انتخاب شرکای شایسته تجاری

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، در عصر حاضر که در جهت جهانی شدن اقتصاد پیش می رویم، احتیاج به صادرات و واردات کالاها براى همه کشورها امرى اجتناب ناپذیر است؛ چراکه هیچ کشوری نمی تواند به تنهایى تمام احتیاجهای کشور خود را تامین کند و احتیاج به تبادل کالا با دیگر کشورها دارد و در این زمینه کشورى که توان صادراتى بالایى داشته باشد، از قدرت مالی بالاترى نسبت به سایر کشورها برخوردار است. بنابراین میزان صادرات هر سرزمینی خود معیاری به منظور سنجش قدرت مالی آن کشور است.

انتخاب شرکای شایسته تجاری

در این شرایط تجارت اجزا و قطعات (کالاهای واسطه ای) سهم بالای 60 درصدی از تجارت کالاها در سطح بین المللی را به خود اختصاص داده و کشورها با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی خود نسبت به فراوری کالاها اقدام و با دیگر کشورها مبادله می نمایند. از این رو تجارت خارجی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده است. به طوری که سهم آن در فراوری ناخالص جهان رو به افزایش است.

پیشرفت و جهش مالی در کشور مستلزم توسعه تجارت خارجی و افزایش تعاملات بین المللی و حضور فعال در بازارهای جهانی با رویکرد درون زایی و برون گرایی است و در این بین یکی از سیاست های راهبردی و اولویت های اصلی کشور برای نیل به تعالی و توسعه، بر محور توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و کاهش وابستگی کشور به صادرات و درآمدهای نفتی راسخ است. به خصوص در شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، محدودیت ها و مشکلاتی را در این حوزه به وجود آورده که در بخش صادرات نفت ملموس تر است. پس صادرات، پیش احتیاج رشد پایدار و مهم ترین عامل ورود ارز به کشور، حفظ و گسترش اشتغال و افزایش درآمد آحاد اقتصاد است.

از الزامات افزایش تجارت خارجی، داشتن برنامه ها و فعالیت های مختلف از جمله توسعه دیپلماسی مالی، اطلاع رسانی به موقع از فرصت های تجاری موجود، برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره به فعالان مالی و تجار و بازرگانان، برگزاری همایش های بین المللی برای معرفی فرصت های بازار، تقویت فراوریات صادرات محور، انجام تحقیقات و تبلیغات مناسب در بازارها، ایجاد شرکت های عظیم مدیریت صادرات، برپایی نمایشگاه های تخصصی و اختصاصی در خارج از کشور، اعزام و پذیرش هیات های مختلف تجاری و ایجاد مراکز تجاری و اعزام رایزنان بازرگانی است.

اما در این بین دیپلماسی تجاری در فرآیند جهانی شدن و افزایش مناسبات مالی و بازرگانی فی مابین کشورها اهمیت فراوانی دارد. از این رو نقش رایزنان بازرگانی به عنوان دید بان تجاری کشور با رویکرد توسعه بیشتر صادرات و مدیریت هدفمند، شناسایی ظرفیت های صادراتی کشور و احتیاجهای کشورهای هدف، توسعه روابط برای انتقال دانش و تکنولوژی، آنالیز و شناسایی ساختار و ظرفیت های بازارهای کشورهای هدف، آگاهی بخشی به همه تجار و فعالان مالی در توسعه بازرگانی بسیار تاثیرگذار است.

رایزنان بازرگانی کشور در کشورهای محل ماموریت نقش بسیار مهم و کلیدی در برقراری و توسعه روابط تجاری میان کشورها ایفا می نمایند؛ به نحوی که به عنوان یک بازوی کمکی به سازمان های توسعه تجارت (که متولی توسعه تجارت خارجی و پیشرو در دیپلماسی تجاری هستند) در کشورها در راستای پیشبرد اهداف تجاری آن کشور عمل می نماید و با برقراری ارتباط مستقیم با افراد موثر از جمله روسای سازمان ها و بنگاه های مالی و مقامات تصمیم گیرنده برای افزایش و توسعه مناسبات مالی و ساماندهی هیات های تجاری یا اعزام هیات های مالی به کشور متبوع خود و کوشش برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات و تهیه گزارش های تحلیلی با جنبه های کاربردی درباره اوضاع مالی کشورهای هدف، نظرسنجی از مصرف نمایندگان کالاهای کشورمان در خصوص کیفیت این کالاها و نارسایی های احتمالی وآگاهی از تحولات مالی کشور، قوانین، مقررات و ظرفیت های موجود در بخش های مختلف مالی برای رایزنان بازرگانی حائز اهمیت است.

دامنه و پوشش حوزه فعالیت رایزنان بازرگانی طی سال های اخیر افزایش یافته و به دلیل تغییر در اولویت ها دچار تغییراتی شده است؛ به طوری که علاوه بر آنالیز اوضاع مالی و اجتماعی کشور محل ماموریت و فرایند عرضه و تقاضا، تحولات قیمت ها، فعالیت های رقبا، نمایشگاه های تجاری، فعالیت های بازاریابی وتحقیقات بازار و توسعه تجارت و صادرات خدمات فنی و مهندسی، ارائه نظرات مشورتی به فعالان مالی کشور برای انعقاد قراردادهای تجاری، سرمایه گذاری یا اعطای نمایندگی فروش کالا به افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی، توسعه صنعت گردشگری و توسعه برند ملی گسترش یافته است. ما برای نیل به اهداف توسعه بازرگانی که لازمه توسعه تجارت خارجی و افزایش صادرات است، علاوه بر اینکه احتیاجمند پیوستن به سازمان تجارت جهانی و موافقت نامه های بین المللی هستیم، باید برای حضور موثرتر در بازارهای بین المللی رایزنان بازرگانی انتخاب و به کشورهای طرف تجاری اعزام کنیم که از شایستگی های بالای فردی وآگاهی به فناوری های نوین برخوردار باشد و علاوه بر داشتن تبحر و تجربه لازم و کافی در امر تجارت، توان و توانمندی و تسلط بر زبان، آداب و سنن و ارزش ها کشورهای هدف برای برقراری ارتباطات موثر داشته باشند تا از این طریق بتوانند برای توسعه مناسبات تجاری با مسوولان مالی و تجاری و سایر اشخاص ذی نفوذ کشور محل ماموریت مرتبط و اطلاعات و مشاوره های لازم را به جامعه تجاری کشور و سازمان های مالی ذی ربط ارائه نمایند.

در این حوزه آنالیز های اجرا شده نشان می دهد بیشتر کشورهای درحال توسعه که موفقیت هایی را درحوزه های تجارت خارجی داشته اند، از دانش، تخصص، سطح آگاهی بالا، ابتکار عمل و کوشش های رایزنان بازرگانی که به کشورهای طرف تجاری خود اعزام نموده بودند، بهره مند شده اند. همچنین به دلیل وظایف متعدد رایزنان بازرگانی برای نائل شدن به اهداف تعریف شده باید از حمایت لازم سفرای کشورمان بهره مند باشند و از امکانات و تجهیزات لازم، نیروی انسانی متخصص و بودجه کافی برخوردار باشند و برای تسهیل ارتباطات و افزایش کارآیی و نفوذ بیشتر در بازار، رایزنان بازرگانی، نسبت به استقرار آنان در مناطق تجاری و خارج از محدوده نمایندگی های سیاسی اقدام گردد و داشتن چند رایزن بازرگانی در کشورهایی که از مقاصد مهم صادراتی کشورمان هستند، بسیار حائز اهمیت است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "انتخاب شرکای شایسته تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب شرکای شایسته تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید