ساجدی: پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه حکایت از پیروزی دولت قانونی در لیبی دارد

به گزارش وبلاگ تکنولوپ، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آنچه در لیبی رخ می دهد معجونی از سلائق مختلف سیاسی است و البته به نظر می رسد با توجه به پیروزی های جبهه مقاومت در سوریه و عراق دولت قانونی در لیبی هم بتواند به پیروزی برسد.

ساجدی: پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه حکایت از پیروزی دولت قانونی در لیبی دارد

محمد ساجدی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی وبلاگ تکنولوپ، درباره تحولات و رخداد های پیش آمده در لیبی گفت: معادلات در لیبی به شکلی است که در این کشور خلیفه حفتر که یکی از سرهنگ های ناراضی این کشور در زمان حکومت قذافی بود به آمریکا می رود و آمریکا برای رسیدن به اهداف و مطامع خود روی این فرد کار می کند.

وی ادامه داد: در ادامه و پس از مرگ قذافی این فرد راهی طرابلس می شود و از آنجا که دولت قانونی طرابلس مورد حمایت سازمان ملل است و دولت مخالف یعنی دولت خلیفه حفتر مورد تایید عربستان و آمریکاست معادلاتی پیچیده در قطع حاکمیت لیبی شکل می گیرد.

ساجدی شرح داد: به این ترتیب فرانسه و روسیه از خلیفه حفتر حمایت می کنند و ترکیه و ایتالیا حامیان دولت قانونی می شوند از آنجا که لیبی از مستعمرات سابق ایتالیا محسوب می شود تعصبات ناسیونالیستی ایتالیا نسبت به این کشور هنوز وجود دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: فرانسوی ها معتقدند دولت سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه پشت لیبی را خالی کرده و لذا از دولت حفتر حمایت می کنند. از طرف دیگر آمریکایی ها هم، چون حفتر در کشور خودشان تربیت شده حامی او هستند و تکلیف عربستان نیز به واسطه تمایلات اخوانی دولت قانونی مشخص است و هر کس که تمایلات اخوانی داشته باشد سعودی در برابر او می ایستد پس با این حساب عربستان نیز از حامیان حفتر به حساب می آید از سوی دیگر به دلیل تمایلات اخوانی دولت قانونی ترکیه و قطر از او حمایت می کنند و در حقیقت در مقابل امارات و عربستان قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل حمایت روسیه از خلیفه حفتر در لیبی چیست؟ گفت: اساسا روس ها از حفتر حمایت علنی نمی کنند در روسیه ارتشی جدایی از ارتش اصلی وجود دارد که فقط پول می گیرند و بدون اینکه به مسائل حاشیه ای و یا حتی اصلی توجهی داشته باشند، می جنگند. پوتین پشت این پرده پنهان شده و یا حتی درباره تحرکات این ارتش هیچ حمایت علنی انجام نمی دهد این ارتش در لیبی علیه دولت قانونی می جنگد و از یک بخش خصوصی در روسیه حمایت می شود که آن بخش مورد حمایت پوتین نیز قرار گرفته است.

ساجدی در انتها گفت: آنچه در لیبی رخ می دهد معجونی از همه اینهاست و البته به نظر می رسد با توجه به پیروزی های جبهه مقاومت در سوریه و عراق دولت قانونی در لیبی هم بتواند به پیروزی برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ساجدی: پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه حکایت از پیروزی دولت قانونی در لیبی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساجدی: پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه حکایت از پیروزی دولت قانونی در لیبی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید