افزایش بودجه سازمان انرژی های تجدیدپذیرها
به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تهران (پانا) - معاون وزیر نیرو گفت سازمان انرژی های تجدیدپذیر تا سال گذشته مجموعا 1100 میلیارد تومان اعتبار داشته که این رقم برای سال 1400 به 2040 میلیارد تومان می رسد.
به گزارش وزارت نیرو، محمد ساتکین، روز آدینه و در حاشیه بیستمین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه تخصصی بین المللی آب و فاضلاب ایران در جمع وبلاگ تکنولوپ گفت: اگر هم اینک هیچگونه اشکال دیگر نیروگاهی هم احداث نگردد و قرار بر توسعه بیشتر باشد، این میزان ظرفیت جدید چه در زمینه بادی، خورشیدی یا دیگر گونه های آن در مناطقی از کشور که در دنیا بی نظیر هستند، قابل احداث است.
وی اضافه کرد: این روزها استفاده نکردن از انرژی های تجدیدپذیر در شأن و صندلی کشور مسائلی ایجاد نموده و آلاینده های محیط زیست یکی از دلایلی است که به ما هشدار می دهد اگر هر چه زودتر فکر اساسی در حوزه توسعه انرژی های تجدیدپذیر نکنیم روز به روز با مسائل عظیم تری روبرو می شویم. وابستگی انرژی برق به سوخت های فسیلی نشان می دهد که ما نمی توانیم از ظرفیت های کشور به خوبی استفاده کنیم.
به گفته این مقام مسئول برای سال 1400 روش هایی یافت شده که بتوانیم منابع اقتصادی بیشتری برای توسعه این انرژی ها به دست آوریم. اعتبار سال گذشته 1,100 میلیارد تومان بود که 900 میلیارد تومان آن محقق شد و اکنون این اعتبار با یاری دولت و مجلس شورای اسلامی، به 2 هزار و 40 میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است. تا به امروز نزدیک به 1,000 میلیارد تومان منابع اقتصادی جدید به دست آوردیم و پیشنهادهایی مبنی بر استفاده از ظرفیت صنایع پرمصرف در بورس در مجلس مطرح است که در صورت تحقق، این صنایع سه درصد از انرژی خود را از برق تجدیدپذیر استفاده نمایند.
معاون وزیر نیرو گفت: استفاده از سوخت مصرف نشده در نیروگاه های تجدیدپذیر هم منابع جدید است که روی آن کار می گردد تا ریل گذاری برای سال های آینده به توسعه انرژی های تجدیدپذیر یاری کند که این امر منجر به دستاوردهای بسیار خوبی می گردد که یکی از این ریل گذاری ها تأمین منابع جدید به یاری مکانیزم های جدید است. در صورت برداشته شدن تحریم ها چشم انداز خوبی دیده می گردد که با حضور سرمایه گذاران خارجی سرمایه گذاری ها در این بخش نیز توسعه بیابد. این ظرفیت عظیم یاری می نماید که سبد انرژی را توسعه داده و از تمام ظرفیت ها اعم از فسیلی، تجدیدپذیر و دیگر اشکال، تأمین انرژی کنیم.
ساتکین ادامه داد: با توجه به امکان استفاده از این انرژی ها در تمام فصول سال، در تابستان معمولاً فراوری در این بخش افزایش می یابد و از تمام فصول سال باید بهره گرفت. اگر به اندازه کافی ظرفیت های این بخش را ارتقا دهیم در فصول گرم سال به خاطر این که احتیاج کشور به سرمایش بیشتر می گردد می توان برای بخشی از پیک سایی روی انرژی های تجدیدپذیر حساب کرد اما در تمامی مواقع این امر ریسک پذیر است.
وی در مورد موانع موجود در راستا توسعه انرژی های تجدیدپذیر هم توضیح داد: یکی از موانع اصلی این است که باید از قوانین بالادستی موجود، به عنوان نمونه اصلاح الگوی مصرف یا ماده 12 قانون برطرف موانع و همچنین ماده 19 قانون برطرف آلایندگی بهره گرفت.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های بالادستی گفت: برای فعال شدن این کار، مجموعه هایی مانند سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری ایجاد کند.
ساتکین با بیان این که یکی از مسائل بر سر راه سازمان برنامه و بودجه تأمین منابع اقتصادی برای قوانین بالادستی است اضافه کرد: یکی از مهم ترین قوانین بالادستی حمایتی، تبصره های 2 و سه ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف است که هیچ یک از این 2 ماده بنیادی برای توسعه تجدیدپذیرها تا به امروز فعال نشده و سازمان برنامه و بودجه برای این کار ردیفی اختصاص نداده است.
طبق اظهارات این مقام مسئول تمام کارهای اجرا شده بر مبنای ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق بوده است که به واسطه دریافت عوارض از مردم، فعالیتی در یک سطحی ایجاد نموده است. سازمان برنامه و بودجه را توانستیم قانع کنیم که ردیفی در ماده 2 در سال 1400 ببیند که این تعامل به خوبی در حال شکل گیری است.
ساتکین در پاسخ به سوالی در این باره که چرا از بخش خصوصی در تأمین منابع اقتصادی استفاده نمی گردد، گفت: در حال حاضر 100 سرمایه گذاری در این بخش، خصوصی و بدون هیچگونه یاری دولت است و یاری دولت در حوزه مشوق ها و خرید تضمینی برق و قیمت تشویقی است. اگر بخش خصوصی در ارتباط با سرمایه گذاری ورود نکند دست کم با مکانیزم های فعلی توسعه به طور کامل متوقف می گردد. برای خرید این برق منابع اقتصادی ما محدود است و برای اینکه مشوق ها داده گردد، ضروری است تأمین اقتصادی صورت گیرد. ما فقط برق را به قیمت واقعی آن از سرمایه گذاران بخش خصوصی خریداری می کنیم.
وی در ادامه در مورد صادرات برق تجدیدپذیر، با پیچیده خواندن آن، گفت: وقتی کشور همسایه بخواهد از ما انرژی برق خریداری کند، این برق باید به طور کامل پایدار بوده و در هر زمانی و هر مقداری که ضروری است تحویل گردد. انرژی های تجدیدپذیر باید برق خود را وارد شبکه نمایند تا شرکت توانیر بتواند قراردادها با کشورهای همسایه را به صورت تضمینی برقرار کند. این مکانیزم باید فعال گردد که در زمان حاضر کمی مشکل دارد.
ساتکین همچنین در مورد فرایند پیشرفت نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی گفت: از آنجایی که این کار در اولویت ما واقع شده است شرکت های توزیع در تمام سطح کشور توانسته اند به نمایندگی از ما و به عنوان کارگزار قرارداد منعقد نمایند که تا به امروز مانعی بر سر این کار وجود نداشته است. این شرکت ها با تیپ قراردادهای آماده، این قراردادها را بسته و به ما اعلام صورتحساب می نمایند و ساتبا در وهله نخست این وجه را پرداخت و سپس سراغ نیروگاه های عظیم می رود.
معاون وزیر نیرو با بیان این که مطالبات شرکت های توزیع در این بخش پرداخت شده است، اضافه کرد: ساتبا حمایت خود را دارد و تنها در بحث تعرفه، این شرکت ها علاقه مند به افزایش تعرفه هستند که با کمال میل، این پیشنهاد را داده ایم و در صورت تأمین این منابع، مسئله ای در این بخش وجود ندارد.
ساتکین همچنین با بیان اینکه ساتبا تا سال گذشته مجموعاً 1,100 میلیارد تومان اعتبار داشته که بعضاً به دلیل سطح پرداخت مردم از قبوض، کاهش پیدا نموده است، توضیح داد: اکنون این رقم به 2,040 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش پیدا نموده است؛ چرا که صنایعی مانند فولاد به عنوان خرید برق خود 8 هزار میلیارد پرداخت نموده است که 10 درصد آن مربوط به عوارض می گردد. از این رقم 1,600 میلیارد تومان سهم ساتبا بوده است.
وی در عین حال با اشاره به ضرورت تطبیق اسناد ملی راهبردی متناسب با شرایط روز کشور در چند سال اخیر، بر بازبینی این اسناد تاکید نمود و ادامه داد: در ارتباط با انرژی های تجدیدپذیر، نقشه راه آن تدوین شده ولی باید ابلاغ گردد و اگر ابلاغ نشده دلیل آن این بوده که در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها و مسائل، امکان اجرای کامل این سند وجود نداشته، اما در مورد پتانسیل سنجی این کار به صورت دقیق اجرا شده است.
ساتکین همچنین در مورد فرایند خرید تضمینی برق در سال 1400 هم گفت: روال گذشته در این زمینه بدون هیچگونه خللی با توجه به منابع، تداوم دارد. تعدیل قیمت با توجه به شرایط، اشکالی داشت و موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری می شد. برنامه ریزی ما سه پله کردن معین نرخ تعرفه است تا سالی سه بار اتفاق بیفتد و منابع از بین نرود، اما در سال آینده برای عقد قرارداد سرعت بخشی هم می گردد.
معاون وزیر نیرو در مورد سه پله ای کردن نرخ تعرفه ها توضیح داد: بخشی به نام تعرفه شناسی در دپارتمان ساتبا ایجاد شده که با محاسبات کاملاً دقیق تعرفه ها معین می گردد. روش این است که اگر دوره بازگشت سرمایه 5 سال باشد، متناسب با هزینه سرمایه گذاری اولیه، این محاسبه انجام می گردد و در نتیجه با بازگشت سود در 5 سال، مابقی سود خالص است.
منبع: خبرگزاری پانا