9 ترفند عالی برای پاکسازی فکر از افکار منفی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، همه ما افکار منفی داریم. بسته به موقعیتی که قرار داریم، کم و بیش نگران مسائل خاصی مانند بیماری یکی از عزیزان، مسائل تحصیلی، روابط اجتماعی بد در محل کار و...هستیم. با این حال، گرفتار شدن در آنها عواقب بدی برای سلامتی ما دارد.

9 ترفند عالی برای پاکسازی فکر از افکار منفی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، داشتن افکار منفی که ناشی از قرار گرفتن در موقعیت های مختلف هست، می تواند مانعی برای رفاه ما باشد. این 9 نکته را به کار ببرید تا فکر خود را از افکار بد پاک کنید و خلق و خوی خود را تغییر دهید.

  • اینفوگرافیک | 6 روش برای افزایش تمرکز و نشاط در طول روز

1.افکاری را که باعث ناراحتی شما می شوند شناسایی کنید

وقتی به افکار منفی خود فضای بیشتری می دهید، باعث می گردد که حالتان بدتر گردد. شما نمی توانید روی چیزی که از آن مطلع نیستید، قبول ندارید یا کم اهمیت می دانید کار کنید. با شناخت افکار خود می توانید آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و تشخیص دهید که آیا آنها ویژگی مشترکی دارند یا خیر. وقتی آغاز به جستجوی ریشه افکار خود می کنید، متوجه می شوید که بسیاری از آنها مغرضانه هستند و تنها برشی از یک واقعیت بزرگ تر را ایجاد می نمایند. زمانی که به این نتیجه رسیدید، می توانید در خصوص انعطاف پذیرتر کردن آن ها فکر کنید. در روان درمانی، این تکنیک به عنوان یک تکنیک بازسازی شناختی شناخته می گردد. شما می توانید این درمان را با اقدامات خود آغاز کنید یا از یک متخصص یاری بگیرید.

2.افکار خود را پاک کنید

به موقعیتی که شما را رنج می دهد فکر کنید. واقعا چند درصد افکارتان واقعیت دارد و چند درصد آن ناشی از فرضیات شما است؟ در انتها، شاید بتوانید ببینید که فرضیه ها و ترس های زیادی وجود دارد که محصول تخیل شما هستند. آنها دقیقا بر اساس چیزی که فکر می کنید قرار نیست رخ دهد. اغلب، حتی زمانی که موقعیت ترسناک یا رویدادی که شما را نگران می نماید اتفاق بیفتد، متوجه می شوید که این ها برخلاف چیزی که فکر می کردید چندان جدی نیستند.

3.یاد بگیرید که مرزهای افکار خود را مشخص کنید

مهم نیست که چند بار به یک مشکل فکر می کنید، ممکن است امروز راه چارهی در دست نداشته باشید. اگر اجازه دهید فکرتان خنک گردد و استراحت کند، متوجه می شوید که می توانید دیدگاه خود را نسبت به آن به دست آورید و راه دیگری برای نزدیک شدن به موضوع پیدا کنید. گاهی اوقات، فقط باید قبول کنید که تسلیم شوید. دانستن اینکه چگونه از مشکل دوری کنید، راه چاره مناسبی برای پیدا کردن راه چاره است.

4.تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید

انجام تمرینات تنفسی، مدیتیشن و پیاده روی در فضای باز به شما یاری می نمایند تا فکر خود را آرام کنید، در زمان حال زندگی نموده و از گرفتار شدن در مسائل گذشته یا مسائل آینده جلوگیری کنید.

5.کاری کنید که در طول روز اتفاقات خوشایند و خوبی برایتان بیفتد

مهم است که به طور روزانه با لحظات دلپذیری از زندگی خود ارتباط برقرار کنید: یک قهوه داغ در ابتدای روز، لذت بردن از یک تکه شکلات، پیاده روی، اختصاص دادن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی، باعث کاهش استرس شما می گردد و به بدنتان یاری می نماید تا هورمون های لذت و شادی را فراوری کند.

6.اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که به مثبت بودن شما می افزایند و آن را از خودتان دور نکنید

برای همه ما رخ داده است که پس از گذراندن مدتی با کسی، احساس می کنیم انرژیمان تمام شده است. بسیاری از مردم تمایل دارند به شیوه ای منفی و ناسالم زندگی نمایند، همواره شکایت می نمایند و از انجام راه چاره های ممکن اجتناب می نمایند. دلایلی وجود دارد که گاهی اوقات این را توجیه می نماید، اما نگرش شما تفاوت بزرگی در زندگی روزمره ایجاد می نماید. به همین علت مهم است که وقت خود را با افرادی بگذرانید که هیچ وقت روی افکار منفی و اتفاقات بد تمرکز نمی نمایند.

7.فهرستی از کارت ها یا نشانه های بصری تهیه کنید

راه دیگر برای پاک کردن افکار بد، استفاده از منابع بصری برای یاری به توقف سیل افکار منفی است. به عنوان مثال، پس از شناسایی افکار مزاحم، می توانید نسخه های جایگزین آنها را یادداشت کنید. به این ترتیب، مغز خود را از تمرکز بر افکار بد شناخته شده منحرف می کنید. برای مثال، شخصی که می ترسد در غیاب او از خانه اش دزدی گردد، ممکن است بنویسد: کسانی در خیابان هستند که می توانند از این اتفاق جلوگیری نمایند یا من بارها بیرون رفته ام ولی هیچ اتفاق بدی نیفتاده است.

8.افکار و تجربیات مثبت خود را تقویت کنید

اگر ترس از سخنرانی در جمع دارید و توانستید در مقطعی پیروز شوید در جمع صحبت کنید، این پیروزیت را برای خود تصدیق کنید. در خصوص آن و احساسات مثبتی که دریافت کردید فکر کنید. به این ترتیب، پیوندهای عصبی خود را با یک تجربه لذت بخش آشنا می کنید که قبلاً برایتان ترس آور بوده است.

9.به بعضی از خاطرات جمعی روی آورید

وقتی احساس کردید که وارد یک حلقه منفی شدید، یک خاطره دوست داشتنی می تواند فکر شما را از افکار بد رها کند. به عنوان مثال، به تعطیلات خانوادگی در ساحل ای سرگرمیاتی که داشته اید فکر کنید. با حواس خود در اطراف آن تجربه و تمام احساساتی که به وجود آمد ارتباط برقرار کنید. با گذشت زمان، تمرکز بر خاطرات احتمالی بسیار مهم است تا قدرت خود را از دست ندهند. به خاطرات خوب روی بیاورید تا افکار منفی را جابه جا کنید و به آنها فضایی در فکرتان ندهید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: همشهری آنلاین

به "9 ترفند عالی برای پاکسازی فکر از افکار منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 ترفند عالی برای پاکسازی فکر از افکار منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید