ایجاد زنجیره ارزش از فراوری تا صادرات در منطقه اوراسیا

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، تهران (پانا) - مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا می گوید با تامین مواد اولیه مقرون به صرفه می توان زمینه فراوری کالاهای کیفی و مقرون به صرفه را فراهم کرد و کنسرسیوم کوشش خود را برای صادرات این محصولات صادراتی به انجام رساند. تفاهم نامه منعقد شده در روز جاری نیز به منظور ایجاد یک زنجیره ارزش در فراوری و تامین مواد اولیه با قیمت نازل برای آن دسته از فراوریکنندگانی است که توانایی صادراتی دارند.

ایجاد زنجیره ارزش از فراوری تا صادرات در منطقه اوراسیا

سید امیرعباس افشارامین، مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا درحاشیه امضای تفاهم نامه صادراتی به بازار منطقه اوراسیا اظهار کرد: کنسرسیوم صادراتی ایران - اوراسیا متشکل از شرکت های مختلفی در صنوف و صنایع فرق دارد که کالای فراوریی آنها دارای مزیت رقابتی برای صادرات به منطقه اوراسیا شامل چند کشور است و ایران نیز در قرارداد تجاری که با اوراسیا به انجام رسانده است از مهرماه 1400 کالاهای ایرانی صادراتی بدون پرداخت هزینه های گمرکی وارد این کشورها می گردد.

وی افزود: البته این کالاها باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا مشکلاتی که مانند صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای به بازار روسیه به وجود آمد را نداشته باشد. دفاتر کنسرسیوم در مسکو و ایروان فعال شده است و مواد غذایی به کشورهای مختلف صادر شده است اما در بعضی از کالاها مانند مبلمان به علت کم کاری ها و نبود یک زنجیره کامل از فراوری تا توزیع و صادرات توفیق مناسبی به دست نیامده است و بنابر تکلیفی که ایجاد شده است در صدد ایجاد و تکمیل این زنجیره از فراوری تا صادرات هستیم.

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا اظهار داشت: فراورینمایندگان صادراتی باید دسترسی مناسبی به مواد اولیه مورد احتیاج داشته باشند به همین علت کوشش شده است تا با شرکت های تامین و فراورینماینده مواد اولیه تفاهم نامه های مناسبی منعقد گردد و در این راستان نیز تفاهم نامه ای با اروم ایاز یکی از فراورینمایندگان مواد اولیه منعقد شده است مقرر شد تا مواد اولیه با نازلترین قیمت در اختیار فراورینمایندگان صادراتی قرار گیرد تا بتواند کالای فراوریی آنها رقابت مناسبی در بازارهای منطقه اوراسیا داشته باشد.

افشارامین مطرح نمود: این کوشش ها و تفاهم نامه ها محدود به پارچه نیست و اسفنج و نئوپان نیز مشمول این تفاهم نامه ها است و البته این مواد اولیه دارای گارانتی نیز هستند در حالی که در بسیاری از مواد اولیه ای که در اختیار فراوری قرار می گیرد موضوع گارانتی مطرح نیست.

وی ادامه داد: با تامین مواد اولیه مقرون به صرفه می توان زمینه فراوری کالاهای کیفی و مقرون به صرفه را فراهم کرد و کنسرسیوم کوشش خود را برای صادرات این محصولات صادراتی به انجام رساند. تفاهم نامه منعقد شده در روز جاری نیز به منظور ایجاد یک زنجیره ارزش در فراوری و تامین مواد اولیه با قیمت نازل برای آن دسته از فراورینمایندگانی است که توانایی صادراتی دارند.

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا با اشاره به نقش موثر اتحادیه ها در فراوری وصادرات اظهار کرد: حتی اگر نقش های سنتی اتحادیه ها در نظر گرفته شوند می توانند نقش ریش سفیدی را با ایجاد هلدینگ ها ایفا نمایند. انعقاد تفاهم نامه های درون اتحادیه ای نیز می تواند در افزایش توان اعضای اتحادیه ها نقش موثری داشته باشد اما متاسفانه این نگاه در درون اتحادیه ها وجود ندارد.

وی افزود: این سوال نیز مطرح است که اگر اتحادیه های تخصصی صادراتی اگر اعتقاد به گرانی مواد اولیه دارند و کالای آنها گران است پس مزیت رقابتی ندارند و برگزاری نمایشگاه تخصصی با تاکید بر صادرات به چه معنا است.

افشارامین توضیح داد: اتحادیه های صادراتی تا چه مقدار وارد این بحث شده اند که ای ان سی را که رایج است به اعضای خود معرفی نمایند و ای ان سی ها برای انجام صادرات بهره بگیرند.

وی افزود: نگاهی به رزومه کاری بسیاری از مدیران نیز نشان می دهد که بسیاری از آنها به جای صادرنماینده، واردنماینده هستند بنابراین باید پالایش جدی احتیاج است اما کنسرسیوم صادراتی ایران - اوراسیا، تمام کوشش خود را جهت تقویت توانمندی های صادراتی اتحادیه ها به کار خواهیم گرفت.

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا با بیان اینکه محصولاتی مانند محصولات غذایی فرآوری شده مانند خرما، ماکارونی و انواع کنسروها توان رقابتی مناسبی در بازار اوراسیا دارند، مطرح نمود: صنایع غذایی دارای زنجیره مناسبی از فراوری تا توزیع هستند که استانداردهای لازم را دارا بوده و محصولات نیز از سطح کیفی مناسبی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: بعضی از شیرآلات صنعتی نیز توان رقابتی داشته و حتی قابلیت رقابت با مدل های چینی با کیفیت های مناسب نیز در این دسته از محصولات وجود دارد. در زمینه پارچه مبلی و پرده ای نیز در چند کشور قابلیت رقابت مناسب هم در کیفیت و هم در قیمت وجود دارد.

افشارامین هدفگذاری صادراتی به این منطقه را 300 میلیون دلار برای بازه زمانی 15 ماهه اظهار داشت و افزود: استانداردهای موجود فراوری در محصولات کشاورزی برای صادرات به منطقه اوراسیا بسیار ضعیف است و در بعضی از محصولات مانند خرما ضدعفونی نماینده های خرما که استاندارد اروپا را داشته باشند، وجود ندارند. البته کنسرسیوم وارد بحث فرآوری خرما با استانداردهای کشورهای مقصد صادراتی نیز شده است. محصولات غذایی صنعتی کشور از استاندارد بسیار خوبی برخوردار است.

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا درباره حجم صادرات اجرا شده نیز گفت: برای نخستین بار قراردادهای شلف فروشگاهی منعقد شده که عمدتا در کشورهای روسیه و ارمنستان است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ایجاد زنجیره ارزش از فراوری تا صادرات در منطقه اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد زنجیره ارزش از فراوری تا صادرات در منطقه اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید