از شروع قرنطینه از نظر همه گیری در آستانه شرایط بحرانی مانند ایتالیا و اسپانیا قرار داشت اما سیاست های اتخاذ شده و رعایت قوانین و مقررات توسط مردم سبب شد تا این کشور شاهد آن شرایط نباشد.

خانم آردرن تاکید کرد که نیوزیلند در ماه مارس گذشته شاهد ثبت فهرست 205 نفر به عنوان مبتلا به بیماری بود که اگر این شرایط ادامه می یافت، تعداد مبتلایان در این کشور باید به 10 هزار نفر می رسید.

نیوزیلند تا به امروز بیش از نیمی از قرنطینه چهار هفته ای را طی کرده است و آمار قربانیان آن به 4 نفر رسیده است.

نشریه استاف به نقل از کارولین مک النای، مدیر بهداشت عمومی گفت که دو نفر از جان باختگان افراد کهنسال با بیماری های زمینه ای بودند. شمار کل مبتلایان به کرونا در این کشور به یک هزار و 210 رسیده است.

تدابیر گسترده قرنطینه در نیوزیلند شامل تعطیلی تمام ادارات و خدمات غیرضروری می شود. برخی رسانه های بین المللی از سرعت عمل دولت نیوزیلند در مقابله با این ویروس، اجرای تعطیلی عمومی، همکاری گسترده مردم در رعایت ضوابط اعلام شده به عنوان واکنش سریع و پیروز دولت و مردم نیوزیلند در کنترل این بیماری نام می برند.

اکنون نیوزیلند برنامه بلندپروازانه ای در ادامه جهت دارد، ولینگتون درصدد است تا این بیماری را کاملا از مرزهای ساحلی خود پاک کند و از این رو در یک حرکت چشمگیر از اواسط ماه مارس گذشته مرزهای خود را کاملا بست و به شدت تحت کنترل قرار داد.

برای سرزمین جزیره ای نیوزیلند که یکی از پایه های مهم اقتصادی خود را بر درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری گذاشته است این اقدام بسیار سخت می نمود ،چرا که این کشور که در انتهای این کره خاکی واقع شده است، انزوا را در دوران قرنطینه برگزید.

البته به نظر می رسد که هنوز زود است تا اقدامات نیوزیلند در رویارویی کامل با یک همه گیری جهانی را کاملا پیروز ارزیابی کرد و ضرورت دارد تا سیاست های این کشور تا پایان این بحران ادامه یابد.

نکته حائز اهمیت این است که واکنش این کشور با رخدادهای اجتماعی و سیاسی بسیار سریع است. دولت آردن در کمتر از 72 ساعت پس از حمله مسلحانه یک تروریست به دو مسجد درکرایست چرچ که به عنوان بزرگترین حمله مسلحانه تاریخی این کشور ثبت شده است، گفت که قانون ممنوعیت استفاده از اسلحه نیمه اتوماتیک را به مجلس ارائه می دهد که این اقدام نیز با پیروزیت انجام و پس از تائید کامل مجلس اجرایی شد.

البته برخی احزاب منتقد دولت از آردرن انتقاد کرده اند که دولت وی حتی می توانست سریعتر نیز عمل کند.

در مجموع دولت نیوزیلند نشان داد که در جهت عبور از بحران کرونا مصمم است به گونه ای که وزیر بهداشت نیوزیلند پس از آنکه به همراه خانواده اش مقررات قرنطینه را شکست و در ساحل دریا رانندگی کرد، با ابراز پشیمانی از این عمل، خود را احمق خواند و استعفایش را تقدیم نخست وزیر کرد.

دیوید کلارکوزیر بهداشت این کشور با اعتراف به نابخردی خود پذیرفت که رانندگی به طول 20 کیلومتر کنار ساحل مصداق نقض مقررات قرنطینه عمومی است، لذا معترف و پشیمان از این اقدام، ضمن حفظ پست خود در این شرایط بحرانی تا اطلاع ثانوی، استعفای خود را نیز تقدیم جسیندا آردرن نخست وزیر کرد.

این کشور بدون هیچ درنگی از 20 مارس گذشته که مرزهای خود را بر روی ورود تمام اتباع خارجی بست، شاهد ورود 40 هزار نفر از اتباع خود از دیگر کشورها به مرزهایش بود. براساس مقررات، این افراد در هتل های تعطیل شده اسکان یافته و پس از اتمام دوران قرنطینه اجباری خود به خانواده و جامعه بازگشتند.

دولت آردرن با این وجود روز پنجشنبه گفت که هنوز این اقدامات را کافی نمی داند و مقررات سخت گیرانه در مرزهای این کشور تشدید خواهد شد تا این کشور بتواند پیروزیت بیشتری در داخل برای رفع مسائل ناشی از بحران کرونا بدست آورد.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "راز موفقیت نیوزلند درمقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز موفقیت نیوزلند درمقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید