آیفون 15 پرو در برابر 14 پرو؛ نگاهی به تغییرات کلیدی

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، شب گذشته گوشی های سری آیفون 15 رسما رونمایی شدند که البته در این میان مدل های پرو ارتقاهای مجذوب کننده تری را دریافت نموده اند. آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس مطابق معمول از همان نمایشگرهای 6.1 و 6.7 اینچی بهره می برند ولی مهم ترین تفاوت این دو گوشی به غیر از بحث مقدار و و نمایشگر و وزن، بهره گیری مدل پرو مکس از دوربین پریسکوپی با زوم 5 برابری است که آیفون 15 پرو چنین قابلیتی ندارد.

آیفون 15 پرو در برابر 14 پرو؛ نگاهی به تغییرات کلیدی

در هر صورت در این مطلب آیفون 15 پرو را با نسل قبلی مقایسه می کنیم تا ببینیم مدل نو چه ارتقاهای مهمی دریافت نموده است.

قیمت و تاریخ عرضه

همین ابتدا باید بگوییم که فروش تمام مدل های آیفون 15 از 9 روز دیگر یعنی 31 شهریور در بازارهای دنیای شروع می گردد. آیفون 15 پرو با افزایش قیمت روبرو نشده و مدل پایه که از حافظه 128 گیگابایتی بهره می برد، با همان قیمت 999 دلار به دست کاربران می رسد و البته امکان خرید مدل های 256، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی این گوشی هم وجود دارد.

نمایشگر و کیفیت ساخت

اپل برای مدل های پرو آیفون 15 از فریم تیتانیومی استفاده نموده و به همین دلیل آیفون 15 پرو برخلاف نسل قبلی که 206 گرم وزن داشت، حالا 187 گرم وزن دارد. از دیگر تغییرات مهم بدنه، باید به کنار گذاشتن سوئیچ میوت و استفاده از دکمه اکشن اشاره کنیم. این یعنی به راحتی قادر به شخصی سازی این دکمه هستید تا مثلا با فشار دادن آن اپ دوربین باز گردد، ضبط صدا شروع گردد یا هر کاری که دوست دارید انجام دهید.

ضخامت حاشیه های نمایشگر هم کاهش پیدا نموده و به همین دلیل از نظر ظاهری، نمایشگر این گوشی مجذوب کنندهیت بیشتری دارد. اما خود نمایشگر و پنل استفاده شده هیچ تفاوتی پیدا ننموده و با همان قابلیت های نسل قبلی به دست کاربران می رسد. این یعنی بار دیگر با نمایشگر 6.1 اینچی OLED با حداکثر روشنایی 2000 نیت و رفرش ریت 120 هرتز سروکار دارید.

در نهایت باید به بهره گیری تمام مدل ها از پورت USB-C اشاره کنیم که در مدل های پرو، این پورت سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را برای انتقال داده ارائه می دهد ولی مدل های استاندارد از نظر سرعت در حد همان محدودیت های لایتنینگ به جای مانده اند.

عملکرد

برای مدل های پرو آیفون 15 چیپست 3 نانومتری A17 پرو استفاده شده که پردازنده گرافیکی 6 هسته ای این چیپست می تواند 20 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه کند. بعلاوه پردازنده هم در حدود 10 درصد بهبود یافته است. بنابراین گیمر ها بیش از پیش با عملکرد بهتری در بازی ها روبرو می شوند و بعلاوه پشتیبانی سخت افزاری از فناوری ray tracing هم به این معناست که بازی ها می توانند گرافیک های مجذوب کننده تری در اختیار کاربران قرار دهند.

دوربین ها

دوربین اصلی آیفون 15 پرو از همان سنسور 48 مگاپیکسلی نسل قبلی استفاده می نماید و در این زمینه با تغییری روبرو نشده است. البته حالا امکان ثبت عکس های 24 مگاپیکسلی هم وجود دارد. یکی دیگر از قابلیت های کاربردی، امکان ثبت عکس های پرتره بدون احتیاج به فعال کردن دستی حالت پرتره است. بنابراین با سرعت بیشتری می توانید عکس های پرتره مجذوب کنندهی ثبت کنید.

بعلاوه بعد از اینکه عکس را ثبت می کنید، امکان تغییر نقطه فوکوس وجود دارد. اپل برای کاربران هدست ویژن پرو هم اعلام نموده که این گوشی می تواند به طور همزمان با استفاده از دوربین اصلی و اولترا واید ویدیو های فراگیر ضبط کند تا به وسیله همین هدست قابل مشاهده باشند.

باتری و سرعت شارژ

به نظر می رسد نسل نو این گوشی از نظر عمر باتری هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد زیرا بر اساس اطلاعات اعلام شده از طرف شرکت اپل، آمده که باتری این دو گوشی برای پخش ویدیو 23 ساعت دوام می آورند. بنابراین نباید انتظار افزایش عمر باتری را داشته باشید. از سوی دیگر سرعت شارژ هم اصلا بیشتر نشده و همچنان باید به سرعت 20 وات برای شارژ کردن این گوشی بسنده کنید.

سخن پایانی

روی هم رفته اپل علاقه زیادی به تغییرات و تحولات گسترده در گوشی های خود ندارد زیرا با همین تغییرات کوچک هم می تواند میلیون ها آیفون را در سرتاسر دنیا به فروش برساند. اما در هر صورت در آیفون 15 پرو با تغییرات مانند فریم تیتانیومی، دکمه اکشن و پورت USB-C هستیم که البته تغییر آخر به اجبار اجرا شده است.

منبع: Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 15 پرو در برابر 14 پرو؛ نگاهی به تغییرات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 15 پرو در برابر 14 پرو؛ نگاهی به تغییرات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید