سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، شاید کمتر کسی با استان یون نان در چین آشنایی داشته و حتی به آن سفر کرده باشد. اگر به شما بگوییم که در این استان چه تنوعی از قومیت و فرهنگ را می توانید شاهد باشید، احتمالا شما هم با ما هم عقیده خواهید بود که یک سفر کوتاه برای بازدید از دیدنی های معروف استان یون نان واقعا کم است. زیبایی های طبیعی این استان هم کم نیستند و میتوان آنها را در کنار 25 گروه قومیتی متنوع اضافه کرد. با ما در راهنمای سفر به استان یون نان همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف استان یون نان آشنا کنیم.

سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی

تماشای سیستم آبکمک یون نان را به هیچ وجه از دست ندهید

شاید در ابتدای سفر به استان یون نان کمی برایتان عجیب باشد که سیستم آبکمک یک شهر هم می تواند جز اماکن تماشای آن بحساب آید. در پاسخ باید گفت تصور کنید در یک محوطه ای که برای آبکمک استفاده می شود، تراس هایی با مساحت 166 کیلومترمربع وجود داشته باشند. تصور کنید با غروب و طلوع خورشید نوری از استخرهای آب ساطع می شود که مانند رنگین کمان دارای رنگهای مختلفی است. در واقع، پدیده تجزیه نور روی آب این استخرها انجام می شود. زیبایی این استخرها وقتی بیشتر شده که تقریبا در هر دقیقه این نورهای رنگی زیبا تغییر کنند و این در واقع، بخاطر تغییر خورشید است.

در مورد قدمت این مکان، باید گفت که قدمت آن بیش از 1300 سال بوده و این تراس های شالیکاری برنج از طریق گروه قومیتی به نام هانی ایجاد شده اند. باید گفت که سه چشم انداز اصلی برای بازدید گردشگران تدارک دیده شده که البته این بازید منوط به کسب اجازه هم هست. مانند هر جای دیگری در جهان، بومیان می توانند به گردشگران کمک کرده و افراد با پرس و جو از آنها می توانند زیبایی های ناشناخته تری را ببینند. لازم به ذکر است امروزه این تراس ها به یکی از تماشای های معروف استان یون نان مبدل شده و تورهای گردشگری بازدید از آنها را در پایه کار خود قرار می دهند.

خوردن نودل های برنجی می تواند حالتان را جا بیاورد

بدون شک، اگر شما هم معنی گوکیامیشیان را بشناسید، بدنبال وجه تسمیه آن می گشت. معنی این غذا عبور از پلها برای رسیدن به نودل های برنجی بوده که در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد. اما، اگر کمی صبر کرده تا در مورد افسانه و قصه آن اطلاعاتی کسب کنید، دیگر این نام برایتان عجیب نخواهد بود. این قصه از جایی شروع می شود که شوهر یک زن به جزیره ای دیگری رفته و در آنجا مشغول مطالعه است. این زن باید غذای او را که در واقع سوپی خمیر نشده است، به او برساند. برای این امر، زن باید از یک پل بگذرد و اینگونه بود که این افسانه منجر به انتخاب نام گوکیامیشیان برای این غذا شد. در یون نان ابتدا مواردی مانند سبزی ها، گوشت ماهی، گیاهان معطر، ادویه جات و نودل برنج را با هم ترکیب کرده و پس از آن، همراه با آبگوشت مرغ آن را نوش جان می کنند.

جاذبه های شهر قدیمی لیجیانگ تجربه متفاوتی خواهند بود

به کسانی که علاقمند به بازدید از تماشای های معروف استان یون نان هستند، پیشنهاد می شود حتما از شهر قدیمی لیجیانگ تماشا کنند. عوامل مجذوب کنندهی که می توانند در این شهر شما را جذب کنند، علاوه بر جاده های مجذوب کننده و بعضا پر پیچ وخم و گیج کننده که با سنگ فرش پوشده شده اند، عبارتند از مغازه های یادگار فروشی، کافه ها، رستوران ها و مهمانسراها که واقعا تعدادشان کم نیست. براساس راهنمای سفر به استان یون نان باید بدانید که با توجه به قدمت 1000 ساله شهر که باعث شده در سال 1997 حتی خود شهر به میراث فرهنگی جهانی از نظر یونسکو مبدل شود، کاملا طبیعی است که ساختمانهای باستانی و واقعی از بین رفته باشند. اما، با همه این اوصاف در ساخت سازه های تازه طوری عمل کرده اند که لیجیانگ همچنان روح قدیمی خود را حفظ کند.

به علاوه این ها، از نظر یونسکو این میراث جهانی دارای چشم انداز شهری باکیفیتی است که این خود بخاطر وجود سنتهای فرهنگی مختلف در کنار هم بصورت هماهنگ است. ضمناً، از نظر هنری و موسیقی هم این خیابان با وجود اینکه محل تجمع موسیقیدان های محلی است که در این خیابان هنر خود را عرضه می کنند، بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این ها، انواع دیگری از موسیقی مانند موسیقی های چینی و غربی هم در کافه های کوچک تر خیابان عرضه می شوند. ضمن اینکه شوهای پر سر و صدا هم شبها در این خیابان انجام می شوند.

تماشای آبی ترین رنگ آبی لطفی دیگر دارد

اگر دلتان می خواهد به جایی که زوج ها در آنجا برای عروسی خود عکس می گیرند، مراجعه کرده و از زیبایی هایش بهره ببرید. بهتر است با کوه برفی اژدهای یشمی بیشتر آشنا شوید. چیزی که در مورد این قله میتوان گفت این است که با اینکه بلندترین قله کوهستان برفی اژدهای یشمی تنها دارای ارتفاع 5500 متری یا بیش از آن است، اما این قله در تاریخ خود بیش از یک بار هم فتح نشد. البته، علت این امر تنبلی کوهنوردان نبود. علتش را میتوان در عواملی دیگری یافت. یکی از این عوامل مسلما سخت بودن جهت کوهنوردی است، اما عامل تقریبا نهان دیگر این بوده که این جهت بقدری زیباست که هیچ فردی از تماشای چشم انداز ها آن سیر نمی شود و می تواند ساعتها به تماشا بنشیند.

براساس راهنمای سفر به استان یون نان ناگفته نماند که بلندترین قله از نظر اقلیت قومیتی ناکس که در واقع بومیان آن منطقه هستند، جنبه عرفانی داشته و بسیار مهم است. اما بشنوید از زییایی های این دره که با استفاده از یک ماشین کابلی همه چشم اندازهای آن قابل رویت است. این ماشین کابلی را بالای کوهپایه تعبیه کرده اند تا دره زیر آن کاملا قابل رویت باشد. مهمترین خصوصیت منحصر بفرد این دره، این است که در پایین آن چهار دریاچه بچشم می خورند. اما، این دریاچه ها دریاچه هایی معمولی نیستند، چرا که هر کدام از آنها یک رنگ بوده و در کنار هم طیف مختلفی از رنگ آبی را تشکیل می دهند. این رنگها به هیچ وجه رنگ های معمولی نیستند و حتی آبی ترین آبهایی هستند که چشم انسان به خود می تواند ببینید.

در مورد محل دره ماه آبی هم باید گفت که در وسط جهت صعود واقع شده است. البته، این زیبایی ها در صورت صاف بودن آسمان دو چندان بوده و حتی از لیجیانگ هم کوه دیده می شود. حال، نوبتی هم که باشد نوبت می رسد به راههایی که برای سفر شما به دره ببر جهنده و کوه برفی اژدهای یشمی در نظر گرفته شده اند. از بین این راهها میتوان به ون های کوچک اشاره کرد. در واقع، برای طی جهت با این وسیله نقلیه می توانید ون های کوچک 6 صندلی را از مبدا ایستگاه اصلی اتوبوس لیجیانگ یا حتی میانه جاده سوار شوید. روش دیگر این است که به مهمانخانه یا غرفه های آژانس های مسافرتی رفته و از طریق آنها اقدام به رزرو تور کنید.

دره ببر جهنده

شاید با شنیدن نام دره ببر جهنده به این فکر بیفتید که علت این نامگذاری چیست. برای پاسخ به این سوال لازم است قدری قوه تخیل شما را بکار بگیریم. تصور کنید رودخانه بزرگی وجود دارد که آبهای آن با قدرت هر چه تمام تر به صخره هایی که در پایین دره وجود دارند، برخورد می کنند. بدون شک صدایی که می شنوید، صدایی بسیار قوی است که حتی ممکن هست به صدای غرش یک ببر شبیه باشد. در واقع، صدای ببر جهنده از این دره می آید که می تواند نام آن هم باشد. این رود یانگ تسه نام داشته که واقعا رودخانه ای قدرتمند است. ارتقاع این دره به 3790 متر می رسد و با وجود این ویژگی این دره به یکی از عمیق ترین دره های جهان مبدل شده است. با شنیدن این توصیف، احتمالا بسکمک از شما به فکر بازدید افتاده اید.

نکته ای که براساس راهنمای سفر به استان یون نان وجود دارد این است که بسته به زمان احتمالی سفرتان به این دره شاید شرایط کمی متفاوت خواهد بود. اگر تنها قصد دارید به یک سفر یک روزه به این دره بروید، باید به طرف پایین یا در کنار حاشیه رودخانه رفته و در آنجا اقامتی کوتاه داشته باشید. اما اگر قصدتان سفری دو یا سه روزه است، شرایط کمی متفاوت بوده و باید با انتخاب کنار جهت بالایی که زمانبر است، خود را به جایی برسانید که چشم اندازی از آسمان، کوه و تنداب را پیش روی خود ببینید. باید گفت که انصافا چیزی که تجربه می کنید، ارزش صرف این زمان را هم دارد. در مورد اقامت هم اصلا جای نگرانی نیست، چرا که در این جهت و دره اقامتگاه های زیادی نظیر مهمانخانه ها و رستوران های ارزان قیمت وجود داشته که می توانید از وجود آنها بهره برده و سفر خود را به خوبی سپری کنید.

حشرات سرخ شده یون نان هم می توانند حائز اهمیت باشند

خوردن حشرات در فرهنگ و برنامه غذایی ما ایرانی ها جایی ندارد. اما، داشتن یکسری اطلاعات در این باب خالی از لطف نخواهد بود. چیزی که میتوان گفت این است که مردم چین با این جمعیت بسیار زیاد حتی به حشرات هم رحم نکرده و با بهینه سازی همه چیز را می خورند. سیخ کباب حشرات یکی از غذاهای تقریبا محبوب در بین غذاهای محلی یون نان است که در بازارهای این منطقه عرضه می شود. اما، تفاوتی که یون نان با سایر نقاط چین دارد، در این است که در این شهر انواع و اقسام حشرات از جمله کرم بامبو، کرم ابریشم، ملخ و سنجاقک وجود دارند. در توصیف این غذاها باید گفت که طعم شیرین، شور و تردی داشته و برای کسانی که از این موجودات متنفر نباشند، بسیار خوشایند خواهند بود.

پنیر سرخ شده یون نان

در جهان انواع مختلفی از پنیر وجود دارند. یکی از این نوع پنیرها، پنیر بز یون نان است که در کشورهای غربی هم مشابه آن وجود دارد با این تفاوت که پنیرهای غربی لطیف و ترد و پنیر بز سفت است. برای بدست آوردن این پنیر، نیاز است که شیر تازه بز را حرارت دهند. خوراکی که با این پنیر درست شده و بسیار هم طرفدار دارد، گوشت ران ژوان وی (Xuanwei) هست. تهیه این غذا تخصصی می خواهد که تقریبا تنها در یون نان وجود دارد.

بریانی را این بار در یون نان تجربه کنید

یکی از غذاهای پرطرفداری که در یون نان سرو می شود، بریانی به سبک یون نان نام دارد. این غذا به حدی دلچسب و لذیذ است که وقتی در کنار یک نوشیدنی سرو شود، یک شام عالی خواهد بود. توضیحی که در مورد این غذا میتوان داد، این است که در تهیه آن از ادویه ها و گیاهانی بسیار زیادی استفاده می شود. شاید با شنیدن این جمله به یاد سبک آشپزی جنوب شرق آسیا افتاده باشید. در حقیقت، باید گفت کاملا درست است، چرا که سبک آشپزی یون نان بخاطر موقعیت جغرافیایی این شهر که همجوار ویتنام، میانمار و لائوس است و از آنها تاثیرات فراوانی گرفت.

در مورد روش و نحوه طبخ این غذا باید گفت که ابتدا، از برنج چسبنده برای پر کردن بال های مرغ استفاده کرده و پس از آن بال ها را به سیخ کباب های بره و گاو کامل می کشند تا کاملا بریان شوند. ضمناً، در کنار این غذا از سس ماهی ادویه دار و شیرین هم استفاده می کنند.

تایلند را در شی شوانگ بنا Xishuangbanna هم می توانید تجربه کنید

در سفر به یون نان شاید در ابتدا و در گذر از شی شوانگ بنا تصور کنید که دارید در تایلند قدم می زنید. علت این امر هم این است که درختان نخل در این خیابان وجود دارند که تداعی کننده این حس برای رهگذران است. اما در مورد اینکه چرا در چنین شهری این درختان وجود دارند، باید گفت از آنجاییکه شی شوانگ بانا با لائوس هم مرز است و از نظر موقعیت جغرافیایی هم در جنوب یون نان قرار گرفته، به همین علت از نظر آب و هوا و پوشش گیاهی بسیار شبیه به کشورهای همجوار خود است. در باب آب و هوای شی شوانگ بنا باید گفت که حتی در زمستان و ماه دسامبر که کمترین دما را دارد، این دما چیزی در حدود 30 درجه سانتیگراد بوده که شبیه به تابستان کشورهای دیگر و حتی گرمتر است.

پس، با این اوصاف تعجبی هم ندارد که شاهد رویش نخل در این منطقه باشیم. اما، به علاقمندان به پیاده روی مژده ای باید داد و آن هم این است که در شی شوانگ بنا می توانید کیلومترها در کنار رودخانه ای به نام مکونگ (Mekong) پیاده روی کنید. در مورد دیگر جاذبه های گردشگری یون نان که در شی شوانگ بنا وجود داشته و می توانند برای بسکمک از شما هیجان انگیز باشند هم باید گفت که در حدود 30 درصد از جمعیت شی شوانگ بنا را اقلیت قومی تشکیل می دهند. نکته ای که در مورد این اقلیت وجود دارد، این است که بودایی هستند. بنابراین، اماکنی از جمله معابد بودایی ها، جنگل بارانی منگال و پارکهای مربوط به اقلیت قومی در این منطقه وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود.

در ادامه بخوانیدبرترین جاذبه های گردشگری چین | در سفر به چین به کجاها برویم؟منبع: همگردی

به "سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید