قدمت قدیمی ترین یخچال طبیعی زمین چقدر است؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، دانشمندان در پژوهشی تازه توانسته اند شواهدی را از قدیمی ترین یخچال طبیعی زمین با عمر 2.9 میلیارد سال پیدا نمایند.

قدمت قدیمی ترین یخچال طبیعی زمین چقدر است؟

به گزارش دیجیاتو؛ محققان در مطالعه جدیدی مدعی شده اند که شواهد مربوط به قدیمی ترین یخچال طبیعی جهان را در نزدیکی دشت های طلای آفریقای جنوبی پیدا نموده اند. قدمت رسوبات مربوط به این یخچال مخفی به حدود 2.9 میلیارد سال پیش برمی شود.

پژوهشگران دانشگاه اورگان در تحقیقی به سراغ رسوبات شیل زیر زمین رفتند و نمونه هایی را از سایت های موجود در شمال شرق آفریقای جنوبی آنالیز کردند که خود بخشی از ابرگروه پونگولا است؛ به جای مانده سنگ های آتشفشانی و رسوبی که در دوره نخست زیستی میانه (3.2 تا 2.8 میلیارد سال پیش) شکل گرفته بودند.

ایلیا بیندرمن، استاد زمین شیمی ایزوتوپ ها و آتشفشان شناسی دانشگاه اورگان می گوید: ما در نزدیکی دشت های طلای آفریقای جنوبی ذخایری از یخچال های طبیعی را پیدا نموده ایم که فوق العاده خوب حفظ شده اند.

این منطقه یکی از معدود ناحیه هایی است که از ابتدای شکل گیری زمین تا حد خوبی دست نخورده و بدون تغییر به جای مانده است.

دانشمندان برای مطالعه خود نمونه هایی از سنگ های رسوبی منطقه Kaapvaal Craton را گردآوری و آنالیز کردند. آن ها بعلاوه نمونه هایی از سنگ های جمع آوری شده به وسیله شرکت معدنی AngloGold-Ashanti را تحلیل نمودند.

محققان از روی این نمونه ها قدیمی ترین یخ رُفت های یخچال های طبیعی را کشف کردند. این یخ رفت ها درواقع ذراتی هستند که به تدریج بر اثر ذوب شدن یخچال ها به جا می مانند.

محققان برای معین شرایط اقلیمی زمان تشکیل این رسوبات از تکنیکی موسوم به تحلیل ایزوتوپ اکسیژن سه گانه استفاده کردند. در این تکنیک سه شکل متفاوت - یا ایزوتوپ - از اکسیژن در این رسوبات آنالیز شد. نتیجه این بود که اندازه هر ایزوتوپ در این نمونه ها با ایزوتوپ رایج در اقلیم های یخی مطابقت داشت.

وجود این مواد یخچالی در این ناحیه می تواند اطلاعاتی را درباره جغرافیا و اقلیم زمین در طول آن دوره به ما ارائه کند. برای مثال، محققان می گویند این اکتشاف می تواند نشان دهد که این ناحیه از آفریقای جنوبی حدود 2.9 میلیارد سال پیش به یکی از قطب ها نزدیک بوده است.

احتمال بعدی این است که کل زمین در طول آن دوره در شرایط یخچالی به سر می برده. اگر این نظریه درست باشد، این مطالعه می تواند قدیمی ترین مدرک از وجود چنین دوره سرمایش جهانی در طول تاریخ را به ما نشان دهد.

منبع: فرارو

به "قدمت قدیمی ترین یخچال طبیعی زمین چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدمت قدیمی ترین یخچال طبیعی زمین چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید