یک سیارک بزرگ به طور ایمن و بی خطر از کنار زمین گذشت

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، همان طور که محاسبات نشان می داد، یک سیارک بزرگ سه شنبه 18 ژانویه (بامداد چهارشنبه 29 دی) به نزدیک ترین فاصله خود با زمین رسید و کاملا ایمن از کنار سیاره ما گذشت.

یک سیارک بزرگ به طور ایمن و بی خطر از کنار زمین گذشت

در این گذر، سیارک 7482 (1994 PC1) که به عنوان یک سیارک نزدیک به زمین طبقه بندی می گردد، تنها پنج برابر فاصله ماه از سیاره ما، یعنی حدود 1.6 میلیون کیلومتر فاصله داشت. چنین فاصله نزدیکی بین زمین و این سیارک تا دو قرن آینده روی نخواهد داد.

با توجه به جذابیت این رویداد، پروژه تلسکوپ مجازی که در رم واقع شده است میزبان پخش زنده ای از آن بود و به بینندگان امکان داد تا این جرم با عرض 1 کیلومتر را در نزدیک ترین بخش گذر خود که در ساعت 16:51 منطقه زمانی شرقی (01:21 بامداد به وقت تهران) روی داد، دیدن نمایند. این سیارک از گروه سیارک های آپولو در 9 آگوست 1994 میلادی (18 مرداد 1373 خورشیدی) کشف شد و هم اکنون مدار آن به خوبی شناخته شده است.

شاید بتوان اجرامی مانند سیارک یا دنباله دار را به عنوان سنگ های فضایی یخی با دم های گازی تعریف کرد. به گفته ناسا شماری از این اجرام که در فاصله 1.3 واحد نجومی (حدود 194.5 میلیون کیلومتری) زمین قرار دارند، به عنوان یک جرم نزدیک زمین (Newar Earth Object) یا NEO طبقه بندی می شوند. لازم به ذکر است هر واحد نجومی برابر میانگین فاصله زمین و خورشید و حدود 150 میلیون کیلومتر است.

در حالی که هیچ جرم شناخته شده ای وجود ندارد که بتواند تهدیدی فوری برای زمین باشد، ناسا چشمان خود را باز نگه می دارد. این آژانس با یاری تلسکوپ های زمینی و فضایی خود و شرکای بین المللی، اجرام نزدیک زمین را رصد و شکار می نماید و در عین حال موارد بالقوه خطرناک را به وسیله دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای ارزیابی می نماید.

ناسا بعلاوه فناوری دفاع سیاره ای احتمالی را آزمایش می نماید؛ ازجمله آزمایش تغییر جهت سیارک دوتایی (Double Asteroid Redirection Test) یا به اختصار دارت (DART) که چند ماه پیش پرتاب شد و میخواهد در پاییز 2022 با برخوردی شدید، جهت یک سیارک را تغییر دهد.

در مقیاس بزرگ تر ناسا از سوی کنگره مأموریت دارد که حداقل 90 درصد از کل اجرام نزدیک زمین با عرض 140 متر و بزرگ تر را نقشه برداری و گزارش کند که شامل سیارک 7482 (1994 PC1) هم می گردد. آژانس موظف شد تا سال 2020 این نقشه برداری را به انتها برساند اما نتوانست این ضرب الاجل را رعایت کند.

با این وجود یک تلسکوپ مخصوص شکار سراسری این اجرام به نام نقشه بردار اجرام نزدیک زمین (NEO Surveyor) قرار است در سال 2026 راه اندازی گردد تا این کاوش را طی 10 سال به انتها برساند.

تصاویر: گذر سیارک 7482 (1994 PC1) از نگاه پروژه تلسکوپ مجازی

Credit: Gianluca Masi, The Virtual Telescope Project

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "یک سیارک بزرگ به طور ایمن و بی خطر از کنار زمین گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سیارک بزرگ به طور ایمن و بی خطر از کنار زمین گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید