مرگ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، جورج بلیک، جاسوس دو جانبه بریتانیایی در دوران جنگ سرد در سن 98 سالگی درگذشت.

مرگ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت

به گزارش یورونیوز، خبرگزاری های روسیه روز شنبه به نقل از سرگئی ایوانوف، سخنگوی اداره اطلاعات خارجی این کشور خبر درگذشت جورج بلیک را منتشر کردند. او پس از آنکه در سال 1966 از زندان وورموود اسکرابز در غرب لندن فرار کرد در مسکو زندگی می کرد.

جورج بلیک در سال 1961 به اتهام جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی و افشای اسرار سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام آی 6) به 42 سال زندان محکوم شد.

سرگئی ایوانوف دلیل مرگ جورج بلیک را کهولت سن اعلام نمود. جورج بلیک هنگام مرگ باسابقه ترین مامور کا گ ب بود که همچنان در قید حیات

جورج بلیک تا انتها عمر تاکید می کرد که از جاسوسی علیه بریتانیا متاسف نیست. او که در هلند متولد شده بود در دوران جنگ دنیای دوم عضو نیرو های مقاومت در برابر آلمان نازی در هلند بود. جورج بلیک پس از جنگ دنیای دوم در ام آی 6 (MI 6) مشغول به خدمت شد. با این حال او پس از آنکه در جریان جنگ کره بمباران غیرنظامیان از سوی آمریکا را مشاهده کرد تصمیم به همکاری با کا گ ب گرفت.

پرآوازه ترین جاسوسان دنیا چه کسانی هستند؟

او نام صد ها مامور ام آس 6 را برای کا گ ب افشا نموده بود. جورج بلیک همچنین وجود تونلی مخفی در شرق برلین را به کا گ ب اطلاع داده بود. از این تونل برای جاسوسی از آلمان شرقی استفاده می شد. یک جاسوس دوجانبه لهستان در سال 1961 مقامات ام ای 6 را از جاسوسی جورج بلیک برای اتحاد جماهیر شوروی آگاه کرد.

جورج بلیک در زمان اتحاد جماهیر شوروی نشان لنین را دریافت نموده بود. نشان لنین عالی ترین مدال غیرنظامی بود که حکومت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی اهداء می کرد. مقامات اتحاد جماهیر شوروی همچنین نشان پرچم سرخ (مدالی نظامی) را به جورج بلیک اعطاء نموده بودند.

منبع: فرارو

به "مرگ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ افشاگر تونل مخفی برلین که از زندان به بلوک شرق گریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید