14 دغدغه در لایحه بودجه 1401 داریم، اما قطعا شرایط بهتر از سال جاری است

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال آینده 14 دغدغه داریم، اما شرایط سال آینده به طور حتم بهتر از سال جاری خواهد بود.

14 دغدغه در لایحه بودجه 1401 داریم، اما قطعا شرایط بهتر از سال جاری است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ تکنولوپ، حمیدرضا حاجی بابایی درباره چگونگی بازتوزیع ارز 4200 تومانی، اضافه نمود: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس، از این به بعد گزارش کلیات بودجه در دو کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه آنالیز می گردد، البته روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات بودجه رای مثبت داد و ساعت 18و 30 در کمیسیون تلفیق تایید کلیات بودجه را داشتیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد؛ یک بحث کلیات بود و حدود 14 مورد بحث هم در بودجه داریم که نمایندگان در این 14 مورد ابهام دارند.

حاجی بابایی گفت: نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند این موضوع را مطرح کردند که اگر کلیات مصوب شد به این معنی نیست که نمایندگانی که به کلیات رای دادند در این 14 مورد به این شکل موافق هستند.

وی ادامه داد: بحث موافقان و مخالفان این است که ما رای می دهیم، اما اصلاح می کنیم و دیگر نمایندگان گفتند ما رای نمی دهیم تا دولت اصلاح کند که این دو موضوع به شکل دو نوع بیان شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: در بحث ارز ترجیحی در بودجه 1400 مجلس مصوب نموده که دولت باید هشت میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در اختیار داشته باشد تا بتواند تا انتها سال کار را جلو ببرد که دولت با این مبلغ نتوانست این کار را انجام دهد و اکنون این رقم به 13.6 میلیارد دلار رسیده است، بنابراین اگر تا انتها سال ادامه پیدا کند حدود 19 میلیارد دلار خواهد شد و درخواست دولت هم 19 میلیارد دلار است، در صورتی که کل عایدی ارزی دولت 19 میلیارد دلار نیست.

حاجی بابایی توضیح داد: در بودجه 1400 گفته شده است که وقتی پول دولت تمام می گردد باید دولت ارز ترجیحی را به ریال تبدیل کند.

وی گفت: در بودجه سال آینده دو ابهام در مجلس وجود دارد؛ نخست این که آیا اگر ارز ترجیحی حذف گردد از نظر مالی خوب است یا خیر؟ دوم این که چه اقداماتی انجام می گردد که این کار اتفاق بیفتد؟

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 بیان داشت: دیدگاه نمایندگان در کمیسیون تلفیق این است که در اجرای بودجه 1401 چه اتفاقی می افتد؟ آیین نامه آن کدام است و ضوابط آن چیست؟ شرایط اجتماعی آن کدام است؟ این ها سؤال های مهمی است که کمیسیون تلفیق دارد.

وی ادامه داد: نمایندگانی که روز گذشته به کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رای ندادند اعلام می نمایند ما رای می دهیم، اما به شرطی که معین گردد نوع پرداخت چگونه است؟ اگر کالا باشد رای می دهیم، ولی اگر پول باشد رای نمی دهیم.

حاجی بابایی گفت: بر اساس آخرین گزارش، سال جاری تا به امروز حدود 13.6 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا نموده است و هر ماه تقریباً یک میلیارد و 200 میلیون دلار به این رقم اضافه می گردد.

وی گفت: پیش بینی ما برای سال آینده این است که 26 میلیارد دلار کل عایدی های نفتی و میعانات خواهد بود که با استقراض از صندوق توسعه ملی حدود 18 میلیارد دلار دست دولت را می گیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 توضیح داد: در جلسه ای که صبح روز گذشته با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم بیان کرد برای سال 1400 به مقدار 19 میلیارد دلار ارز ترجیحی احتیاج است، بنابراین سال آینده 18 میلیارد دلار را کاملاً برای ارز 4200 تومانی می خواهند که اگر این اتفاق بیفتد ما باید 400 هزار میلیارد تومان از منابع دولت را کاهش دهیم.

حاجی بابایی گفت: در لایحه بودجه سال آینده 14 دغدغه داریم، اما شرایط سال آینده به طور حتم بهتر از سال جاری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "14 دغدغه در لایحه بودجه 1401 داریم، اما قطعا شرایط بهتر از سال جاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 دغدغه در لایحه بودجه 1401 داریم، اما قطعا شرایط بهتر از سال جاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید