برترین فیلم های کمدی 2022

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، 2022 سال پرباری برای سینما بود به طوری که بسیاری از فیلم هایی که در دوران همه گیری رنگ سالن های سینما را ندیده بودند، سال جاری اکران شدند و حتی سرویس های استریم هم به شدت قدرتمند ظاهر شدند و آثار باکیفیتی را فراوری و پخش کردند. میان لیست بلند و بالای آثار سال جاری تعدادی هم فیلم کمدی به چشم می خورند که روحیه مخاطبانشان را بالا نگه داشتند. از میان آن ها می توان به انیمیشن های بانمک و خوش رنگ و لعاب و داستان های هیجان انگیزی که در چند جهانی ها می گذرند، اشاره نمود.

برترین فیلم های کمدی 2022

حالا که دیدنگران با اشتیاق بیش تری به سالن های سینما بازگشتند، فرصت خوبی است که تا پیش از به انتها رسیدن سال نگاهی به فیلم های کمدی بیندازیم که لبخند را به مخاطبان زیادی در سراسر جهان هدیه دادند؛ از فیلم های انیمیشنی بانمک پیکسار و دیزنی گرفته تا ماجراجویی های احمقانه و خطرناک کله خر برای همواره.

* توجه: این لیست بر اساس امتیاز راتن تومیتوز مرتب شده است.

1- همه چیز همه جا به یک باره (Everything Everywhere All at Once)

  • کارگردان: دانیل کوان و دانیل شاینرت
  • بازیگران: میشل یئو، استفانی هسو، جاناتان کی کوان، جنی سلیت
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 95 از 100

احتمالا سال جاری خبرهای زیادی درباره همه چیز همه جا به یک باره به عنوان یکی از فیلم های بحث برانگیز سال جاری شنیدید. رد پای این فیلم مثل یک هشت پای تمام عیار در همه ژانرها دیده می شود؛ از کمدی و اکشن گرفته تا ماجراجویی، درام، علمی- تخیلی و هنرهای رزمی. یکی از ویژگی های ثابتی که بسیاری از مخاطبان در طول دیدنی فیلم با آن روبرو شدند، لحظات بانمک و خنده دار است که البته اصلا به این معنا نیست که برای سر درآوردن از انتها پیچیده آن به یاری احتیاج ندارید.

همه چیز همه جا به یک باره به وسیله دانیل کوان و دانیل شاینرت ساخته شده که به خاطر کارگردانی فیلم عجیب مرد ارتشی سوئیسی (Swiss Army Man) شناخته می شوند. این فیلم درامی ابزورد درباره یک مهاجر چینی- آمریکایی به نام اِولین (میشل یئو) است که درگیر یک ماجرای احمقانه چند جهانی می شود که حول محور خانواده اش می شود.

همه چیز همه جا به یک باره به لطف بازی های خوب ستارگانش توانسته میان شوخی های تصادفی و شخصیت پردازی واقع گرایانه اش تعادل درستی برقرار کند. فیلم پس از انتشار به علت پیش فرض خلاقانه، بازی های قدرتمند و کمدی متفاوتش با ستایش جهانی روبرو شد و تا ماه ها میان ده فیلم برتر جدول باکس آفیس جا خوش کرد. بسیاری از منتقدان آن را یکی از بهترین فیلم های سال جاری می دانند که حتما باید دیدنیش کنید.

2- قرمز شدن (Turning Red)

  • کارگردان: دومی شی
  • بازیگران: روزالی چیانگ، ساندرا اوه، آوا مورس، هایین پارک، مایتری راماکریشنان
  • امتیاز IMDb فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 95 از 100

با توجه به این که پیکسار برخی از محبوب ترین و باکیفیت ترین انیمیشن های تاریخ سینما را فراوری نموده، عجیب نیست که نام یکی از آثارش میان بهترین فیلم های اکشن سال 2022 به چشم بخورد.فیلم های پیکسار معمولا تعادل دل انگیزی میان طنز و امیدبخشی دارند و قرمز شدن هم از این قاعده مستثنا نیست.

این فیلم که نخستین کارگردانی دومی شی است، بازیگران فوق العاده و فیلم نامه جاه طلبانه ای دارد که به لطف آن ها می تواند لحظات مفرحی را برایتان ایجاد کند. البته قرمز شدن در درام هم به مقدار کمدی پیروز است و در بسیاری از لحظات می تواند اشکتان را درآورد.

قرمز شدن یکی از جدیدترین آثار پیکسار در کنار لایت یر (Lightyear) است و داستان دختری نوجوانی به نام می را روایت می نماید که یک مهاجر چینی- کانادایی است و با معضل عجیبی دست و پنجه نرم می نماید؛ می هنگام عصبانیت و هیجان به یک پاندای قرمز غول پیکر تبدیل می شود. این ویژگی از سوی خانواده مادری اش به او ارث رسیده و باید به یاری آن ها پاندای قرمز درونش کنترل کند اما وقتی می و دوستانش به پتانسیل بالای پاندا برای به دست آوردن ثروت و معروفیت پی می برند، تصمیم می گیرند از این موجود عجیب برای منافعشان استفاده نمایند.

قرمز شدن به عنوان فیلمی با موضوع بلوغ درباره دختری که برای بزرگ شدن، تغییرات ناگهانی و عجیبی را متحمل می شود مرز میان کمدی و درام خانوادگی را درمی نوردد و در نهایت به یکی از بهترین آثار پیکسار در چند سال اخیر تبدیل می شود.

3- گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز (Glass Onion: A Knives Out Mystery)

  • کارگردان: ریان جانسون
  • بازیگران: دنیل کریگ، ادوارد نورتون، جنل مونی، کاترین هان، لسلی اودم جونیور
  • امتیاز IMDb فیلم: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 93 از 100

گلس آنین آخرین قسمت از فرانچایز محبوب چاقوکشی (Knives Out) نه تنها به معنی واقعی کلمه استعاره ای از ژانر کارآگاهی است بلکه به همان مقدار پروژه بزرگی است و روند فراوری فوق العاده سخت و هزینه بری را پشت سر گذاشته است. ماجراهای فیلم در عمارت یک میلیاردر در جزیره شخصی اش واقع در یونان به وقوع می پیوندد. این عمارت گلس آنین (Glass Onion) یا پیاز شیشه ای نام دارد. بخشی از طراحی عمارت به یاری جلوه های ویژه کامپیوتری اجرا شده اما یک سازه پیچیده 20 متری هم برای گلس آنین طراحی شده است که ساخت آن کار بسیار پیچیده و زمان بری بود. این سازه به مقدار ای پیچیده بود که ابتدا باید در محل ساختش یعنی کشور بریتانیا سرهم می شد تا سازندگان مطمئن می شدند تمام قطعات شیشه ای کاملا کنار یکدیگر قرار می گیرند و سپس دوباره قطعات از هم جدا و به استودیویی در صربستان فرستاده و در آن جا دوباره سر هم شدند. این هزینه های سرسام آور فراتر از بودجه مشخص شده برای طراحی صحنه، در نهایت به عنوانی ک عنصر کلیدی عمل کرد و در کنار شخصیت پردازی، روایت پرفرازونشیب و حس شوخ طبعی گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز را به فیلم کارآگاهی خوش رنگ و لعاب و به یادماندنی تبدیل کرد.

همه چیز در این دنباله سینمایی نسبت به نسخه اصلی بیش تر است؛ از شوخی های رندانه تر گرفته تا معماهای پیچیده تر که در نهایت فیلم را به شکل غیرقابل انکاری سرگرم نماینده و دیدنیی نموده است. ماجرا در جزیره شخصی یک میلیاردر ثروتمند (ادوارد نورتون) در یونان به وقوع می پیوندد. او دوستانش را برای یک ضیافت به عمارت گلس آنین دعوت می نماید اما وقتی یکی از مهمان ها به شکل مرموزی کشته می شود پای کارآگاه بنویت بلانک (دنیل کریگ) برای حل این معمای پیچیده به گلس آنین باز می شود. در ادامه با شخصیت های عجیب و غریبی آشنا می شویم؛ طراح مد رک و راست (کیت هادسون)، فرمانده استان کنتیکت (کاترین هان)، دانشمندی مرموز (لسلی اودم جونیور)، فعال حقوق مردان (دیو باتیستا)، کارآفرینی ثروتمند (ادوارد نورتون) و شریک تجاری اش (جنل مونی). در نهایت در دل هرج و مرجی که این گروه فوق العاده به وجود می آورند داستان معمایی مجذوب کنندهی به سبک رمان های پلیسی آگاتا کریستی خلق می شود.

در حالی که چاقوکشی بیش تر به در ژانر کارآگاهی دسته بندی می شد، قسمت دوم را می توان هجو این زیر ژانر دانست، این فیلم حتی با داستان های معروف رمان های پلیسی هم سر شوخی را باز می نماید. فیلم دارای چندین پازل جنایی است که کنار هم نهاده شدند تا در نهایت تجربه ای مملو از افشاگری و شوک را برایتان خلق نمایند و به همین علت هم استعاره پیاز در نام فیلم با محتوای کلی آن کاملا در تناسب است.

گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز تفریح خوشایندی است که دیدنی آن به صورت گروهی حال و هوای دیگری دارد و شما را به بحث با اطرافیانتان برای حل معماها وادار می نماید و در نهایت با ایجاد لحظات مفرح، دورهمی خاطره انگیزی برایتان می سازد.

4- نسخه سینمایی برگری باب (The Bobs Burgers Movie)

  • کارگردان: لورن بوچارد، برنارد دریمن
  • بازیگران: اچ. جان بنجامین، دن مینتز، یوجین میرمن، لری مورفی، جان رابرتس
  • امتیاز IMDb فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 88 از 100

نسخه سینمایی برگری باب به عنوان یکی از مورد انتظارترین انیمیشن های سال جاری پیروز شد مطابق انتظارات عمل کند و نظر مخاطبان زیادی را به خودش جلب کرد. این فیلم بر اساس یکی از سریال های پیروز فاکس یعنی برگری باب (Bobs Burgers) ساخته شده است و داستان خانواده بلچر شامل پدر خانواده باب، مادر خانواده تینا و بچه ها لویز و جین را دنبال می نماید که همگی کوشش می نمایند بر یک چالش بزرگ غلبه نمایند و مغازه برگر فروشیشان را سرپا نگه دارند.

سریال برگری باب از سال 2011 تا به حال در حال پخش است و به علت لحظات طنز، قطعات موسیقی گوش نواز و شخصیت های دوست داشتنی اش هواداران زیادی در سراسر جهان پیدا نموده است. مدت زمان زیادی بود که برگری باب هم قصد داشت جا پای آثاری مثل سیمپسون ها (The Simpsons) و باب اسفنجی شلوار مکعبی (SpongeBob SquarePants) بگذارد و نسخه سینمایی اش را اکران کند و سال 2022 بالاخره این طلسم را شکست.

نسخه سینمایی برگری باب بلچرها را دنبال می نماید که به علت عدم تمدید وام های تجاری شان و البته ایجاد یک فرورفتگی مقابل رستوران به علت شکستگی لوله های آب با مسائل مالی زیادی دست و پنجه نرم می نمایند. پس از اکران این فیلم بیشتر منتقدان متفق القول بودند که نسخه سینمایی برگری باب ترکیب پیروزیت آمیزی از لحظات احمقانه خنده دار است و در عین حال داستان صمیمانه و دلگرم نماینده نسخه اصلی هم در آن حفظ شده است.

5- رفقای بد (The Bad Guys)

  • کارگردان: پیر پریفل
  • بازیگران: سم راکول، مارک مارون، آکوافینا، کریگ رابینسون، ریچارد آیوادی، الکس بوریستین
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 88 از 100

رفقای بد به عنوان یکی از پرفروش ترین آثار سال جاری استودیو دریم ورکس بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده است و داستان گروهی از حیوانات خلاف کار با نام رفقای بد را دنبال می نماید که مطابق توانایی هایشان نقشه های سرقت عجیب و غریبی را طراحی و اجرا می نمایند. در این فیلم ستارگان محبوبی از جمله سم راکول، مارک مارون، آکوافینا، کریگ رابینسون و ریچارد آیوادی صداپیشگی شخصیت مختلف را بر عهده دارند که در بانمک شدن رفقای بد نقش بسزایی داشتند.

رفقای بد به عنوان تیمی متشکل از خلاف کاران حرفه ای طرح های دزدی مفصلی را به رهبری آقای گرگ مجذوب کننده (سم راکول) طراحی می نمایند و انواع و اقسام کلیشه های منفی را در آغوش می گیرند. تا این که در خلال انجام یکی از نقشه های پلیدشان به صورت اتفاقی کار خوبی انجام می دهند و از آن به بعد تصمیم می گیرند برای جبران کارهای زشت گذشته به دیگران یاری نمایند.

رفقای بد مملو از لحظات طنز درخشان، تصاویر انیمیشنی زیبا و خوش رنگ و لعاب و مقادیر زیادی سکانس اکشن هیجان انگیز است که باعث می شود به یکی از بهترین انیمیشن های سال 2022 تبدیل شود. در هر صورت علیرغم همه اختلاف نظرها درباره رفقای بد همه مخاطبان احتمالا متفق القول اعتقاد دارند این انیمیشن در خنداندن توامان بچه ها و بزرگ سالان بسیار پیروز عمل می نماید.

6- سنگینی طاقت فرسای استعداد بزرگ (The Unbearable Weight of Massive Talent)

  • کارگردان: تام گورمیکن
  • بازیگران: نیکلاس کیج، پدرو پاسکال، شارون هورگان، آیک بارینهولتز، آلساندرا ماستروناردی
  • امتیاز IMDb فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 87 از 100

سنگینی طاقت فرسای استعداد بزرگ یکی از عجیب ترین و در عین حال طنازانه ترین گزینه های این لیست است که در آن بازیگر محبوب نیکلاس کیج در نقش نسخه تخیلی خودش ایفای نقش می نماید. این فیلم کمدی و اکشن به وسیله تام گورمیکن کارگردانی شده و ماجرای نیکلاس کیج را دنبال می نماید که سال ها است هیچ پیشنهاد خوبی در جهانی سینما نداشته و روابط عاطفی و خانوادگی اش هم افتضاح پیش می رود؛ بنابراین تصمیم می گیرد از این حرفه کناره گیری کند و در عوض با یک پیشنهاد عجیب یک میلیون دلاری به مهمانی یک میلیاردر اسپانیایی به نام خاوی (پدرو پاسکال) برود. فارغ از این که ماجرا به آن سادگی که فکر می نموده نیست و ناخواسته وارد یک بازی جاسوسی شده است.

سنگینی طاقت فرسای استعداد بزرگ ملغمه عجیبی از آدم ربایی، سیا و وسایل فیلم تغییر چهره (Face/Off) است و به باور بسیاری بهترین نقش آفرینی نیکلاس کیج در چند سال اخیر هم به شمار میرود و در عین حال از نظر کمدی بسیار غنی و خنده دار است.

با این اوصاف آیا سنگینی طاقت فرسای استعداد بزرگ می تواند شروع یک رنسانس برای نیکلاس کیج باشد و حرفه بازیگری او را دوباره احیا کند؟ باید ببینم در آینده چه پیش می آید.

7- به آرامی چاچا بپایکوبی (Cha Cha Real Smooth)

  • کارگردان: کوپر رایف
  • بازیگران: داکوتا جانسون، کوپر رایف، رائول کاستیلو
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 86 از 100

کم پیش می آید که با فردی روبه رو شویم که بدون ویژگی های ظاهری خاص و فقط بر اساس کاریزمای ذاتی، یک انسان به تمام معنا به نظر برسد، شخصیت اصلی به آرامی چاچا بپایکوبی یکی از همین افراد است. کوپر رایف کارگردان فیلم ایفاگر نقش پسر جوانی به نام اندرو است که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تنها فکر و انگیزه اش به دست آوردن پول کافی برای پیوستن به معشوقه اش در بارسلونای اسپانیا است. متاسفانه تنها شغلی که می تواند به دست آورد صندوق دار یک رستوران کوچک با عایدی حداقلی است.

اندرو که به ناچار همراه خانواده اش زندگی می نماید با ناپدری اش درگیر می شود و مادرش را به خاطر سلیقه بدش در انتخاب شریک زندگی حسابی سرزنش می نماید. تا این که با برادرش دیوید به یک بار می رود و وظیفه دارد به عنوان میزبان، پیست پایکوبی را آماده کند. در همین هنگام با یک مادر مجرد (داکوتا جانسون) و دختر نوجوان مبتلا به اوتیسمش آشنا می شود و سعی می نماید دختر که به خاطر شرایطش از محیط های شلوغ واهمه دارد را به پایکوبییدن تشویق کند. او در این کار پیروز می شود و به عنوان پرستار او استخدام می شود. این شروع رابطه پیچیده او با مادر است.

به آرامی چاچا بپایکوبی کمدی رمانتیک شیرین و دل نشینی است که با لحظات مفرحش حسابی به دل می نشیند. بعلاوه در خلال عاشقانه ها و قصه های بانمکش به مسائل افراد مبتلا به اوتیسم و چالش هایی که اطرافیانشان با آن ها روبرو می شوند هم می پردازد.

8- اعتراف کن، فلچ (Confess, Fletch)

  • کارگردان: گرگ موتولا
  • بازیگران: فلچ جان هم، لوسی پانچ، مارسیا گای هاردن، کایل مک لاکلان، لورنزا ایزو
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 86 از 100

چند دهه طول کشید تا یک فیلم دیگر از مجموعه کمدی محبوب فلچ ساخته شود. اعتراف کن، فلچ پس از اکران کوتاه در سینماها، بعد از یک ماه سر از شبکه Showtime درآورد. البته این فیلم اصلا در حد و مقدار نسخه اصلی نیست و شاید اکران بی برنامه آن هم از سرگردانی طرح کلی فیلم سرچشمه بگیرد اما باز هم نسبت به فلچ زندگی می نماید (Fletch Lives) فیلم بهتری است.

گرگ موتولا نویسنده و کارگرانی که آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته از استعداد جان هام که پیش تر فقط به حضور افتخاری در پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live) محدود می شد، به خوبی استفاده کرد و به نقش فلچ جان دوباره ای داد. در این قسمت شخصیت فلچ متوجه می شود برخی از کارهای هنری شریک زندگی اش به سرقت رفته است؛ در نتیجه تصمیم می گیرد سر از چرایی این سرقت درآورد فارغ از این که وارد بازی پیچیده ای شده و چند کشتار هم به گردنش می افتد و حالا باید هر طور که شده بی گناهی اش را ثابت کند.

در هر صورت در دوره ای که بسیاری از فیلم های کمدی خوب به تلویزیون مهاجرت کردند، دیدنی یک فیلم کمدی و معمایی مثل فلچ، اعتراف کن با مقادیر زیادی نوستالژی اتفاق مجذوب کنندهی است.

9- بدن ها بدن ها بدن ها (Bodies Bodies Bodies)

  • کارگردان: هالینا رین
  • بازیگران: آماندلا استنبرگ، ماریا باکالوا، میها هرولد، چیس سوئی واندرز
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 86 از 100

پیش تر درباره یکی دیگر از فیلم های A24 یعنی همه چیز همه جا به یک باره نوشتیم و این بار به سراغ بدن ها بدن ها بدن ها به عنوان یکی دیگر از فیلم های عجیب و غریب این استودیو می رویم. فیلم با ترکیب کمدی سیاه و عناصر ژانر اسلشر از چندین ژانر فراتر می رود. بدن ها بدن ها بدن ها نخستین فیلم انگلیسی زبان کارگردان و بازیگر هلندی هالینا رین است و گروه کوچک اما تاثیرگذاری از شخصیت ها را نبال می نماید که در یک مهمانی طوفانی و عجیب و غریب شرکت می نمایند.

ماریا باکالوا ایفاگر نقش زن جوانی از طبقه کارگری اروپای شرقی است که به وسیله دوستان صمیمی اش به یک مهمانی در عمارتی قدیمی دعوت می شود. دیوید (پیت دیویدسون) میزبان این جشن است که مهمانی را در خانه پدر و مادرش برگزار نموده اما ناگهان جسدش پیدا می شود و مهمانان در پی کشتار احتمالی که میانشان پرسه می زند می گردند و با ترس ها شک و تردیدهایشان دست و پنجه نرم می نمایند.

بدن ها بدن ها بدن ها با پذیرش کامل ژانرها و ابزورد بودن موقعیتی که شخصیت ها در آن گرفتار شدند، نشان می دهد پارانویا چگونه می تواند انسان ها را به سمت جنون بکشاند. فیلم به یاری شوخی های ویژه نسل Z شخصیت ها را در موقعیت های مبهم و وخیمی قرار می دهد و آن ها را کم کم به دشمنان شماره یک همدیگر تبدیل می نماید.

بدن ها بدن ها بدن ها به لطف بازی های خوب، داستان دیوانه وار و لحظات خونبارش به اثری تبدیل می شود که به باور بسیاری از منتقدان یکی از متفاوت ترین و در عین حال دیدنیی ترین فیلم کمدی ترسناک چند سال اخیر است.

10- کله خر برای همواره (Jackass Forever)

  • کارگردان: جف ترماین
  • بازیگران: استیو-او، دیو انگلند، جیسون اکونیا، دنجر اهرن، کریس پونتیوس
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 85 از 100

در نقطه مقابل آثاری مثل همه چیز همه جا به یک باره، کله خر برای همواره نهاده شده است؛ فیلمی که هیچ ادعایی از عظمت ندارد. فرانچایز کله خر بیش از دو دهه است که با ارائه سکانس های خنده دار از پسرها و دختران بانمک و کله خری که مقابل دوربین کارهای محیرالعقولی را انجام می دهند و خودشان را به خطر می اندازند، پابرجا مانده و مخاطبان زیادی از سراسر جهان را به خود جلب نموده است.

گاهی دیدنی دیوانه بازی های یک گروه کله خر و فارغ شدن از مسائل جهان حتی برای چند دقیقه تنها چیزی است که به آن احتیاج داریم و کله خر برای همواره این فرصت را برایتان فراهم می نماید. این فیلم چهارمین قسمت از فرانچایز کله خر است و مثل قسمت های قبل بر قرار دادن ستاره هایش در موقعیت های خطرناک، بدلکاری های دیوانه وار، شوخی ها و حماقت های باورنکردنی متمرکز است. همه بازیگران اصلی فرانچایز از جمله استیو-او، دیو انگلند، جیسون اکونیا، دنجر اهرن، کریس پونتیوس و پرستون لیسی در قسمت چهارم حضور دارند و چند کله خر تازه هم به مجموعه اضافه شدند که احتمالا در قسمت های آینده جای قدیمی ترها را بگیرند.

کله خر برای همواره نسبت به قسمت های قبل شوخی های خطرناک تری را دستمایه قرار داده که بسیاری از آن ها منجر به جراحت های بسیار شدید هم شده است؛ با این اوصاف عجیب نیست که بهترین قسمت در فرانچایز دیوانه وار کله خر لقب بگیرد.

11- چیپ و دیل: تکاوران نجات (Chip ‘n Dale: Rescue Rangers)

  • کارگردان: اکویا شوفر
  • بازیگران: جان مولانی، اندی سمبرگ، ویل آرنت، اریک بانا، کیگان-مایکل کی، ست روگن
  • امتیاز IMDb فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 80 از 100

چیپ و دیل: تکاوران نجات با نگاهی به آثاری مثل هرج و مرج فضایی (Space Jam) و چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit) جلوه های ویژه کامپیوتری سه بعدی، انیمیشن دو بعدی و لایو اکشن را با هم ترکیب نموده و نتیجه اثری سرگرم نماینده و بانمک از آب عایدیه است. فیلم بر چیپ (جان مولانی) و دیل (اندی سمبرگ) دو سنجاب کارتونی متمرکز است که در دهه 90 میلادی برنامه تلویزیونی خودشان را داشتند و به واسطه آن بسیار هم شناخته شده بودند اما کم کم به دست فراموشی سپرده شدند و حالا یک بازنده تمام عیارند.

در جهانی چیپ و دیل: تکاوران نجات شخصیت های انیمیشنی و انسان ها همگی کنار یکدیگر زندگی می نمایند و مثل یک جامعه عادی با هم در تعامل هستند. فیلم با ترکیب ژانرهای کمدی، اکشن، معمایی، ماجراجویی و البته اضافه کردن مقادیر زیادی نوستالژی به مذاق مخاطبان جوان خوش آمد و از آن حسابی استقبال کردند.

چیپ و دیل: تکاوران نجات بر اساس سریال محبوبی به همین نام ساخته شده و داستان آن حول محور ربوده شدن موم تری جک (اریک بانا) یکی از شخصیت های اصلی سریال می گذرد و چیپ و دیل باید تحقیقات پیچیده ای را انجام دهند تا متوجه شوند چه اتفاقی برای دوستشان افتاده است. در این فیلم شخصیت های معروف تاریخ انیمیشن مثل پیتر پن، راجر رابیت، اسکروج مک داک، هی- من و … حضور دارند. یکی از بحث برانگیزترین شخصیت های چیپ و دیل: تکاوران نجات سونیک زشت با صداپیشگی تیم رابینسون به عنوان نسخه قدیمی تر و زشت تر شخصیت سونیک تا قبل از فرانچایز سونیک خارپشت است که به لطف واکنش های فوق العاده منفی هواداران به نسخه CGI فعلی اش تغییر شکل یافت.

12- شهر گمشده (The Lost City)

  • کارگردان: آرون نی، آدام نی
  • بازیگران: ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم، دنیل ردکلیف، داواین جوی راندولف، برد پیت
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 79 از 100

شهر گمشده این پتانسیل را داشت که به یکی از بهترین کمدی های چند سال اخیر تبدیل شود که پس از همه گیری آرزو داشتیم در سینماها ببینیم اما متاسفانه این اتفاق به وقوع نپیوست. البته باز هم یکی از بهترین کمدی های سال 2022 است و به خاطر حضور ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم، دنیل ردکلیف و صد البته برد پیت ارزش دیدن کردن را دارد.

ماجرا درباره یک نویسنده کتاب های عاشقانه (ساندرا بولاک) و یک مدل جلد کتاب (چنینگ تیتوم) است که به صورت اتفاقی درگیر پیدا کردن مکانی به نام شهر گمشده می شوند و البته در این میان باید با یک میلیاردر عجیب و غریب (دنیل ردکلیف) و یک مامور سیا (برد پیت) هم سروکله بزنند.

13- سگ (Dog)

  • کارگردان: چنینگ تیتوم
  • بازیگران: چنینگ تیتوم، جین آدامز، کوین نش، کیوریانکا کیلچر، اتان سوپلی
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 77 از 100

سگ فیلم خوش ساختی درباره موضوع محبوب دوست شدن سگ ها و انسان ها است. این کمدی جاده ای یک تکاور ارتش ایالات متحده آمریکا به نام جکسون بریگز (چنینگ تیتوم) را دنبال می نماید که به اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) مبتلا است و وظیفه دارد یک سگ نظامی به نام لو لو را برای جنازه سرپرستش به شهر محل خاک سپاری ببرد. جکسون بریگز در خلال این داستان کمدی که در موضوعات جدی مثل جنگ، تروما، خانواده و مرگ ریشه دارد کم کم یاد می گیرد چطور می تواند با سگ آشفته حالی ارتباط برقرار کند که هرچیزی که مقابل چشمش قرار می گیرد را خطر تلقی می نماید.

در این جا هم مثل بسیاری از کمدی های جاده ای بریگز و لولو برخوردهای عجیب و غریب و غیرمنتظره ای با هم دارند که منجر به ایجاد لحظات بانمک و فرح بخشی می شود. سگ در مجموع به عنوان یک فیلم کمدی جمع و جور نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کرد و با توجه به بوجه ساخت 15 میلیون دلاری اش در گیشه هم پیروز عمل کرد؛ بنابراین اگر به چنینگ تیتوم و فیلم هایی با موضوع سگ ها و انسان ها علاقه مندید، دیدنی سگ را از دست ندهید.

14- رزالین (Rosaline)

  • کارگردان: هالینا رین
  • بازیگران: کیتلین دیور، ایزابلا مرسد، شان تیل، کایل الن، اسپنسر استیونسن، امیلیا کلارک
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100

کمدی رمانتیک روزالین با تبدیل شخصیت نادیده گرفته شده روزالین به قهرمان داستان رومئو و ژولیت به عنوان یکی از بهترین آثار شکسپیر، این افسانه را دوباره بازآفرینی می نماید. کیتلین دیور ایفاگر نقش رزالین دختر عمو و معشوقه نادیده گرفته شده رومئو است که پسر عمویش برای این که بتواند با ژولیت ارتباط داشته باشد، او را ترک می نماید. روزالین که یک زن جوان شجاع، جاه طلب و پیشرو در جامعه ای مردانه است تصمیم می گیرد برای انتقام از رومئو هرطور که شده رابطه اش را با ژولیت خراب کند.

این تفسیر خلاقانه از داستان رومئو و ژولیت از داستان وقتی مال من بودی (When You Were Mine) اثر ربکا سرل اقتباس شده است و با تکیه بر عناصر کمدی زبانی از اثر اصلی بانمک تر هم از آب عایدیه و یکی از بهترین فیلم های اوریجینال هولو (Hulu) به شمار میرود. روزالی به لطف فیلم نامه خلاقانه و بازی های درجه یک با واکنش های به شدت مثبتی از سوی منتقدان روبرو شد و بیشترا آن را کمدی رمانتیک دوست داشتنی دانستند.

15- مینیون ها: ظهور گرو (Minions: The Rise of Gru)

  • کارگردان: کایل بالدا
  • بازیگران: استیو کرل، پی یر کافین، تراجی پی. هنسون، میشل یئو، رزا، ژان-کلود ون دام، لوسی لاولس
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 70 از 100

بالاخره نوبتی هم باشد نوبت صحبت درباره مینیون های دوست داشتنی است. با اکران مینیون ها: ظهور گرو جهان یک بار دیگر مجذوب این موجودات کوچولوی زرد و بانمک شد. این فیلم به عنوان پنجمین قسمت از فرانچایز من نفرت انگیز (Despicable Me) شناخته می شود و به نوعی دنباله سینمایی اولین فیلم مستقل مینیون ها (Minions) و هم زمان پیش عایدیی بر اولین فیلم سینمایی من نفرت انگیز (Despicable Me) به شمار میرود. ایلومینیشن اینترتینمنت تا به حال شخصیت های انیمیشنی محبوبی را خلق نموده و این بلاک باستر تازه هم جزو پرفروش ترین فیلم های این استودیوی انیمیشن سازی است و در گیشه خوب فروخت.

ماجراهای مینیون ها: ظهور گرو سال 1975 به وقوع می پیوندد و نشان می دهد مینیون ها چطور به خدمت گرو شرور (استیو کارل) که در این فیلم کودک است، عایدیند. گرو و مینیون ها به صورت تصادفی با گروه خلاف کاری به نام 6 شرور و رهبر سابقشان وایل ناکلز درگیر می شوند و کوشش می نمایند سنگ زودیاک را به دست آورند. در این فیلم گرو به عنوان یک شخصیت شرور در پی کسب مشروعیت است و در یک نقطه مینیون ها را به علت بی کفایتی و حماقت هایشان اخراج می نماید و آن ها را سدی مقابل پیروزیت هایش می بیند.

مینیون ها: ظهور گرو مثل سایر فیلم های این فرانچایز محبوب مملو از سر و صداها، شوخی ها، خنده ها و خشونت های کارتونی خاص مینیون ها است و لحظات مفرحی را برای شما ایجاد می نماید. بعلاوه جالب است بدانید بسیاری از مخاطبانِ این قسمت با لباس مبدل مینیونی به سینما می رفتند و خودشان را مینیون های نجیب می نامیدند.

16- سرزنده (Spirited)

  • کارگردان: شان آندرس
  • بازیگران: رایان رینولدز، ویل فرل، اکتاویا اسپنسر
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 69 از 100

سرزنده پس از اکران محدود در 11 نوامبر 2022 از اپل تی وی پلاس منتشر شد و اسامی بازیگران به ویژه رایان رینولدز و ویل فرل نوید کمدی کریسمسی را می دهند. این فیلم بازسازی موزیکال مدرنی از سرود کریسمس چارلز دیکنز است. فیلم ماجرای یک مرد خسیس و بدخلق را دنبال می نماید که در سفری جادویی به گذشته و آینده اش می رود تا بالاخره متوجه شود مصیبت هایش از کجا ریشه می گیرد.

سرزنده به عنوان یک فیلم موزیکال و کمدی در حال و هوای کریسمس می تواند انتخاب لذت بخشی برای این روزها باشد.

17- سونیک خارپشت 2 (Sonic the Hedgehog 2)

  • کارگردان: جف فاولر
  • بازیگران: بن شوارتز، کالین اوشاگنسی، جیم کری، ادریس البا
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 69 از 100

وقتی به اقتباس های سینمایی نه چندان وحشتناک از بازی های ویدیویی فکر می کنید احتمالا یکی از معدود نام هایی که به ذهنتان می رسد سونیک خارپشت است. قسمت اول این فرانچایز سال 2020 اکران شد و سونیک (بن شوارتز) و دکتر رباتنیک (جیم کری) به عنوان شخصیت های شناخته شده بازی های سگا مخاطبان را حسابی شگفت زده کردند. این پیروزیت باورنکردنی باعث شد پارامونت پیکچرز تصمیم بگیرد دنباله سینمایی سونیک خارپشت را سال 2022 روانه سینماها کند.

ماجراهای سونیک خارپشت 2 هشت ماه پس از اتفاقات قسمت اول به وقوع می پیوندد و دکتر رباتنیک را دنبال می نماید که به یاری روباه به نام ناکلز (ادریس البا) در پی انتقام از سونیک است اما خارپشت آبی زبر و زرنگ داستان هم بیکار نمی نشیند و با تیلز (کالین اوشاگنسی) اتحاد خودش را تشکیل می دهد تا بتواند قبل از دشمنانش الماس افسانه ای را پیدا کند و جهان را نجات دهد.

این داستان ممکن است در نگاه اول برای یک فیلم لایو اکشن بیش از حد سنگین به نظر برسد اما سونیک خارپشت 2 پیروز می شود ماجراجویی انیمیشنی بی نظیری با لحظات طنز و شوخی های بانمک را به تصویر بکشد. در هر صورت با گروهی از بازیگران بااستعداد اصلا عجیب نیست که قسمت دوم حتی از نسخه اصلی هم بهتر عمل و مخاطبان را به ادامه داستان فرانچایز سونیک امیدوار کند.

18- شعبده بازی 2 (Hocus Pocus 2)

  • کارگردان: آن فلچر
  • بازیگران: بت میدلر، سارا جسیکا پارکر، کتی ناجیمی، سم ریچاردسون، تونی هیل
  • امتیاز IMDb فیلم: 6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 64 از 100

اگرچه هالووین تمام شده اما به این معنا نیست که نمی توانید از شعبده بازی 2 به عنوان یکی از مورد انتظارترین دنباله های سینمایی سال 2022 لذت ببرید. این کمدی ترسناک به وسیله آن فلچر کارگردانی شده و ستارگان فیلم اصلی محصول سال 1993 همراه بت میدلر، سارا جسیکا پارکر و کتی ناجیمی بازگشتند. تقریبا سه دهه از آخرین باری که مخاطبان این شخصیت ها را در سینماها دیدار کردند، می گذرد و بنابراین طبیعی است که فیلم تا این مقدار مورد انتظار باشد.

در شعبده بازی 2 خواهران ساندرسون به صورت اتفاقی به وسیله دو دختر نوجوان احضار می شوند. آن ها مشعل سیاه را روشن می نمایند و این جادوگران خطرناک و دردسرساز را به جهان ما احضار می شوند. داستان شعبده بازی 2 مملو از لحظات بانمک و اشاره به فیلم قبلی است و قطعا هواداران از آن لذت خواهند برد. فیلم در مجموع از نظر منتقدان خوب عمل کرد و میدلر، پارکر و ناجیمی نقش هایشان با همان شور و شوق سه دهه پیش تکرار کردند و این دیدنی فیلم را برای مخاطبان لذت بخش تر می نماید و تفاوتی ندارد شعبده بازی 1 را صد بار دیدند یا نه.

از آن جایی که از سال 1993 جهان برای خواهران ساندرسون هم مثل بقیه مردم کره زمین تغییر نموده است، شعبده بازی 2 هم برخلاف نسخه اصلی به جای اکران سینمایی در دیزنی پلاس به نمایش عایدی. این تصمیم جواب داد و فیلم به پربازدیدترین اثر این پلتفرم تبدیل شد.

19- بلیتی به بهشت (Ticket to Paradise)

  • کارگردان: اول پارکر
  • بازیگران: جولیا رابرتز، جرج کلونی، بیلی لورد
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 57 از 100

آیا می توان بدون فکر کردن به نام جولیا رابرتز به سراغ ژانر کمدی رمانتیک رفت؟ قطعا پاسخ منفی است، او با لبخند مجذوب کنندهش همراه جرج کلونی به بلیتی به بهشت بازگشته است تا لحظات مفرح و دوست داشتنی را برایتان خلق کند. آن ها نقش یک زوج مطلقه را ایفا می نمایند و برای این که از ازدواج دخترشان با یک پرورش دهنده جلبک های دریایی جلوگیری نمایند، پس از چند سال با یکدیگر متحد می شوند و به جزیره بالی سفر می نمایند.

بلیتی به بهشت را می توان یکی از بهترین کمدی رمانتیک های سال جاری از نظر تجاری دانست؛ زیرا پایداری بسیار خوبی در گیشه داشت و پیروز شد برای چند هفته پیاپی میان ده فیلم برتر جدول باکس آفیس قرار بگیرد. در نهایت فیلم برای همه لحظات عاشقانه، خنده دار و غم انگیز شایان ستایشش، قطعا ارزش دیدن کردن را دارد.

20- مردی از تورنتو (The Man from Toronto)

  • کارگردان: پاتریک هیوز
  • بازیگران: کوین هارت، وودی هارلسون، کیلی کوئوکو
  • امتیاز IMDb فیلم: 5.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 23 از 100

مردی از تورنتو فیلم کمدی با ریتم بسیار تند است که فراوریش به شدت تحت تاثیر همه گیری نهاده شد و در نهایت پس از اکران با واکنش منفی منتقدان روبرو شد. با این حال فیلم به مقدار ای لحظات بانمک و در خودش دارد که هواداران ژانرهای کمدی و اکشن را راضی نگه می دارد و در عین حال بازی های لذت بخشی از بازیگران اصلی اش به نمایش می گذارد.

کوین هارت ایفاگر نقش تدی یک مربی تناسب اندام ناپیروز است که فکر می نماید می تواند با فروش ایده ای تحت عنوان بوکس بدون تماس به پیروزیت دست پیدا کند. تا این که هویت تدی با یک فوق حرفه ای با نام مستعار مردی از تورنتو با بازی وودی هارلسون جابه جا می شود و از جایی به بعد باید به یاری یکدیگر از دست پلیس و ماموران اف بی آی فرار نمایند. در نهایت اگرچه مردی از تورنتو با واکنش های عمدتا منفی مخاطبان و منتقدان روبرو شد اما شیمی مناسب میآن هارت و هارلسون می تواند علت کافی برای دیدنی آن باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "برترین فیلم های کمدی 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فیلم های کمدی 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید