از هجوم زودهنگام ملخ ها تا جزییات سامانه سماک

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تهران (پانا) - رییس سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داد که اگر اعتبارات لازم نرسد از 15 بهمن ماه هجوم دوباره ملخ ها آغاز می شود.

از هجوم زودهنگام ملخ ها تا جزییات سامانه سماک

شاهپور علائی مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری سازمان حفظ نباتات که به مناسبت گرامی داشت دهه فجر برگزار گشت، با تشریح اهم فعالیت های سازمان حفظ نباتات کشور طی سال جاری، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور ضامن سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی است و از 130 میلیون تن محصولات تولیدی در بخش کشاورزی 85 میلیون تن از طریق سازمان حفظ نباتات مراقبت می شود تا ازنظر عوامل خسارت زا رصد شود. همچنین سهم مراقبت و صدور دستورالعمل های فنی سازمان حفظ نباتات برای تولید محصول سالم حائز اهمیت است.

میانگین مصرف آفت کش ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان کرد: رسالت ما این است که در حوزه تدارک سموم شیمیایی و غیر شیمیایی تلاش کنیم. نیاز کشور در بحث آفت کش ها حدود 35 هزار تن است و میانگین مصرف آفت کش ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است که باید به صورت نهادین و با استفاده از انتقال آخرین نیاز های تحقیقاتی به عرصه ها و بستر های تولید ساماندهی شود.

وی اضافه کرد: وظیفه دیگر سازمان حفظ نباتات بر اساس قانون و دستورالعمل این است که ازنظر قرنطینه ای مراقبت کند تا آفت، بیماری ها و علف های هرز از کشور خارج و وارد نشود.

علایی مقدم مطرح نمود: بر اساس معاهدات بین المللی، سازمان حفظ نباتات متعهد است شرایط و مقررات بین المللی را رعایت کند زیرا آفت و بیماری ها در بخش کشاورزی حدومرزی نمی شناسد لذا این سازمان وظیفه دارد که در گمرکات، مرز های زمینی و دریایی و هوایی مراقب باشد تا عوامل خسارت زا وارد کشور نشود. همچنین در زمینهٔ صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی نیز باید دقیق عمل کند.

60 میلیون تن صادرات کشور ما در زمینهٔ سبزی، صیفی و میوه های تازه خوری است

علایی مقدم مطرح نمود: به دلیل تنوع اقلیمی که در کشور ایران وجود دارد عوامل خسارت زا در کشور زیاد بوده، بنابراین وظیفه این سازمان خطیر است به طوری که سالانه بیش از 40 میلیون تن محصولات در بحث واردات، صادرات و ترانزیت در داخل کشور را باید مدیریت کند.

وی اضافه کرد: وظیفه دیگر سازمان حفظ نباتات کشور این است که باید محصولاتی را به کشور های حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا صادر کند که سالم و بر اساس استاندارد های کشور مقصد باشد. سالانه حدود 35 میلیون تن محصولات وارد کشور می شود که شبکه قرنطینه ای در گمرکات این محصولات را رصد و پایش می کنند تا بر اساس استاندارد های داخل کشور باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: بر اساس تنوع اقلیم کشور، نزدیک به 60 میلیون تن صادرات کشور ما در زمینهٔ سبزی، صیفی و میوه های تازه خوری و ... است که تمام این ها را شبکه قرنطینه سازمان حفظ نباتات در سراسر کشور مدیریت می کند.

تحولی در کمیت و کیفیت آزمایشگاه های آنالیز محصولات کشاورزی

علایی مقدم با اشاره به اینکه برای افزایش ترویج صدور دستورالعمل مصرف سموم کشاورزی تعداد آزمایشگاه های مرجع با همکاری وزارت بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: از ابتدای اسفند این تعداد به 10 آزمایشگاه مرجع افزایش پیدا می کند. همچنین تعداد آزمایشگاه های آنالیز کیفی محصولات کشاورزی خرد نیز افزایش پیدا می کند و حتی امکان ایجاد آزمایشگاه های سیار نیز وجود خواهد داشت.

راهکاری برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توافق شد که سازمان غذا و دارو ، گمرک و حفظ نباتات کشور برای صدور گواهی بهداشتی حتماً برگه آنالیز را رویت کنند. همچنین از یکم اسفند ماه سامانه سماک راه اندازی می شود و 35 آزمایشگاه وزارت بهداشت در این سامانه قابل رصد خواهد بود. از سوی دیگر قرار شد تیمی از روسیه به زودی برای بازدید از گلخانه ها و مراکز تولیدی محصولات کشاورزی به ایران بیایند.

جزییات سامانه سماک

رئیس سازمان حفظ نباتات مطرح نمود: سامانه سماک را از اسفندماه به طور رسمی راه اندازی می کنیم که به سامانه لیمز وزارت بهداشت متصل است و با آزمایش هایی که انجام می شود و با اطلاعات بسترها صادرات انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: سامانه سماک از طریق وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است که این سامانه مسئولیت رصد و پایش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سر سفره مردم را پیگیری می کنند به همین منظور مرحله اول این طرح از ابتدای اسفندماه به مرحله اجرایی می رسد و تمام محصولات صادراتی قبل از صادرات رصد و پایش می شود تا در مراحل آینده محصولات داخلی نیز در سامانه سماک آنالیز شوند.

کلینیک های گیاه پزشکی اجازه عرضه سموم کشاورزی را ندارند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان باید برای خرید سموم از کلینیک های گیاه پزشکی نسخه داشته باشند اما تعداد سم فروشی های ما در کشور ده برابر تعداد کلینیک های دامپزشکی است که در این ارتباط سازمان نظام مهندسی مقصر است. کلینیک های گیاه پزشکی علاوه بر اینکه تعدادشان در کشور محدود است متأسفانه سموم را نیز عرضه می کنند این در حالی است که بر اساس قانون اجازه چنین کاری را ندارند.

پیشنهاد 6 هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه برای سازمان حفظ نباتات شده

علایی مقدم با اشاره به بودجه سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای بودجه سال 1401 پیشنهاد 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سازمان حفظ نباتات شده است که محل تأمین این بودجه از هزینه - درآمد خواهد بود و فشار مالی برای دولت ندارد.

هجوم ملخ ها از 15 بهمن دوباره آغاز می شود

وی با هشدار درباره یورش ملخ ها از نیمه بهمن گفت: احتمال یورش ملخ را از 15 بهمن داریم و کشاورزان به تنهایی نمی توانند با این آفت مبارزه کنند به همین منظور درخواست 50 میلیارد تومان اعتبار را ارائه کرده ایم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "از هجوم زودهنگام ملخ ها تا جزییات سامانه سماک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هجوم زودهنگام ملخ ها تا جزییات سامانه سماک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید