دستور پخت غذا، شیرنی و دسر ویژه شب یلدا

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، شب یلدا نزدیک است. در تمام خانه ها برای جشن دریافت این شب مهم مراسمی برپا می گردد و خانواده و دوستان دور هم جمع می شوند. جدا از تازه کردن ملاقات، یکی دیگر از جذابیت های این مهمانی ها، انواع خوراکی ها و غذای شب یلدا است. شاید شما هم به عنوان میزبان مراسم از خودتان می پرسید شام شب یلدا چی درست کنم. ما در خبرنگاران مگ به سوال شما پاسخ داده ایم. در این مقاله طرز تهیه چند نوع غذا، شیرینی و دسر شب یلدا را برای شما گردآورده ایم تا سفره شب یلدای شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد و حسابی مهمانان را به وجد بیاورد.

دستور پخت غذا، شیرنی و دسر ویژه شب یلدا

1. غذای شب یلدا

بدون شک غذای شب یلدا مهم ترین بخش مراسم است. در ادامه دستور پخت دو نوع غذا را به شما معرفی می کنیم که برای شام شب یلدا بسیار مناسب هستند.

مرغ ناردونی (بهترین غذای شب یلدا)

برای شام شب یلدا یک پیشنهاد عالی داریم؛ مرغ ناردونی یا مرغ اناری. بسیاری از افراد این غذای خوشمزه را با انار تازه در شب یلدا درست می نمایند. شک نکنید این خورش شمالی خوشمزه در سفره شب یلدا هوش را از سر مهمان ها خواهد برد. همه ما از قدیم شب چله را با انار می شناسیم. چیزی که این خورش را به بهترین انتخاب برای این شب طولانی تبدیل می نماید، وجود انار، آب انار و رب انار در آن است.

مرغ ترش شمالی (گزینه جایگزین)

پیشنهاد اصلی ما برای شام شب یلدا همچنان مرغ ناردونی است. اما اگر به هر دلیل تصمیم گرفتید این غذا را نپزید، یک گزینه جایگزین بسیار خوب به شما معرفی می کنیم؛ مرغ ترش شمالی. خورشی خوشمزه و اصیل که حتی اسمش دهان مهمان ها را آب می اندازد. وجه تمایز اصلی این خورش با دیگر خورش های ایرانی مغز گردو، سبزی مخصوص و رب انار در کنار هم است. طعم خوشی که رب انار به این خورش می دهد آن را به یک غذای مناسب برای شب یلدا تبدیل می نماید.

2. پیش غذای شب یلدا

کمی بعد از چای و شیرینی آرام آرام مهمان ها گرسنه می شوند و چشمانشان از روی شیرینی، آجیل و انار به سمت میز شام خیره می گردد. قبل از سرو غذا همواره بهتر است که پیش غذا و سالاد را سرو کنیم. البته این کار سلیقه ای است و برخی ها علاقه دارند سالاد را کنار غذای اصلی سرو نمایند. ما برای سالاد شب یلدا یک پیشنهاد خوب داریم.

سالاد فتوش

پیشنهاد ما برای شب یلدا سالاد فتوش است. یکی از سالادهای مدیترانه ای خوشمزه که خاستگاه اصلی آن لبنان است و در چند سال اخیر در بسیاری از کشورها خصوصا ایران معروف و محبوب شده. فتوش یک پیش غذای اشتها آور است و می تواند اشتهای مهان ها را حسابی باز کند، چرا که در سس آن رب انار و سماق به کار می رود.

3. دسر شب یلدا

پس از صرف شام و کنار رفتن از میز شام همه دوباره به سمت میز تنقلات بر می گردند و به دنبال یک خوراکی شیرین به عنوان دسر می گردند. احتمالا تا الان همه مهمان ها به اندازه کافی انار و رب انار خورده اند، بنابراین پیشنهاد ما دسری است که انار ماده اصلی آن نباشد.

دسر کدو حلوایی

یکی از بهترین دسرهایی که می توان در این فصل تهیه کرد چیزی نیست جز دسر کدو حلوایی. دسری سبک با طعم شیرین ملایم و بافت لطیف که بعد از پرخوری شب یلدا بسیار دلچسب است. این دسر می تواند حسن ختامی برای طولانی ترین شب سال در کنار حافظ خوانی آخر شب باشد.

4. شیرینی شب یلدا

برای تکمیل شدن پذیرایی مراسم شب یلدا به شیرینی یا کیک هم احتیاج خواهید داشت. ما دو پیشنهاد خوب برایتان داریم.

نان خامه ای

برای آغاز به سراغ یک شیرینی خوشمزه می رویم که اگر بگوییم محبوب ترین شیرینی تر در ایران است، دروغ نگفته ایم؛ نان خامه ای که برخی ها به آن نارنجک می گویند! معمولا در مناسبت های مهم سال همه در شیرینی فروشی ها به دنبال نان خامه ای می گردند و ممکن است خیلی ها پیروز نشوند که آن را پیدا نمایند. با استفاده از دستور پخت نان خامه ای ما،می توانید به راحتی در خانه نان خامه ای درست و کنار چای در شب چله سرو کنید.

کیک سیب و دارچین

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه ای که می توانید برای شب چله آماده کنید، کیک سیب و دارچین است که خوردن آن در هوای سرد در کنار چای و قهوه لذتی زیادی دارد. اگر دوست دارید وقتی مهمان ها از درب خانه وارد می شوند از عطر خوش دست پخت شما به وجد بیایند، برای شب یلدا حتما کیک سیب و دارچین درست کنید. عطر سیب و دارچین حین پخت این کیک فضای خانه را در بر می گیرد و تا چند ساعت در خانه می ماند.

سایر گزینه ها برای غذای شب یلدا

هر چند به نظر بعید می رسد، اما اگر هیچ کدام از پیشنهادهای بالا را نپسندید، در بخش آموزش آشپزی وبلاگ تکنولوپ مگ، طرز تهیه انواع و اقسام غذاها و شیرینی های دیگر را هم می توانید پیدا کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "دستور پخت غذا، شیرنی و دسر ویژه شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت غذا، شیرنی و دسر ویژه شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید