زن ایرانی موتورسوار برتر دنیا شد ، ماجراهای زنی که روی مردان را در پیست کم کرد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، زن موتورسوار ایرانی که پیروز شده است در رالی بزرگ 2023 Fiva world Rally به عنوان موتورسوار برتر شناخته گردد، از سختی ها و حوادثی که برایش در مسیر حرفه ای او پیش آمده است، می گوید.

زن ایرانی موتورسوار برتر دنیا شد ، ماجراهای زنی که روی مردان را در پیست کم کرد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، مریم طلایی، زن ایرانی که در رشته ورزشی موتورسواری دستی بر آتش دارد و در دنیا نیز شناخته شده است، در مورد حادثه وحشتناکی که برایش اتفاق افتاده، می گوید: این حادثه مربوط به سال 1395 است. در پیست آیلند، با بعضی دوستان مشغول تمرین موتورسواری بودیم که این حادثه وحشتناک برایم رخ داد.

من آن موقع رئیس هیأت آیلند نیز بودم و به سبب باز بودن محیط و وزش باد، هر شب، خار و خاشاک و سنگ ریزه های زیادی روی این پیست می نشست؛ برای همین هر روز صبح، این پیست را تمیز می کردیم تا من مسئولی بودم که هر روز صبح، پیچ های پیست را آنالیز می کردم تا چنین مواردی روی آن نباشد؛ چون پیچ ها دقیقاً محل اصلی برای رخ دادن حادثه هستند. بعد از آنکه تمرین آغاز شد، سر یک پیچ که موتور را خواباندم، یک سنگ ریزه کوچک زیر لاستیک جلوی موتور من رفت و با یک ترمز اشتباه از طرف من؛ حادثه، همانجا رخ داد.

سرعت من بسیار بالا بود و وقتی به زمین خوردم تا چند متر روی زمین کشیده شدم؛ اما بدترین اتفاق زمانی افتاد که دو موتورسواری که عقب تر از من بودند و فاصله کمی با من داشتند، نتوانستند موتورهایشان را کنترل نمایند تا با من برخورد نداشته باشند برای همین هر دو موتورسوار، از روی زانوی پای راستم رد شدند.

بعد از این حادثه 2 ماه تحت درمان بودم. با وجود این خیلی زود برگشتم تا با موتورم تمرین کنم. الان که چند سالی از این اتفاق می گذرد، من همچنان با آن زانوی حادثه دیده مشکل دارم؛ چرا که باید صبر می کردم تا دوران نقاهتم به طور کامل طی گردد.

بهترین موتورسوار رالی 2023 اتریش شدم

رئیس کمیته بانوان کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی که سال جاری از سوی فدراسیون بین المللی خودروهای تاریخی بهترین موتورسوار رالی 2023 اتریش شده است، می گوید: این رالی هر سال در یک کشور دنیا برگزار می گردد و سال جاری به علت صدمین سال برگزاری آن، در کشور مبدأ یعنی اتریش برگزار گردید که 120 شرکت نماینده از 17 کشور دنیا در 7 رده در آن حضور داشتند.

از آنجایی که من موتور خودم را از ایران به اتریش نبرده بودم، از موتور اجاره ای برای رالی استفاده کردم که آخرین مدل سال بود. در این رالی هر سال راننده برتر انتخاب می گردد که من سال جاری پیروز به کسب این مقام شدم و پرچم ایران را در این رقابت بالا بردم. با وجود اینکه باران به شدت می بارید، مسیر فوق العاده خطرناک و لغزنده شده و چند تصادف خیلی وحشتناک نیز اتفاق افتاده بود؛ اما من به مسیر خودم ادامه دادم.

طی 4 روز برگزاری رالی، برای برگزارنمایندگان خیلی جالب بود که یک زن ایرانی نه تنها در رالی شرکت نموده است؛ بلکه پا به پای مردانی که سال های سال است در این رالی شرکت می نمایند و تجربه دارند، رانندگی نموده و به مسیر خود ادامه داده است.

در واقع من به عنوان نخستین ایرانی که برای اولین بار در 100 سال گذشته در رالی بزرگ 2023 Fiva world Rally شرکت نموده است، پیروز شدم به عنوان بهترین موتورسوار سال شناخته شوم. من همواره موتورسواری را دوست داشتم؛ از طرفی دنیاگردی هم می کردم برای همین به فکر افتادم که گواهینامه بگیرم و در سفرهایم نیز موتورم را با خودم ببرم.

سفر با موتور در آفریقا؛ همه از تماشام تعجب می کردند

طلایی می گوید: من 8800 کیلومتر در آفریقا با موتور شخصی خودم طی 4 ماه سفر کردم. در آفریقا، یک بار هم زن موتورسوار ندیدم و برای مردان آنجا جالب بود که یک خانم موتورسواری می نماید. بعلاوه تماشا موتور من برایشان بسیار جالب بود چراکه آنجا معمولاً موتورها زیر 250 سی سی هستند و هر موتوری با ظرفیت بالاتر از آن شبیه یک غول عجیب و غریب به نظر می رسد.

از آنجایی که من در فصل بارندگی به آفریقا رفتم و آنجا هم جاده های خوبی ندارد و بعلاوه، موتور من بار زیادی رویش داشت، این مهم سبب می شد تا به خاطر وزن زیادش، داخل گل و لای برگردد. این اتفاق چند بار برایم پیش آمد و اگر مردم محلی نبودند و به یاریم نمی آمدند، همانجا می ماندم و از آنجایی که در بعضی نقاط، امکان حمله حیوانات وحشی وجود داشت، ممکن بود اتفاقات خطرناکی برایم پیش بیاید.

وقتی به ایران بازگشتم، در رشته موتورکراس فعالیتم را آغاز کردم ولی آن موقع فدراسیون به مدت 2 الی 3 سال اجازه موتورسواری بانوان در رشته رِیس را نمی داد. آن موقع، من و 3 خانم دیگر پیگیر این مهم بودیم. بعد از دوندگی های بسیار به ما اجازه ورود به پیست را دادند. از آن موقع به بعد، هم آموزش ها آغاز شد و هم یک روز در هفته در پیست آزادی تمرین می کردیم که رفته رفته تعداد خانم های موتورسوار نیز بیشتر شد.

ایرانی ها ایمنی موتورسواری را رعایت نمی نمایند

ورزشکار رشته موتورسواری در مورد سختی های این رشته ورزشی می گوید: موتور ریس این روزها خیلی گران است. حال موتور ریسی را که در مسابقات استفاده می گردد تصور کنید که خیلی گران تر از آن موتور اولیه است چراکه دستکاری می شوند تا قدرت شان بیشتر گردد. قیمت موتورها از مدل های قدیمی با ارزش 300 میلیون تومان آغاز می شوند تا یک میلیارد تومان به بالا.

با توجه به شرایط مالی این روزها، بسیاری از خانم هایی که موتورسواری را آغاز نموده بودند، این ورزش را کنار گذاشته اند؛ چراکه دیگر توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند. برای مثال زمان هایی پیش می آید که ما در طول یک هفته لاستیک تمام می کنیم و با این قیمت های سر به فلک کشیده فکر می کنید چند نفر توانایی این را دارند که این ورزش را ادامه دهند؟

بیشتر اوقات ایرانی ها ایمنی موتورسواری را به خوبی رعایت نمی نمایند؛ درست مثل موضوع بستن کمربند ایمنی ماشین که قبلاً برای راننده ها امری جا نیفتاده بود. امیدوارم شرایطی فراهم گردد تا ایمنی موتورسواری نیز برای مردم مفهوم پیدا کند.

من سعی می کنم با یاری دوستانم، در راه فرهنگ سازی برای پیشگیری از تصادف های موتورسواری، آموزش هایی را ارائه دهم. با وجود این خیلی خوب می شد که مسئولان بالادست هم این امر را جدی تر دنبال می کردند تا از حوادث اینچنینی جلوگیری گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "زن ایرانی موتورسوار برتر دنیا شد ، ماجراهای زنی که روی مردان را در پیست کم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زن ایرانی موتورسوار برتر دنیا شد ، ماجراهای زنی که روی مردان را در پیست کم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید