آیا خواب بعد از غذا سلامت ما را به خطر می اندازد؟

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تشخیص درستی یک امر وقتی به صورت عادت در بیاید، کار چندان ساده ای نیست. در رابطه با عادات غذایی هم همین طور است؛ یعنی اگر حتی در بازه زمانی نسبتا کوتاهی رویه ای در پیش گرفته گردد، دیگر مشکل بتوان به درست یا غلط بودنش اندیشید و آن را کنار گذاشت.از جمله خوابیدن بعد از غذا.

آیا خواب بعد از غذا سلامت ما را به خطر می اندازد؟

این خوابیدن که می گوییم شامل استراحت و دراز کشیدن بعد از صرف غذا نمی گردد. منظور فرو رفتن در خوابی واقعی است که طی آن تمام رشته های ارتباطی با دنیا قطع می گردد!

مردم اغلب کشورها دوست دارند بعد از میل کردن غذا قدری بخوابند. این میل، بیشتر و به طور خاص بعد از صرف ناهار ایجاد می گردد. ایرانی ها هم همین طور هستند. جز کلانشهرها یا شهرهای بزرگ که مشغله های روزانه در آنها خیلی زیاد است و عملا فرصتی برای استراحت در میان روز پیش نمی آید، در شهرهای نسبتا کوچک تر، مردم حتما بعداز غذا زمانی را به خوابیدن اختصاص می دهند. حتی کسانی که خارج از منزل هستند و ناهار را بیرون می خورند، برای خوابیدن ظهرگاهی خودشان را به منزل می رسانند.

آزمایش خواب

سال ها قبل، تحقیقاتی در آمریکا حول محور خواب بعد از غذا شروع شد. جهت کسب مستندات لازم، حتی در شرکت ها و کارخانجات، محلی برای خوابیدن کارمندان و کارگران در نظر گرفته و ساعات معینی مشخص شد. آنها به این نتیجه رسیدند افرادی که آرامش بیشتری دارند، بعد از ظهرها خیلی راحت به خواب می روند. از طرفی در مقابل گفته شد افرادی که بعد از ظهرها می خوابند نسبت به آنها که نمی خوابند، آرامش بیشتری دارند! انگار مثال ماجرای تاریخی تقدم پیدایش مرغ و تخم مرغ، هیچ قطعیتی در این مورد وجود ندارد.

از نظر علم تغذیه، خوابیدن بعد از صرف ناهار، مسئله ای در گوارش غذا ایجاد نمی نماید. اما باعث بروز مشکل دیگری می گردد؛ انرژی ای که به وسیله جذب غذا به دست می آید و حین بیداری صرف فعالیت های بدنی می گردد، در بدن به صورت چربی ذخیره می گردد و چاقی را در پی می آورد. تا به حال راجع به مضرات چاقی بسیار صحبت شده است؛ اما اهمیت موضوع، تاکید بیشتری را هم می طلبد.

چاقی، مادر انواع و اقسام بیماری هاست که زمینه را برای دچار شدن عارضه ها و ناراحتی های زیادی در بدن فراهم می نماید. از جمله مهم ترین و البته خطرناک ترین عواقب چاق شدن، ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. یکی از شایع ترین بیماری های قلبی کرونر است.

چربی ها در جدار سرخرگ ها جمع می شوند و با تنگ کردن مسیر جریان خون، مانع رسیدن آن به قلب می شوند. بعلاوه بیماران دیابتی که چاقی بسیار بیش از دیگران برایشان خطرناک است، باید بیشتر مراقب باشند چون چاق شدن باعث بالا رفتن قند خونشان می گردد.

خواب آورها

یک سری مواد غذایی باعث افت فشار خون می شوند که در اصطلاح عام به آن خواب آلودگی می گویند. لبنیات مهم ترین و شاخص ترین گروه از این دسته غذاهاست و در وعده های غذایی خانواده ها جایگاه نسبتا ثابتی دارد. مثلا پنیر، کره، خامه و شیر در صبحانه، دوغ و ماست در ناهار و شام معمولا پرطرفدار و بر سر سفره ها حاضر هستند. لبنیات باعث آزاد شدن سروتونین در مغز می گردد.

سروتونین همان ماده ای است که باعث خواب آلودگی می گردد. ممکن نیست بتوان اثری را که لبنیات در بدن ایجاد می نمایند، با ماده غذایی یا خوراکی دیگری خنثی کرد.

در نهایت با در نظر گرفتن مجموعه شرایط، پیشنهاد می گردد اگر بعد از صرف غذا فرصتی هست، افراد مدت زمان کوتاهی استراحت نمایند. اشکالی ندارد این استراحت به خواب یا مصطلحا به قیلوله ختم گردد. اما نباید فراموش کرد که این مدت زمان نباید طولانی باشد. چرا که خوابیدن به مدت طولانی وسط روز با کسالت، تنبلی و بی حوصلگی همراه خواهد بود و افراد را از فعالیت های روزانه شان عقب خواهد انداخت. نیم ساعت تا یک ساعت در روز زمان مناسبی برای خوابیدن بعد از غذا به نظر می رسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا خواب بعد از غذا سلامت ما را به خطر می اندازد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خواب بعد از غذا سلامت ما را به خطر می اندازد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید