فلکساید معجزه نمی کند

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، اگر شما تعدادی ازدندان هایتان را از دست داده باشید، دندانپزشکان به شما دست دندان های تکه ای (پارسیل) و یا ایمپلنت را توصیه می نمایند. ولی کدامیک از این روش ها برای چه کسانی مناسب ترند؟ با دکتر محمد دشتی، ریاست کنگره متخصصان پروتزهای دندانی که در آذر ماه سال جاری برگزار می گردد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

فلکساید معجزه نمی کند

فلکساید معجزه نمی کند

مصاحبه با دکتر محمد دشتی

اگر شما تعدادی ازدندان هایتان را از دست داده باشید، دندانپزشکان به شما دست دندان های تکه ای (پارسیل) و یا ایمپلنت را توصیه می نمایند. ولی کدامیک از این روش ها برای چه کسانی مناسب ترند؟ با دکتر محمد دشتی، ریاست کنگره متخصصان پروتزهای دندانی که در آذر ماه سال جاری برگزار می گردد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، درباره انواع جایگزینی دندان های از دست رفته وقتی هنوز شما تعدادی دندان دارید به مصاحبه نشسته ایم.

آقای دکتر! چندی است که روی نوعی خاصی از دست دادن به نام فلکساید تبلیغات می گردد، آیا این تبلیغات پایه و اساس علمی دارند و کلا این دست دندان تفاوتی با دیگر دست دندان ها دارد یا خیر؟

در زمان های مختلف، ایده های گوناگونی برای روبه رویی با مسائل بیماران با پروتزهای پارسیل متحرک ارایه شده است اما تنها آن گروه از درمان ها توانسته اند جای خود را در دندانپزشکی پیدا نمایند که پیرو اصول علمی بیومکانیک و فیزیولوژیک بوده اند. پارسیل های متحرک دارای اجزا گوناگونی می باشند که همه این اجزای به وسیله یک اتصال دهنده اصلی به هم مربوط می شوند. خصوصیت بسیار مهم اتصال دهنده اصلی، غیرقابل انعطاف بودن آن است که موجب می گردد که نیروهای وارده به یک قسمت به گونه ای همگن به دیگر بخش ها منتقل گردد و به بافت های دهان کمترین آسیب را برساند. هنگامی که این خاصیت از پارسیل گرفته گردد، بافت های زیرین بر اثر فشارهای جویدن دچار تخریب می شوند. به هر حال، در موارد خاص و به گونه موقت برخی از این روش ها با تجویز دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرند.

کلا پروتزهای پارسیل، چه نوع دست دندان هایی هستند؟

پروتزهای پارسیل هنگامی کاربرد دارند که بیمار تعدادی از دندان هایش را از دست داده باشد. این پروتزها معمولا دارای یک اسکلت فلزی از جنس کروم- کبالت هستند که فلزی سبک و در عین حال بسیار سخت و غیرقابل انعطاف می باشد. اصول علمی که در پارسیل رعایت می گردد، موجب می گردد که هنگام غذا خوردن و در حرکات مختلف فک، به بافت لثه، دندان ها و سایر اجزای فک و دهان آسیبی نرسد. به علت متحرک بودن پارسیل، بیمار می تواند آن را پس از هر غذا خارج نموده و بدون احتیاج به وسایل پیچیده، بهداشت را کاملا رعایت کند. آنالیز های علمی نشان داده است که در صورتی که پارسیل متحرک به گونه صحیح ساخته شده باشد و بیمار هم به خوبی از آن مراقبت کند، یک درمان بلندمدت و قابل اعتماد می باشد.

برای چه بیمارانی توصیه می کنید و برای چه بیمارانی منع مصرف دارند؟

بیمارانی که تعدادی از دندان های خود را از دست می دهند و به دلایل مالی یا پزشکی امکان بهره گیری از ایمپلنت های دندانی را ندارند، کاندیدهای مناسبی برای پارسیل می باشند. به ویژه اینکه این درمان، یک درمان برگشت پذیر است و احتیاجی به تراش وسیع و آسیب زدن به دندان ها ندارند. چه بسا که همین اشخاص پس از مدتی استفاده از پارسیل، بتوانند شرایط مناسب برای دریافت ایمپلنت را به دست آورده و نوع درمان خود را عوض نمایند. بیمارانی که حالت تهوع شدید دارند و یا بهداشت خودداری رعایت نمی نمایند ازجمله کسانی هستند که برای درمان پارسیل مناسب نمی باشند.

روش های دیگری که جایگزین پروتز پارسیل است، چیست؟

برترین روش جایگزینی پارسیل متحرک، ایمپلنت های دندانی است. هر درمان دیگری در این دوره از علم دندانپزشکی، تهاجمی شمرده می گردد. این نکته جالبی است. یعنی درست برعکس آنچه که باور عموم است، این نوع درمان نه تنها با پیشرفت علم و تکنولوژی های تازه منسوخ نشده بلکه استفاده از آن به دلایلی که گفته شد، توجیه بیشتری یافته است.

چه تغییراتی می توان روی پروتزهای پارسیل انجام داد تا زیباتر شوند؟

در طرح درمان پارسیل، مساله زیبایی اهمیت بسیاری دارد. می توان با قرار دادن اجزای پارسیل از جمله گیره های فلزی (با همان کلاسپ) در محل هایی که دور از دید هستند، زیبایی مناسبی به دست آورد. امروزه بحث کلاسپ های شفاف، روش قابل قبولی را در مواردی با حساسیت بالای زیبایی ارایه داده است که می توان آن را در موارد انتخابی استفاده کرد.

به متخصص باید مراجعه کرد و یا دندانپزشک عمومی؟

در بیشتر موارد، یک دندانپزشک عمومی به خوبی می تواند درمان پارسیل را انجام دهد و تصمیم گیری برای آنکه آیا بیمار بهتر است نزد متخصص برود یا خیر، به عهده دندانپزشک عمومی می باشد. زمانی که دندان های به جای مانده دچار تخریب و یا سایش شدید شده اند و ارتفاع عمودی صورت کاهش پیدا نموده از جمله مواردی است که یک متخصص پروتز (یا پروستودونتیست) آمادگی بیشتری برای درمان آن دارد. به هرصورت درمان پارسیل یک درمان جامع بوده و معمولا احتیاج به آماد ه سازی های بافت سخت و نرم ما دارد. در این راستا ممکن است احتیاج به درمان ریشه، درمان لثه، ترمیم دندان ها، خارج کردن برخی دندان های غیرقابل استفاده و روکش ثابت و غیره داشته باشیم و احتمال ارجاع به چند متخصص وجود دارد. مهم نتیجه درمان می باشد و در بسیاری از موارد کار تیمی نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "فلکساید معجزه نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلکساید معجزه نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید