دانشمند: افزایش حقوق، قدرت خرید را کاهش می دهد، مسابقه بین افزایش دستمزد و تورم

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر برنامه ای برای جلوگیری از کوچک شدن 20 درصدی سفره مردم داشته باشیم یعنی بخواهیم قدرت خرید حقوق و دستمزد را در سال 1401 حفظ کنیم، به جای افزایش 25 درصدی، افزایش باید 60 درصد گردد تا قدرت خرید مردم حفظ گردد.

دانشمند: افزایش حقوق، قدرت خرید را کاهش می دهد، مسابقه بین افزایش دستمزد و تورم

گروه مالی وبلاگ تکنولوپ؛ هر ساله چند هفته مانده به شب عید، با داغ شدن بحث افزایش حقوق و تورم، حقوق بگیران و مستمری بگیران نگران افزایش هایی هستند که تا کنون با نرخ تورم کمترین تناسبی نداشته است. افزایش نرخ حقوق و دستمزد گرچه در وهله اول رضایت خاطر می آفریند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالین مالی جز فقیرترشدن مردم و تحمیل تورم هایی به مراتب بالاتر از آنچه دریافت نموده اند، ره آوردی ندارد. عضو اتاق بازرگانی و فعال مالی در این مصاحبه نگاهی دارد به ابعاد مختلف مسابقه بین افزایش دستمزد ونرخ تورم.

مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی و فعال مالی در مصاحبه با دانشجو در مورد مسابقه بین افزایش نرخ تورم و دستمزد گفت: میانه افزایش حقوق را در ایران اگر نزدیک به 25 درصد در نظر بگیریم در برابر نرخ تورم اعلام شده از سوی دولت برای سال 1400 که در حدود 44 درصد بوده، یعنی در امسال 20 درصد از سفره مردم ایران کوچک تر از سال قبل شده است. کوچک شدن سفره مردم دولت را مجبور به افزایش حقوق برای جبران کاهش قدرت خرید می نماید.

وی در این باره گفت: به عبارت دیگر، جا ماندن از نرخ تورم، یعنی فقیر تر شدن بیشتر مردم. در این بین اگر برنامه ای برای جلوگیری از کوچک شدن 20 درصدی سفره مردم داشته باشیم یعنی بخواهیم قدرت خرید حقوق و دستمزد را در سال 1401 حفظ کنیم، به جای افزایش 25 درصدی، افزایش باید 60 درصد گردد تا قدرت خریدی که مردم در اوایل سال 1400 داشتند، در فروردین 1401 حفظ گردد.

افزایش 60 درصدی حقوق در سال 1401 به معنای افزایش قدرت خرید نیست

این فعال مالی خاطر نشان کرد: افزایش 60 درصدی حقوق در سال 1401 به معنای افزایش قدرت خرید نیست، بلکه به معنای باقی ماندن در شرایط خرید سال گذشته است. از آن سو، وقتی دولت حقوق ودستمزد کارگران، کارمندان و مستمری بگیران را اضافه می نماید، سایر افراد جامعه که جزء حقوق بگیران به شمار نمی فرایند، مانند صاحبان کارگاه ها، مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر، بخش خدمات عمومی مثل رانندگان تاکسی و حمل و نقل و تعمیرکاران و... با افزایش حقوق و دستمزد های حقوق بگیران، دستمزد خود را به تبع تورمی که اتفاق می افتد افزایش می دهند.

مسعود دانشمند در مورد بی فایده بودن چرخه افزایش دستمزد وافزایش نرخ تورم گفت: در این چرخه بی فایده، نه تنها اتفاق خوبی به نفع حقوق بگیران و سایر آحاد جامعه رخ نمی دهد، بلکه علاوه بر فقیرتر شدن مردم، معیشت جمعیت کثیر حقوق بگیران و مزد بگیران با عایدی های ثابت، زیر چرخ دنده افزایش قیمت کالا ها و خدمات از بین می رود. به همین علت است که روزی باید به مسابقه افزایش حقوق و بالا رفتن نرخ تورم انتها دهیم چرا که افزایش دستمزد باعث افزایش نرخ کالا و خدمات می گردد.

واحدهای فراوریی تعطیل خواهند شد!

وی در این باره توضیح داد: در چنین فرآیندی بخشی از بازار صادراتی، به علت افزایش قیمت از دست می رود و در بازار داخلی به علت افزایش قیمت ها، بخشی از تقاضای موجود از دست می رود. کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا را تحت الشعاع قرار می دهد، بنابراین شاهد کاهش فراوری و افزایش بیکاری خواهیم بود.

وی شرح داد: در ادامه چنین فرآیندی طبیعتا واحد های فراوریی و زنجیره خدمات تعطیل می شوند و با موج بیکاری فزاینده ای رو به رو می شویم. شرط انتها دادن به مسابقه بین افزایش تورم و افزایش حقوق و دستمزد، تثبیت قیمت هاست. تثبیت قیمت ها مانع تورم می گردد. وقتی جلوی تورم گرفته گردد با قیمت های موجود و دستمزد موجود می توان سطح قدرت خرید مردم را در شرایط متعادلی نگاه داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشمند: افزایش حقوق، قدرت خرید را کاهش می دهد، مسابقه بین افزایش دستمزد و تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمند: افزایش حقوق، قدرت خرید را کاهش می دهد، مسابقه بین افزایش دستمزد و تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید