روستای زشک در مشهد، روستایی برای تمام فصول!

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، روستای زشک در مشهد | Zoshk

امروز می خواهیم تا کوله پشتی ایرانگردی خودمان را برداریم و به روستای زشک در مشهد برویم. شهر مشهد بیشتر به وسیله بارگاه ملکوتی امام هشتم و بزرگوار شیعیان، امام رضا (ع) شناخته می شود اما این شهر زیبا چه در داخل شهرش و چه در اطرافش، پر است از جاذبه های دیدنی و زیبا. یکی از همین جاذبه های دینی، روستای زشک است که از همه لحاظ می توانیم با اطمینان بگوییم که از بی نظیرترین جاذبه های این شهر مقدس است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، روستای زشک در مشهد را بهتر و بیشتر بشناسیم.

روستای زشک در مشهد، روستایی برای تمام فصول!

از لحاظ جغرافیایی، روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله 20 کیلومتری از شهر مشهد مقدس قرار گرفته است. این روستا در واقع در شهر شاندیز واقع شده است و بر اساس سرشماری که از طریق مرکز آمار ایران در سال 1385 از روستای زشک در مشهد صورت گرفت، جمعیت این روستای زیبا و بسیار خوش آب و هوا 2171 نفر اعلام گشت. البته درباره جمعیت این روستا نمی توان اظهار نظر خاص و محکمی کرد زیرا، جمعیت این روستا در فصل تابستان به علت آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد، افزایش پیدا می کند و به حدود 8 هزار نفر می رسد و در فصول سرد جمعیت آن، کمتر می گردد.

وجود المان های مختلف و متعددی در این روستا باعث شده است که روستای زشک در مشهد بین خیلی از گردشگران داخلی و خارجی معروف و محبوب باشد. از این المان ها و داشته های طبیعی به طور مثال می توانیم به وجود چشمه سارهای متعدد و منحصر به فرد، باغات سر سبز، محیط طبیعی زیبا و مناسب، آب و هوای فوق العاده و در نهایت زیبایی طبیعی این روستا اشاره کنیم. بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است اما دیدنش در فصل پاییز و زمستان نیز توصیه می گردد.

رودخانه دائمی این منطقه از جنوب روستا گذشته و وجود باغ های بسیار زیبا و نیز هوای مطبوع این منطقه هر بیننده ای را مجذوب و محسور خود خواهد کرد. زشک از معدود ییلاقات شهر مشهد است که با وجود حفظ نفوذ جامعه شهری و نیز همجواری با شهر مشهد توانسته است تا همچنان هویت طبیعی خود را حفظ نماید. جالب است درباره این روستا این نکته را بدانید که زشک در لغت برگرفته شده از واژه زو اشک است.

این واژه در زبان محلیان به معنای چشمه های جوشان می باشد. جالب است بدانید که اگر در راستا رودخانه ای که در این روستا در جریان است پیش بروید، رودخانه ای را در نهایت خواهید دید که کاملا خشک شده است و در بین رودخانه های دیگر خشکی را به وجود آورده است. این در حالی است که در ادامه خواهید دید که وقتی چند صد متر پایین تر از آن بروید می بینید که آب فراوانی از دل زمین به بیرون می جوشد و دقیقا به همین دلیل است که این روستا را به عنوان زو اشک یا چشمه های جوشان نام گذاری کرده اند.

روستای زشک به علت دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین منطقه ها ییلاقی شهر مشهد شناخته می گردد. البته خوبی این چشمه سارها تنها برای نام گذاری این روستا کاربرد نداشته است بلکه به علت وجود این چشمه های جوشان و متعدد در این منطقه، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی در اختیار باغداران است.

در باغات روستای زشک در مشهد محصولاتی همچون: گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو برداشت می شوند و از جمله محصولات باغی و بسیار معروف روستای زشک می باشند. شاید به خاطر برکت این رودخانه ها و چشمه سارهایش باشد که کار و پیشه بیشتر مردم روستای زشک، باغ داری، پرورش دام و طیور و شیلات و صنایع دستی می باشد.

البته باید بدانید که علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک طبخ می گردد نیز اشاره کنیم که چه در میان محلی ها و چه در میان گردشگرانی که حال برای اولین بار به این روستا می آیند و یا برای چندمین بار است که روستای زشک را می بینند و طرفداران بسیاری دارد و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می گردد، محبوب است. اگر قصد سفر به روستای زشک در مشهد را دارید باید این نکته را بدانید که در این روستا برای رفاه حال مسافران و گردشگرانی که به این روستا سفر می نمایند، بخش های خدماتی بسیاری همچون رستوران و چایخانه های سنتی مختلفی را با امکانات مختلف و متنوع در این منطقه دایر کرده اند.

البته اگر در این شهر گرسنه شدید و خواستید تا غذا بخورید توجه داشته باشید که، در راستا روستای زشک در مشهد و حوالی روستای ابرده شما و همراهانتان می توانید تا از مزه کباب معروف شاندیز و یا کوبیده آن امتحان کنید.

در سفرتان به این روستا می توانید از خدمات مجموعه گردشگری و رستوران کوروش ابرده که بین میلاد سه و چهار قرار گرفته است استفاده نمایید. رستوران ایرانیان ابرده نیز نبش میلان 23 است و رستوران آفتابگردان نیز بین ییلاق 4 و 6 قرار گرفته اند و با انواع کباب های محلی از شما پذیرایی می نمایند.

باید به این نکته توجه نمایید که به علت وجود راستاهای خاص کوهنوردی که در این روستا وجود دارد، کوهنوردان می توانند به راحتی از راستاهای ایجاد شده به بالای کوه های زشک صعود نمایند. شاید به علت وجود راه های مناسب این روستا است که این مکان، به محل مناسبی برای کوهنوردان در سراسر ایران تبدیل شده است. قله چمن که یکی از ارتفاعات بینالود است که با 3020 متر ارتفاع جهت صعود کوهنوردان در فصول مختلف سال بسیار پرتردد و پر طرفدار می باشد.

همچنین تله کابین زشک، نخستین تله کابین در منطقه شمال شرق کشور است که در حال حاضر از جمله طرح های گردشگری و در حال اجرای این منطقه است. به گفته کارشناسان، این پروژه می تواند در ماندگاری مسافران در شهر مشهد نقش بسیار زیادی ایفا نماید. پروژه تله کابین منطقه زشک شهر مشهد با قابلیت جابه جایی بین 8 تا 10 هزار نفر گردشگر در طول روز یکی از بزرگ ترین و مجهزترین پروژه های تله کابین در سطح کشورنیز تلقی خواهد شد.

جاذبه های رستای زشک در مشهد

این روستا پر است از جاذبه اما چند مورد از دیدنی های این روستا را برای شما به اختصار آورده و توضیح می دهیم.

  • چشمه قلقلی: این چشمه یکی از پرآب ترین و دیدنی ترین چشمه ها در ییلاقات اطراف مشهد است. آب این چشمه، مثل لوله آبی ترکیده، با قل قل از زمین می جوشد. از روستای زشک تا چشمه قلقلی، 4 کیلومتر راه خاکی فاصله است. چشمه قلقلی ابتدای راه صعود به قله های چمن، فِلِسکه و شیرباد هم هست.

روستای سقف های شیروانی: باغ های پرمیوه و رودخانه پر آب با آب های سرد، به علاوه بافت سنتی روستا، بهترین مناظری است که می گردد در زشک دید.

  • قله شیرباد: قله شیرباد، بلندترین قله کوهستان بینالود است. این قله با ارتفاع 3 هزار و 339 متر از سطح دریا، بلندترین قله رشته کوه بینالود است و راه صعود به آن از روستای زشک در مشهد می گذرد. زشک و حیطه، آخرین روستاهای این راستا هستند. راه صعود به قله، یک راستا پاکوب است که از حاشیه رودخانه به سمت ارتفاعات می رود. جان پناه شیرباد هم در این راستا و ارتفاع 3 هزار متری واقع شده است. قله شیرباد بلندترین ارتفاع را در بین 3 استان خراسان دارد و به همین دلیل به بام خراسان معروفیت دارد.
  • دره نِهِل: دره نهل، در دامنه های شرقی قله شیرباد، دره ای سرسبز است که سرچشمه رودخانه زشک در آن واقع شده است. چشمه نهل یک چشمه پرآب است که در چمنزاری موسوم به اولنگ قرار گرفته است. یکی دیگر از راستاهای صعود به قله شیرباد هم از همین دره و از کنار چمشه پرآبش آغاز می گردد. حاشیه رودخانه زشک در دره نهل، رویشگاه گل های بابونه هم هست.
  • قله چمن: قله چمن با 3 هزار و 40 متر ارتفاع، یکی از قله های کوهستان بینالود است که روستای زشک در دامنه های شمالی آن واقع شده است. این قله با شیب ملایمی که دارد، یکی از مناسب ترین قله ها برای راهپیمایی و کوهنوردی های سبک است. همچنین دامنه های قله چمن، یکی از بهترین رویشگاه های گیاهان خوراکی و دارویی در اطراف زشک است. عمده سبزی های کوهی و گیاهان دارویی که مخصوصا در بهار در این منطقه عرضه می گردد از دامنه های قله چمن، چیده شده اند.

چگونه به روستای زشک در مشهد برویم؟

شما از مشهد تا روستای زشک تنها 1 ساعت لازم است زمان بگذارید. برای سفر به زشک ابتدا باید به شهر شاندیز بروید. یک جاده مستقیم از پارک وکیل آباد مشهد، شما را به این شهر می رساند. از شاندیز تا زشک، حدود 15 کیلومتر راه است. روستای ابرده هم به همین دلیل و در میانه راه شاندیز و زشک واقع شده است.

منبع: الی گشت

به "روستای زشک در مشهد، روستایی برای تمام فصول!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای زشک در مشهد، روستایی برای تمام فصول!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید