اجرای برآورد در قلعه گل دره شهر در استان ایلام

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، حدس در محوطه قلعه گل دره شهر ایلام که به دوران اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی بازمی شود، در راستای تثبیت عرصه و حریم اثر انجام شد.

اجرای برآورد در قلعه گل دره شهر در استان ایلام

بهگزارش وبلاگ تکنولوپ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جمال شیخی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز یکشنبه 19 مردادماه 99 با اعلام این خبر گفت: با توجه به گسترش شهر دره شهر و افزایش فرایند ساخت و سازها در محدوده اطراف اثر، مسائل حقوقی به وجود آمده، تقاضاهای مکرر مالکان زمین های اطراف محوطه و به منظور تنظیم ضوابط روز آمد و قابل اجرا و تصویب و ابلاغ آن و در راستای تثبیت عرصه و حریم اثر، برنامه برآورد به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم در محوطه و بقایای قلعه گل دره شهر در استان ایلام با مجوز پژوهشگاه و از محل اعتبارات استانی، انجام شد.

او اضافه نمود: بقایای قلعه گل واقع در مرکز شهر دره شهر با وسعتی در حدود نیم هکتار، در آنالیز و شناسایی سال 1385 شناسایی و در تاریخ 1386/11/9 به شماره 20733 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شیخی با اشاره به این نکته که قدمت این اثر به دوران اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی باز می شود، توضیح داد: بقایای مشهود این قلعه شامل دیوارها، پشت بندها و برج های نیم دایره ای است که با مواد و مصالحی مانند لاشه و قلوه سنگ و ملات گچ نیمکوب ساخته شده است.

او گفت: این پروژه در قالب دو دور برآورد با زدن 17 گمانه در محدوده اطراف اثر به انجام رسیده و در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه نتایج به دست آمده از برآورد نشان از هماهنگی عرصه مشهود اثر و فرضیه های ارائه شده است، اضافه نمود: بخش عمده گمانه ها در خارج از عرصه اثر تشخیص داده شد و در واقع برای حصول اطمینان بیشتر از وجود یا نبود بقایای معماری یا نهشته های فرهنگی برجا، دور دوم برآورد به انجام رسید که در این مرحله نیز گمانه ها بیرون از عرصه اثر تشخیص داده شد.

او گفت: برآورد در محوطه قلعه گل دره شهر به انجام رسیده و هیئت در حال اجرا مراحل تکمیلی برنامه از قبیل نقشه برداری، تصویربرداری هوایی، تنظیم ضوابط مربوط به عرصه و حریم اثر و تهیه گزارش برآورد هستند.

منبع: میراث آریا

به "اجرای برآورد در قلعه گل دره شهر در استان ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای برآورد در قلعه گل دره شهر در استان ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید