کشور های جهان با آلودگی هوا چه می نمایند؟ ، تعطیلی مدارس در این سه کشور

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، ذرات معلق (PM) با قطر 2.5 میکرومتر یا کمتر از آن، بیشترین صدمه را به انسان می زنند. این ذرات به راحتی وارد خون انسان می شوند و او را در خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری های قلبی، ریوی و بعلاوه سرطان قرار می دهند. بنابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت غلظت آلاینده های ذرات معلق با قطر 2.5 نباید بیش از 5 میکروگرم در مترمکعب باشد.

کشور های جهان با آلودگی هوا چه می نمایند؟ ، تعطیلی مدارس در این سه کشور

به گزارش خبرآنلاین؛ کشور های سراسر جهان، برای پیشگیری از صدمات بیشتر آلودگی هوا، اقداماتی برای کنترل کیفیت هوا، از جمله آنالیز میزان ذرات معلق با قطر 2.5 و دیگر آلاینده ها انجام می دهند. آن ها برنامه های طولانی مدت برای افزیش کیفیت هوا در نظر گرفته اند. اما این کشور ها برای روز هایی که غلظت آلاینده ها از سطح هشدار بالاتر می رود و نیازمند اقدام فوری است، برنامه های کوتاه مدت متفاوتی در نظر گرفته اندی. در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره نموده ایم:

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در برنامه های کوتاه مدت خود در برابر آلودگی هوا، فعالیت های مختلفی را در نظر گرفته است. از این فعالیت ها که از آن ها با نام اقدامات اضطراری هنگام آلودگی هوا یاد می گردد باید به موارد زیر اشاره نمود:

* اطلاع رسانی به عموم مردم

* کم کردن سرعت مجاز خودروها؛ وقتی وسایل نقلیه سرعت کمتری داشته باشند، سوخت کمتری مصرف می نمایند که می تواند در کاهش آلودگی هوا هم موثر باشد.

* رایگان کردن حمل ونقل عمومی

* اجرای طرح ترافیک زوج و فرد، ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه سنگین و محدودیت در عبور و مرور وسایل نقلیه ای که با استاندارد های یورو (EURO) فراوری نشده اند

* محدودیت گرمایشی و پرهیز از سوخت هایی که موجب آلودگی بیشتر هوا می شوند

* شستشوی جاده ها و استفاده از ابزار هایی که جلوی بلند شدن گردوخاک را می گیرند

* محدودیت در ساخت وساز

تمام کشور های عضو اتحادیه اروپا باید در روز های به شدت آلوده، از این اقدامات اضطراری برای کاهش آلودگی هوا تبعیت نمایند.

البته دولت های کشور های مختلف بی عمل نمانده و هریک با توجه به منطقه و نوع آلودگی هوای خود، اقدامات اضطراری ویژه ای در نظر گرفته اند:

مادرید

در مادرید، مرکز اسپانیا، برنامه های کوتاه مدتی برای کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. آن ها ابتدا برای کنترل کیفیت هوا، شهر را بر اساس توزیع جمعیت به 5 منطقه تقسیم نموده اند. سپس هر زمان که آلودگی هوا در شرایط ناسالمی قرار می گیرد، اطلاع رسانی نموده و محدودیت ترافیک، کاهش سرعت مجاز و فعالیت بیشتر وسایل نقلیه عمومی را در برنامه اقدامات ضروری شان قرار می دهند. اگر هوا دو روز پی درپی آلوده باشد، خودرو در مرکز شهر ممنوع اعلام می گردد و هیچ خودروی شخصی اجازه تردد در این منطقه را نخواهد داشت.

وقتی آلودگی هوا به حد هشدار می رسد، علاوه بر خودرو های شخصی، وسایل نقلیه سنگین هم اجازه تردد در مرکز شهر را ندارند. بعلاوه برای کاهش انتشار گاز های سمی، طرح زوج و فرد خودرو ها اجرا می گردد.

در روز هایی که هوای ناسالم در شرایط بسیار ناسالم قرار می گیرد، دیگر حتی تاکسی های خالی هم اجازه تردد ندارند.

پاریس

پاریس برای روز های به شدت آلوده، برنامه های کوتاه مدت با جزئیاتی دارد. اقدامات مسئولان این شهر ابتدا با اطلاع رسانی آغاز می گردد. سپس با اعمال محدودیت های ترافیکی، مانند کاهش سرعت مجاز، ممنوعیت پارک خودرو، ممنوعیت استفاده از هیزم و فعالیت های کشاورزی به منظور کاهش انتشار آمونیاک سعی در کاهش آلودگی هوا دارند.

از دیگر اقدامات در روز های هوای آلوده، باید به رایگان کردن حمل ونقل و برقرار کردن سیستم زوج و فرد خودرو ها در این شهر اشاره نمود.

مقامات این شهر برای اطمینان از عملکردشان در کاهش آلودگی هوا، هریک از قوانین خود را آنالیز کردند و دریافتند، اعمال محدودیت ترافیکی در مراکز شلوغ شهر و در ساعت پررفت وآمد تا 20درصد از آلودگی هوا می کاهد. اما طرح زوج و فرد، به ویژه، در فصل زمستان، چندان موثر واقع نمی گردد.

سانتیاگو

روز های بسیاری، هوای سانتیاگو، مرکز شیلی، آلوده و ناسالم است. گاهی اوقات غلظت ذرات معلق با قطر PM10 به بیش از 300 و گاهی 500 میکروگرم بر مترمکعب هم می رسد. این شهر برای روز های به شدت آلوده برنامه هایی، چون ممنوعیت تردد انواع خودرو ها بنابر پلاک شان در نظر گرفته است. این محدودیت ها در روز های به شدت آلوده بیشتر هم می گردد. در این روز ها تقریبا 80درصد خودرو هایی که به مبدل کاتالیست مجهز نیستند و 40درصد خودرو های دارای کاتالیست، با محدودیت های ترافیکی روبه رو می شوند.

مبدل کاتالیست، قطعه ای از خودروست که گاز های سمی را به گاز های کم ضرر تبدیل می نماید.

از دیگر اقدامات باید به توقف فعالیت 50درصد از کارخانه های صنعتی و صنایعی که با سوخت چوب فعالیت می نمایند اشاره نمود.

این اقدامات معمولا حدود 20درصد از آلودگی هوا می کاهد.

پکن

سه طرح کوتاه مدت و اضطراری کاهش آلودگی هوا در پکن، مرکز چین، که تا به امروز اجرا شده است، توانسته توجه بسیاری از محققان بین المللی را به خود جلب کند. یکی از این طرح های اضطراری کوتاه مدت برای کنترل آلودگی هوا سال 2008، وقتی بازی های المپیک و پارالمپیک در جریان بود انجام شد.

در آن موقع دولت چین آلودگی هوای منطقه ای به شعاع حدود 150 کیلومتر اطراف پکن را کنترل کرد. در این اقدامات، بیشتر کارخانه هایی که با سوخت زغال سنگ کار می کردند و بیشتر فعالیت شان فراوری آهن و فولاد بود و همینطور یک پالایشگاه را از این محدوده خارج و به مکانی دیگر منتقل کرد. فعالیت باقی کارخانه ها را هم تا 30درصد کاهش داد. بعلاوه در مدت زمان انجام بازی ها، ساخت وساز به طور کل به تعویق افتاد، تردد وسایل نقلیه ای که مجهز به استاندارد های Euro اروپایی نبودند و نیمی از خودرو های شخصی بنابر طرح زوج و فرد ممنوع شد. درعین حال 70درصد خودرو های مربوط به کارکنان دولت از جاده ها خارج شدند. وسایل نقلیه عمومی همانند اتوبوس و تاکسی افزایش یافتند. درضمن از فعالیت 30درصد از وسایل نقلیه سبک و 54درصد از وسایل نقلیه سنگین کاسته شد. این اقدامات موجب شد هوای روز هایی که بازی ها در پکن در جریان بود، آلودگی بسیار کمی داشته باشد.

بعضی کشورها، مانند آمریکا، هند و پاکستان، وقتی آلودگی هوا بسیار شدید می گردد و غلظت آلاینده ها از 150.5 میکروگرم بر مترمکعب عبور می نماید، مدارس را تعطیل می نمایند.

در واشنگتن، وقتی هوا در شرایط ناسالم برای گروه حساس قرار می گیرد، تمام برنامه های ورزشی بچه ها در فضای باز لغو می گردد. بعلاوه وقتی آلودگی طولانی می گردد، مکان هایی که به آن ها پناهگاه های هوای تمیز گفته می گردد، برای افراد حساس در نظر گرفته می گردد. با اینحال، اگر کنترل آلودگی هوا سخت گردد، مدارس تعطیل می شوند.

دولت های هر یک از کشور های جهان برای کنترل آلودگی هوا بنابر ویژگی های منطقه ای که در آن زندگی می نمایند راه چاره های متعددی در نظر گرفته اند و با آنالیز و به کارگیری برترین آن ها می توان از روز های هوای آلوده کاست.

منبع: فرارو

به "کشور های جهان با آلودگی هوا چه می نمایند؟ ، تعطیلی مدارس در این سه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور های جهان با آلودگی هوا چه می نمایند؟ ، تعطیلی مدارس در این سه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید